Zdaniem NRA, projekt w aktualnej postaci godziłby w prawa i wolności jednostki, stwarzając możliwości inwigilacji obywateli bez właściwego nadzoru oraz niedopuszczalnej ingerencji przez służby specjalne i policyjne w służące ochronie praw i wolności tajemnice zawodowe, szczególnie tajemnicę obrończą, adwokacką i radcowską
— czytamy w apelu Naczelnej Rady Adwokackiej w tej sprawie.
Podobne apele i alarmy powinny płynąć ze świata dziennikarskiego oraz od duchownych. Bowiem ustawa, jaką rękami Senatu chce uchwalić władza, jest ciosem w tajemnicę adwokacką, ale i dziennikarską, a nawet w tajemnicę spowiedzi.
W projekcie ustawy czytamy, że dotychczasowe rozwiązania dotyczące Policji oraz służb specjalnych zostaną uzupełnione o przepisy mówiące:
15f. W przypadku gdy zachodzi przypuszczenie, że materiały, o których mowa w ust. 15 (pozyskane z kontroli operacyjnej – red.):
1) zawierają informacje, o których mowa w art. 178 Kodeksu postępowania karnego - Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP albo komendant wojewódzki Policji (w innych ustawach uprawnienie takie otrzymuje szef służby specjalnej – red.) nakazuje ich niezwłoczne, komisyjne i protokolarne zniszczenie;
2) mogą zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP albo komendant wojewódzki Policji przekazuje prokuratorowi te materiały. 15g. W przypadku, o którym mowa w ust. 15f pkt 2, prokurator niezwłocznie po otrzymaniu materiałów, kieruje je do sądu, który zarządził kontrolę operacyjną albo wyraził na nią zgodę w trybie określonym w ust. 3, wraz z wnioskiem o:
1) wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu karnym, albo
2) wydanie zarządzenia o ich niezwłocznym, komisyjnym i protokolarnym zniszczeniu.
15h. Sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu dopuszczalności wykorzystania w postępowaniu karnym materiałów mogących zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, albo zarządza ich zniszczenie, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku przez prokuratora.
15i. O wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia informacji stanowiących tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, organ Policji jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania prokuratora, o którym mowa w ust. 15g.
— czytamy w projekcie zmian, opracowanym przez Senat.
Opracowane propozycje zmian wskazują jednoznacznie, że wszelka tajemnica, która do tej pory obowiązywała i uchodziła za oczywistość, może przestać istnieć. To od uznania sądów będzie obecnie zależało, czy rozmowy adwokata z klientem, dziennikarza z informatorem, a nawet księdza ze spowiadającym się wiernym będą w jakikolwiek sposób chronione. Dziś nawet spowiadający się wierni nie mogą być niczego pewni. Ustawa wskazuje, że tajemnica adwokacka czy spowiedzi powinna być chroniona, ale czyni to jedynie w sposób elastyczny w uzasadnieniu projektu.
Ciąg dalszy na kolejnej stronie
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Zdaniem NRA, projekt w aktualnej postaci godziłby w prawa i wolności jednostki, stwarzając możliwości inwigilacji obywateli bez właściwego nadzoru oraz niedopuszczalnej ingerencji przez służby specjalne i policyjne w służące ochronie praw i wolności tajemnice zawodowe, szczególnie tajemnicę obrończą, adwokacką i radcowską
— czytamy w apelu Naczelnej Rady Adwokackiej w tej sprawie.
Podobne apele i alarmy powinny płynąć ze świata dziennikarskiego oraz od duchownych. Bowiem ustawa, jaką rękami Senatu chce uchwalić władza, jest ciosem w tajemnicę adwokacką, ale i dziennikarską, a nawet w tajemnicę spowiedzi.
W projekcie ustawy czytamy, że dotychczasowe rozwiązania dotyczące Policji oraz służb specjalnych zostaną uzupełnione o przepisy mówiące:
15f. W przypadku gdy zachodzi przypuszczenie, że materiały, o których mowa w ust. 15 (pozyskane z kontroli operacyjnej – red.):
1) zawierają informacje, o których mowa w art. 178 Kodeksu postępowania karnego - Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP albo komendant wojewódzki Policji (w innych ustawach uprawnienie takie otrzymuje szef służby specjalnej – red.) nakazuje ich niezwłoczne, komisyjne i protokolarne zniszczenie;
2) mogą zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP albo komendant wojewódzki Policji przekazuje prokuratorowi te materiały. 15g. W przypadku, o którym mowa w ust. 15f pkt 2, prokurator niezwłocznie po otrzymaniu materiałów, kieruje je do sądu, który zarządził kontrolę operacyjną albo wyraził na nią zgodę w trybie określonym w ust. 3, wraz z wnioskiem o:
1) wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu karnym, albo
2) wydanie zarządzenia o ich niezwłocznym, komisyjnym i protokolarnym zniszczeniu.
15h. Sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu dopuszczalności wykorzystania w postępowaniu karnym materiałów mogących zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, albo zarządza ich zniszczenie, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku przez prokuratora.
15i. O wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia informacji stanowiących tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, organ Policji jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania prokuratora, o którym mowa w ust. 15g.
— czytamy w projekcie zmian, opracowanym przez Senat.
Opracowane propozycje zmian wskazują jednoznacznie, że wszelka tajemnica, która do tej pory obowiązywała i uchodziła za oczywistość, może przestać istnieć. To od uznania sądów będzie obecnie zależało, czy rozmowy adwokata z klientem, dziennikarza z informatorem, a nawet księdza ze spowiadającym się wiernym będą w jakikolwiek sposób chronione. Dziś nawet spowiadający się wierni nie mogą być niczego pewni. Ustawa wskazuje, że tajemnica adwokacka czy spowiedzi powinna być chroniona, ale czyni to jedynie w sposób elastyczny w uzasadnieniu projektu.
Ciąg dalszy na kolejnej stronie
Strona 2 z 3
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/260926-szok-po-szykuje-zamach-na-tajemnice-adwokacka-dziennikarska-i-spowiedzi-symboliczne-zwienczenie-25-lecia-polskiej-wolnosci?strona=2