Czy reforma OFE osiągnęła swoje zakładane cele budżetowe?

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
sxc.huu
sxc.huu

W dniu 15 listopada 2013 r. Rada Unii Europejskiej na podstawie art. 126 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej podjęła decyzję (COM(2013) 907) stwierdzającą, że Polska nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady (COM(2013) 906) z dnia 21 czerwca 2013 rok mającej na celu likwidację nadmiernego deficytu budżetowego w Polsce.

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza ona, że Polska nie osiągnęła celów budżetowych zalecanych w odniesieniu do 2013 roku. Przewiduje się, że w 2014 roku wartości docelowe określone w zaleceniu Radu Unii Europejskiej zostaną osiągnięte. Korekta nadmiernego deficytu w 2014 roku będzie jednak nietrwała, gdyż według prognoz Komisji na 2015 rok spodziewać się można, że w roku tym deficyt osiągnie 3,3 % PKB. Z decyzji tej wynika więc, że docelowa wartość deficytu nominalnego w 2014 roku zostanie osiągnięta wyłącznie dzięki jednorazowemu transferowi aktywów funduszy emerytalnych z OFE do ZUS-u. Również dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych utrzyma się poniżej progu 60 %. Według prognozy Komisji z jesieni 2013 roku wskaźnik zadłużenia powinien obniżyć się z poziomu 55, 6 % w 2012 roku do 51 % w 2014 roku głównie w wyniku transferu aktywów funduszy emerytalnych o wartości 8,5 % PKB. Jednakże w roku 2015 osiągnie on już poziom 52,5 % PKB. Według zaleceń Rady Unii Europejskiej kraj nasz powinien zlikwidować nadmierny deficyt budżetowy do 2015 roku i to w sposób wiarygodny i trwały. Docelowa wartość deficytu nominalnego w 2015 roku powinna wynosić 2,8 % PKB. Polska powinna rygorystycznie wdrożyć zapowiedziane i uchwalone środki uzupełniając je o nowe, które pozwolą na trwałe skorygowanie nadmiernego deficytu do 2015 roku. W szczególności na ten cel powinna przeznaczyć wszystkie nadzwyczajne dochody budżetowe.

Na dzień 15 kwietnia 2014 roku Rada Unii Europejskiej wyznaczyła Polsce termin na podjęcie skutecznych działań oraz przedstawienie szczegółowego sprawozdania na temat planowanej strategii konsolidacji budżetowej, która ma służyć osiągnięciu wyznaczonych celów. Ponadto, Polska została zobligowana do poprawy jakości finansów publicznych, zwiększenia stopnia przestrzegania przepisów podatkowych, zwiększenia przejrzystości finansów publicznych, usprawnienia monitorowania wykonania budżetu, wspierania konsolidacji budżetowej kompleksowymi reformami strukturalnymi aż do czasu całkowitego skorygowania nadmiernego deficytu.

Dokładna analiza obu niezmiernie istotnych dokumentów Rady Unii Europejskiej prowadzi do wniosku, że reforma systemu Otwartych Funduszy Emerytalnych nie osiągnęła zakładanych celów budżetowych. Nie udało się bowiem uniknąć Polsce nadmiernego deficytu budżetowego. Jedynie spowoduje ona korektę nadmiernego deficytu w 2014 roku. Korekta ta nie ma jednak charakteru trwałego, gdyż - zdaniem Rady Unii Europejskiej - już w 2015 roku deficyt budżetowy wzrośnie, osiągając poziom 3,3 % PKB, a nie powinna przekroczyć 2,8 % PKB.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych