TEST: Ford Focus ST

Nie pierwszy raz w historii Forda, a także Focusa, plakietka ST ląduje na nadwoziu kombi. Jednak pierwsza generacja Focusa ST w takiej wersji nie okazała się sukcesem. Czy obecna, trzecia generacja, będzie w stanie odnieść sukces?

 

Ludzie z Forda doskonale zdają sobie sprawę, że rynek sportowych kompaktów jest mocno obsadzony. Zaoferowanie wersji kombi stworzy niszę kombi (w niszy sportowych kompaktów) i pozwoli otworzyć się na nowych klientów.

Pod maską najnowszego Focusa ST pracuje dwulitrowy, turbodoładowany silnik EcoBoost wytwarzający 250KM. Sześc i pół sekundy „do setki” nawet na papierze nie wygląda słabo a moment obrotowy na poziomie 360Nm zapowiada pozytywne wrażenia.

Dużą zaletą motoru jest dostępność momentu obrotowego a co za tym idzie znakomita elastyczność.

FordFocusST-10

Silnikowi zdecydowanie brakuje sportowego brzmienia i charakteru. Brak ten jest jeszcze bardziej odczuwalny jeśli mieliście okazję przejechać się poprzednim Focusem ST z pięciocylindrową jednostką…

FordFocusST-19

Przeniesienie momentu obrotowego jest dużym problemem dla przedniej osi. Podczas przyspieszania przód Focusa zaczyna nerwowo i dość niebezpiecznie wężykować od prawej do lewej strony.

FordFocusST-15

Jednak po pewnym czasie kontrowanie reakcji samochodu stanie się dla Was wręcz naturalne.

FordFocusST-22

Precyzyjny układ kierowniczy pozwala ustawiać auto dokładnie tak, jak tego chcemy i przekazuje wystarczająco dużo informacji o przyczepności, choć momentami wydaje się pracować za lekko szczególnie jak na auto sportowe.

FordFocusST-21

Sportowe zawieszenie ST zostało obniżone o 20mm a mimo to auto pozostało wygodne i komfortowe.

FordFocusST-24

Testowana wersja kombi różni się od hatchbacka przede wszystkim konstrukcją tylnego zawieszenia. W celu zwiększenia przestrzeni bagażowej zmieniono m.in. kąt ustawienia sprężyn.

FordFocusST-13

W rezultacie tył Focusa kombi jest dużo stabilniejszy i nie ma „wariackiego” charakteru z mniejszej wersji.

FordFocusST-11

Możemy śmielej atakować szybsze łuki i nie martwić się o to, że przy odjęciu gazu narzucimy tyłem.

FordFocusST-20

W ciaśniejszych zakrętach będziemy zaskoczeni, jak dużo przyczepności generują przednie opony. Ewentualne problemy z podsterownością mogą pojawić się na wyjściu gdy zbyt wcześnie zaczniemy przyspieszać.

FordFocusST-25

Jadąc szybszym tempem hamulce „eSTetki” nie wykazywały oznak zmęczenia i nie traciły skuteczności.

FordFocusST-5

Jednym z lepszych patentów, jakie Ford stosuje w swoich autach, jest ruchoma listwa ochronna na drzwiach. Gdy tylko je otworzymy momentalnie wysuwa się gumowa część i chroni krawędź naszych drzwi oraz auta obok – zobaczcie filmik.

FordFocusST-1

Wnętrze sprawia wrażenie bardzo masywnego i wręcz „opatulajacego” kierowcę.

FordFocusST-26

Całości efektu dopełniają genialne, mięsiste sportowe fotele Recaro – wizytówka Fordów ze znaczkiem ST, które znakomicie trzymają ciało w zakrętach oraz są bardzo wygodne.

FordFocusST-17

Przełożenie kierownicy od oporu do oporu to równe dwa obroty.

FordFocusST-6

Nawet na bardzo krętej trasie możemy praktycznie cały czas trzymać ręce „za piętnaści trzecia” i w pełni kontrolować sytuacje.

FordFocusST-14

Taki zabieg spowodował, że Focus ST ma większą średnicę zawracania niż zwykła wersja. Jest to szczególnie odczuwalna niedogodność podczas manewrowania na parkingu.

FordFocusST-4

Czy jest sens sprzedawać sportowego kompakt w wersji kombi? Czas pokaże. Z całą pewnością jest to otwarcie się na klientów, dla których dwu- czy nawet pięciodrzwiowy kompakt jest zwyczajnie za mały.

FordFocusST-12

Dodatkowo Focus ST, patrząc przez pryzmat konkurencyjnej Mazdy 3 MPS, Alfy Giulietty QV czy Megane RS, jest autem wygodnym, dobrze wyciszonym i bardziej komfortowym.

FordFocusST-3

Na co dzień potrafi być zwykłym środkiem transportu, jak każdy inny Focus…

FordFocusST-23

… gdy tylko będziecie chcieli pojechać szybciej odkryje przed Wami swoje oblicze i pokaże ile są warte dwie litery ST na tylnej klapie.

 

Ford Focus ST

Silnik: 2.0T EcoBoost

Moc: 250 KM przy 5500 obr./min.

Moment obrotowy: 360 Nm przy 1750-4000 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 6,5 sekundy

Opony: Michelin Pilot Alpin 235/45R18

Spalanie (średnie na dystansie 1070km): 10,4l/100km

Masa: 1461 kg

Cena: 140 400 PLN

Cena za 1KM: 562 PLN

Tekst: Antoni Niemczynowicz

Zdjęcia: J. Paszota/J.Kołodziejczyk

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Autor

Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych