Bydgoskie zakłady Pesa dostarczą 9 spalinowych zespołów trakcyjnych typu Link do Niemiec. Pociągi o wartości ok. 180 mln zł mają obsługiwać trasę Berlin - Kostrzyn Wielkopolski. Mają być dostarczone po 2016 roku.
Umowę w tej sprawie podpisali we wtorek w Gdańsku podczas 10. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO przedstawiciele niemieckiego przewoźnika NEB (Niederbarniemer Eisenbahn) i Pesa Bydgoszcz SA.
Kontrakt dotyczy siedmiu zespołów dwuczłonowych oraz dwóch trzyczłonowych. Pojazdy mają obsługiwać linię Berlin - Templin oraz Berlin - Kostrzyń Wielkopolski.
Przed siedzibą Pesy konferencję prasową miał dziś prezes PiS Jarosław Kaczyński, który zwracał uwagę na niewystarczające zaangażowanie polskiego państwa w zamawianie pociągów w bydgoskim zakładzie.
Prezes Pesa Bydgoszcz SA, Tomasz Zaboklicki przyznał w rozmowie z PAP, że "ta umowa oznacza dla Pesy bardzo dużo".
Nigdy w historii Polski żaden zakład przemysłowy nie dostarczał pociągów do Niemiec, więc tworzymy nową historię w UE
- dodał.
To jest wielkie wydarzenie dla Polaków, bo Niemcy docenili polską technikę, zazwyczaj to Polacy doceniają niemiecką technikę, więc coś się zmienia
- dodał.
Prezes NEB Detlef Broecker powiedział podczas uroczystości, że "te pojazdy są dla przewoźnika bardzo istotne i muszą sprostać zadaniu przewozów na trasie Berlin - Kostrzyn". Jest przekonany, że pociągi będą sukcesem.
Nowoczesne, dwuczłonowe pojazdy (DMU Link) oferują 140 miejsc siedzących, miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz 12 miejsc do przewozu rowerów. Pojazdy trzyczłonowe mają 200 miejsc siedzących oraz 24 miejsca do przewozu rowerów. Pojazdy mogą uzyskać prędkość 140 km na godzinę; są wyposażone w monitoring, klimatyzację, są dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych oraz mają ekologiczne toalety w obiegu zamkniętym.
Wcześniej Pesa Bydgoszcz SA podpisała umowy z prywatnym niemieckim przewoźnikiem Netinera oraz z niemieckimi narodowymi kolejami Deutsche Bahn. Kontrakty dotyczą dostaw spalinowych zespołów trakcyjnych LINK.
Pesa Bydgoszcz SA, polska firma z ponad 160-letnimi tradycjami, zajmuje się budową, modernizacją i naprawą taboru szynowego. Oprócz Niemiec, firma dostarczyła zespoły trakcyjne Link do Czech, na Ukrainę i do Włoch. Swoje pojazdy zakład sprzedał też Białorusi, Węgrom, Litwie oraz do Kazachstanu i Rumunii.
W rozpoczętych we wtorek w Gdańsku 10. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO uczestniczy 510 firm z 25 krajów. Międzynarodowe Targi Gdańskie podają, że jest to największe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego.
Prezentują się m.in. spółki Grupy PKP, prywatni i samorządowi przewoźnicy oraz dostawcy technologii dla kolei i taboru. Wśród zagranicznych wystawców najliczniejszą grupę stanowią firmy z Niemiec, Czech i Austrii.
Odbywające się w Centrum Wystawienniczo Kongresowym AmberExpo w Gdańsku targi potrwają do piątku.
lw, PAP
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
TYLKO U NAS, sklepie wSklepiku.pl,możesz nabyć bardzo atrakcyjne gadżety portalu!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/167140-polski-rzad-zamawia-pendolino-we-wloszech-a-tymczasem-niemcy-kupuja-pociagi-w-bydgoszczy-polska-pesa-obsluzy-deutsche-bahn
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.