38:36. Nie ma mocnych na PiS i Platformę. Najnowszy sondaż: słabe SLD, parlament bez Palikota, Gowina i Ziobry

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź

Gdyby wybory parlamentarne miały odbyć się na początku stycznia, to wzięłaby w nich udział ponad połowa dorosłych Polaków (57,55 proc.). Najwięcej głosów otrzymałoby Prawo i Sprawiedliwość (37,68 proc.) oraz Platforma Obywatelska (36,25 proc.) – to wyniki styczniowej fali badania* GfK Polonia na temat preferencji partyjnych Polaków.

W komunikacie prasowym spółki dowiadujemy się również, że w porównaniu z poprzednim badaniem PiS straciło niecałe dwa punkty procentowe, a Platforma zyskała ponad dwa, odrabiając część strat do partii kierowanej przez Jarosława Kaczyńskiego.

Sondaż pokazuje jednak, że w najbliższym czasie nie ma szans na przełamanie duopolu na polskiej scenie politycznej. Kolejna partia notowana w wyborczym wyścigu - Sojusz Lewicy Demokratycznej - zgarnia niecałe 10 procent poparcia, a w Sejmie znalazłoby się jeszcze Polskie Stronnictwo Ludowe, na które chce głosować nieco ponad 5 procent badanych.

Poza parlamentem znalazłaby się partia Janusza Palikota (3 proc.), Solidarna Polska (2 proc.) oraz Polska Razem (nieco ponad 1 proc.). Pozostałe ugrupowania w rankingu GfK Polonia uzyskały wynik poniżej jednego punktu procentowego.

Niemal 1/3 pytanych nie wie, na kogo odda swój głos w nadchodzących wyborach. Na początku stycznia jedynie nieco ponad połowa respondentów deklaruje, że wzięłaby udział w wyborach (26,89 proc. zdecydowanie tak; 30,66 proc. raczej tak).

Styczniowa fala badania została przeprowadzona w dniach 10-12 stycznia 2014 r. na podstawie reprezentatywnej imiennej próby pełnoletnich Polaków wylosowanej z bazy PESEL.

Szczegółowe wyniki badania można przeczytać na stronach GfK.

lw

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych