Środki na Muzeum Jana Pawła II nie pochodzą z budżetu państwa, tylko z odpisu z gier liczbowych, czyli z Funduszu Promocji Kultury. Finansowane z FPK jest tylko Muzeum, a nie Świątynia Opatrzności Bożej, gdyż jest to przestrzeń o charakterze muzealnym, a nie sakralnym – poinformowało Centrum Informacyjne Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w swoim oświadczeniu. Resort skomentował w ten sposób medialne informacje, jakoby dotacje dla muzealnej placówki zostały przyznane z pogwałceniem przepisów prawa.
Jednocześnie rzecznik Centrum Opatrzności Bożej wyjaśnił, że świątynia nigdy nie była budowana z pieniędzy państwa, a środki z ministerstwa kultury zostały przeznaczone na ekspozycję muzealną. Podkreślił, że nakład finansowy niezbędny do zakończenia budowy Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego wyniesie ok. 31 mln złotych.
W tej kwocie ujęte są koszty budowlane muzeum oraz koszty związane z samą ekspozycją muzealną. W tym roku kwota przyznana z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego to 6 mln złotych. Szacujemy natomiast, że koszt budowy samej Świątyni Opatrzności Bożej do stanu otwarcia to ok. 35 mln złotych. Kwota ta w całości będzie pochodzić z wpłat darczyńców
- powiedział Szymon Chrostowski.
CZYTAJ WIĘCEJ: Budowa Świątyni Opatrzności Bożej nigdy nie była finansowana z budżetu państwa
Poniżej publikujemy pełny tekst odpowiedzi, jakiej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego udzieliło Katolickiej Agencji Informacyjnej:
Środki na Muzeum Jana Pawła II nie pochodzą z budżetu państwa, tylko z odpisu z gier liczbowych, czyli z Funduszu Promocji Kultury. Finansowane z Funduszu Promocji Kultury jest tylko Muzeum, a nie Świątynia, gdyż jest to przestrzeń o charakterze muzealnym, a nie sakralnym, która stanowi wydzieloną konstrukcyjnie i funkcjonalnie część kompleksu kulturalno-świątynnego Centrum Opatrzności Bożej.
Podstawą prawną tego konkretnego dofinansowania nie jest rozporządzenie z 2005 roku. Aby to wyjaśnić musimy podać nieco szerszy kontekst.
Programy Ministra działają w oparciu o następujące ustawy:
- ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.),
- ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406),
- ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.),
- ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.).
Środki są wydatkowane w oparciu o akty wykonawcze do ww. ustaw.
W przypadku priorytetu Infrastruktura kultury, z racji na charakterystykę wnioskodawców i projektów podstawą wydatkowania środków są to:
- rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 1 września 2005 r. w sprawie zakresu zadań objętych mecenatem państwa, szczegółowego trybu składania wniosków o udzielenie dotacji oraz trybu przekazywania i rozliczania udzielonych dotacji (Dz. U. Nr 177, poz. 1474, z 2006 r. Nr 12, poz. 72 i Nr 222, poz. 1632, z 2007 r. Nr 247, poz. 1831, z 2008 r. Nr 139, poz. 879 oraz z 2010 r. Nr 150, poz. 1005)
- rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury (Dz. U. Nr 118, poz. 797)
- rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu zadań objętych mecenatem państwa w dziedzinie kultury, na które jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje, oraz sposobu i trybu przyznawania tych dotacji (Dz. U. 2012 r., poz. 737).
W przypadku dotacji, która Pana interesuje, podstawą prawną przekazania dotacji jest: "Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury (Dz. U. Nr 118, poz. 797)", gdyż Fundusz Promocji Kultury umożliwia m.in. finansowanie kościelnych osób prawnych.
Dyrektor Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, dr Paweł Skibiński, stwierdził, żeze strony Muzeum nie ma żadnych niejasności.
Z naszej strony wszystkie dokumenty są absolutnie do wglądu, nie mamy powodu czegokolwiek się obawiać. Złożyliśmy ważny wniosek, został on przychylnie rozpatrzony
– powiedział, odnosząc się do medialnych informacji na temat rzekomych nieprawidłowości w przyznaniu archidiecezji warszawskiej dotacji dla muzealnej placówki.
Z tego, co wiem regulamin konkursu, który jest konkursem publicznym, nie wykluczał składania wniosków przez kościelne osoby prawne. Brałem udział w przygotowywaniu tego wniosku. Nic mi nie wiadomo o tym, żeby zostały przekroczone jakiekolwiek przepisy prawa, ani regulamin rzeczonego konkursu na przyznawanie środków publicznych
– poinformował, odsyłając jednocześnie do regulaminu konkursu, który w par. 3 ust. 1 pkt. 5 informuje, że wśród uprawnionych wnioskodawców są „kościoły i związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne”.
Jak dodał Skibiński, wniosek o dotację dla Muzeum był procedowany w publicznym postępowaniu „i kościelne osoby prawne w tym konkretnym postępowaniu miały prawo występować, a więc również archidiecezja warszawska, która jest inwestorem w przypadku budowy Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego”.
Podkreślił, że placówka nie pierwszy raz ubiegała się o te środki, a wnioski o przyznanie dotacji oraz sposób wydawania środków były zawsze oceniane pozytywnie, co znajdowało swój wyraz w weryfikacji rozliczeń finansowych.
Paweł Skibiński przypomniał, że środki przyznane dla Muzeum przeznaczone zostaną nie na ekspozycję artystyczną, ale na prace budowlane, głównie na wykończenie elewacji i ocieplenie powierzchni wystawienniczej.
W moim najgłębszym przekonaniu wszystkie procedury prawne są zachowane. Decyzja ministerstwa wynika z jego oceny projektów. Wielokrotnie pan minister wypowiadał się, że jest to projekt istotny, nie dziwię się więc, że także w tym wypadku został za taki uznany
– powiedział KAI dr Skibiński.
Z naszej strony wszystkie dokumenty są absolutnie do wglądu, nie mamy powodu czegokolwiek się obawiać. Złożyliśmy ważny wniosek, został on przychylnie rozpatrzony
– przypomniał.
Zwrócił uwagę, że placówka otrzymała niecałe 30 proc. wnioskowanej sumy. – Jest to duża inwestycja, być może większa niż inne, które były rozpatrywane w tym postępowaniu o przyznanie środków publicznych. Jesteśmy poddawani takiemu samemu reżimowi prawnemu, jak wszystkie inne wnioski składane do MKiDN – oświadczył dyrektor Muzeum.
Dr Skibiński odniósł się także do samych zarzutów medialnych oraz informacji o złożeniu zawiadomienia do prokuratury w sprawie dotacji.
Zastanawiam się, czy Kościół katolicki, a szerzej katolicyzm, są rzeczywiście równoprawnie traktowani w sferze publicznej przez osoby, które mają tego typu poglądy. Jest to domaganie się pewnej dyskryminacji instytucji kościelnej, które także są instytucjami społecznymi i które domagają się na równych prawach z innymi o wsparcie publiczne
– powiedział Skibiński.
KAI/mall
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/184998-mkidn-dementuje-srodki-na-muzeum-jana-pawla-ii-nie-pochodza-z-budzetu-panstwa
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.