Eksperci rozprawiają się z Petru. "Wysokie poparcie dla jego partii to efekt niskich kompetencji politycznych"

fot. wPolityce.pl/tvp.info
fot. wPolityce.pl/tvp.info

Od kilku miesięcy jedną z najczęściej komentowanych i promowanych w rządowych mediach formacji politycznych jest .Nowoczesna Ryszarda Petru. Partia kumpla Balcerowicza jest pompowana ponad miarę. Z jej fenomenem rozprawiają się uznani politolodzy.

CZYTAJWNIEŻ: http://wpolityce.pl/polityka/268220-abw-sprawdzi-kredyt-dla-petru-na-kampanie-wyborcza-tanajno-pyta-czy-nowoczesna-finansuja-miedzynarodowe-korporacje

CZYTAJWNIEŻ: Wikileaks: Ryszard Petru był „nieformalnym doradcą premiera Tuska”! Buntuje się przeciwko własnemu dorobkowi u władzy?

CZYTAJWNIEŻ: Prof. Chwedoruk o nowej partii Petru i Balcerowicza: „Nowoczesna.pl jest nastawiona na to, że kryzysu w PO nie da się zatrzymać”. NASZ WYWIAD

CZYTAJWNIEŻ: Ryszard Petru i podróba liberalizmu. Nie dajmy się nabrać na „partię bankierów”

Jako główny powód „sukcesu” Petru podaje się rozczarowanie wyborców Platformą Obywatelską.

To również efekt niskich kompetencji politycznych Polaków

— mówi Wirtualnej Polsce politolog dr Witold Sokała z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego z Kielc.

Sokała odnosi się faktu, że wyborcy Petru zazwyczaj nie znają nawet nazwisk kandydatów, a oczekują formacji ekspertów.

Dla tej grupy wyborców nie liczą się fakty, tylko przekaz. Zaspokaja on oczekiwania części osób, którym marzy się partia nowoczesna i ekspercka

— twierdzi Sokała

PO całkowicie skompromitowała się w tej roli. Jeśli chodzi o inne partie, to one nie wywołują wrażenia nowoczesności. Dlatego wspomniana grupa wyborców próbuje obsadzić w tej roli, trochę na zasadzie wmawiania samemu sobie, Nowoczesną

— dodaje politolog.

Rafał Chwedoruk z Uniwersytetu Warszawskiego zwraca uwagę na charakterystyczny dla korporacji styl prowadzenia kampanii przez Petru.

Nie jest przypadkiem, że pan Ryszard Petru zachowuje się i wygląda jak menedżer w korporacji, a jego konferencje w terenie przypominają wyjazdy integracyjne pracujących w niej osób

Zdaniem Chwedoruka wysokie pozycje Petru w sondażach, to efekt mody, jakiej ulegają wyborcy.

W Polsce występują mody na partie. Są na nie podatne osoby o liberalnym światopoglądzie, wykształcone, dobrze zarabiające i mieszkające w dużych miastach. W 2007 roku modna była PO, cztery lata później Ruch Palikota, podczas ostatnich wyborów prezydenckich Kukiz, a obecnie trwa próba wykreowania mody na Nowoczesną Ryszarda Petru

— mówi politolog z Uniwersytetu Warszawskiego i wylicza elementy, które mogą być korzystne dla Ryszarda Petru.

Częsta obecność w mediach, język jakim się posługuje, oraz wygląd. Do tego dochodzi oczywiście treść: trzeba być liberałem gospodarczym, poprawnym politycznie, niekonserwatywnym obyczajowo, nielewicowym w kwestiach społeczno-gospodarczych

— dodaje Chwedoruk.

Politolog zwraca też uwagę na to, że Petru popierają ludzie szukający akceptacji.

Nie szkodzi, że jesteś kasjerem w supermarkecie, jak zagłosujesz na pana X będziesz taki fajny jak my, menedżerowie dużych banków. Tak działa ten mechanizm

mly/wp.pl

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.