Połączmy Świnoujście z Polską kontynetalną. "Budowa grobli to jedyna szansa na utrzymanie wiodącej roli Szczecina i Świnoujścia jako silnego ośrodka przemysłu morskiego"

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
najkrótsze połączenie Świnoujścia z Polską kontynentalną - Grobla przez Zalew
najkrótsze połączenie Świnoujścia z Polską kontynentalną - Grobla przez Zalew

Po co komu Grobla przez Zalew? Dla tych co może nie do końca wiedzą „o co chodzi”?, "Co to i po co?", podam kilka szczegółów. Grobla przez Zalew to pomysł budowy stałego połączenia Świnoujścia z kontynentem a właściwie Szczecinem. Pomysł stary, bo XIX wieczny, choć genialny, prosty i tani w realizacji wciąż czeka na „swój dzień”. Po II Wojnie Światowej, zupełnie poważnie, podniósł go na łamach prasy fachowej Prezydent Szczecina Piotr Zaremba. Uważał On, że budowa grobli to jedyna szansa na utrzymanie wiodącej roli Szczecina i Świnoujścia jako silnego ośrodka przemysłu morskiego w obszarze morza Bałtyckiego. Tylko razem, te dwa miasta - według Niego - mogły odnieść sukces. Grobla przez Zalew miała być zwornikiem i fundamentem Ich świetności. Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku próbowano powracać do idei Grobli przez Zalew Szczeciński, ale bez powodzenia.

Co jest takiego interesującego w tym pomyśle, że co pewien czas odżywa i niczym Feniks choć spektakularnie to płonie w ogniu ogólnej niechęci władz?

Takim pierwszym i najprostszym argumentem „za” groblą jest to, że skróciłaby drogę ze Szczecina do Świnoujścia aż o połowę! Ze 110 km obecnie do raptem 50 – 60 km gdyby, groblę wybudować... Taka inwestycja zmieniłaby radykalnie możliwości obu miast. Czas przejazdu między nimi skróciłby się do 30 minut. Szczecin faktycznie, choć nie geograficznie, stałby się miastem morskim. Świnoujście zyskałoby możliwość dostępu do wszystkiego co daje potencjał Szczecina. Oba razem pewnie stworzyłyby nową jakość jak choćby fińskie Helsinki i Espoo. Grobla przez Zalew Szczeciński w praktyce, to obniżenie kosztów logistycznych (tańszy transport), swoboda przemieszczania się czy w końcu większy napływ turystów zarówno do Świnoujścia jak i Szczecina. To jednak nie wszystko. To może nawet nie najważniejsza korzyść jaką niesie za sobą zrealizowana idea budowy Grobli przez Zalew Szczeciński. Każde dobrze wykonane połączenie drogowe skraca i ułatwia przejazd między miastami. Tak może też być z naszą S3. Ta niegdyś mająca mieć status autostrady, droga ekspresowa, gdyby zbudować ją jak porządną „ekspresówkę” a nie drogę lokalną z poboczem, pewnie ułatwiłaby przejazd z portu w Świnoujściu obok Szczecina, dalej na południe w stronę Gorzowa Wielkopolskiego. Jednak nawet autostrada S3 nie jest w stanie dać naszemu regionowi - województwu (Szczecinowi i wszystkim obszarom leżącym na zachód od Odry), tego co może przynieść budowa Grobli przez Zalew Szczeciński.

Inwestycję, My Stowarzyszenie Projekt Gryf ze Szczecina rozumiemy jako pierwszy element całej infrastruktury mającej podnieść atrakcyjność tej części województwa dla businessu. Grobla przez Zalew ma stanowić kręgosłup, wokół którego lokować będziemy nowoczesne, proekologiczne, ultranowoczesne gałęzie przemysłu. Oczywiście przemysłu rozumianego jako dziedziny aktywności zorientowanej na walory naszego regionu. Dobrze skomunikowany obszar, dzięki Grobli przez Zalew, będzie konkurencyjny dla innych pozbawionych takich atutów jak: bliskość zarówno do morza, dużego miasta, sieci dróg międzynarodowych, dużych obszarów leśnych czy zbiorników wodnych. W tak zorganizowanym regionie możliwe będzie zarówno utworzenie dużego przedsiębiorstwa jak i korzystanie z zalet sieci marin, przystani, ośrodków sportów wodnych, czy korzystanie z usług hotelarskich. A o takie inwestycje właśnie chodzi.

W rozmowach z przyjezdnymi prawie zawsze wyczuwam zachwyt dla odmienności naszego miasta. Wszyscy podkreślają, że Szczecin to miasto zieleni, szerokich alei, oryginalnej zabudowy centrum. Mówią, że jesteśmy niepowtarzalni, że mamy „to coś” co przyciąga, że Szczecin to chyba jedyne nowoczesne miasto w Polsce, które zasługuje na określenie: zachodnie. Nawet jeżeli jest to ocena jedynie powierzchowna, to fakt, że Szczecin ma taki charakter, to nie nasza, współczesna zasługa. Wszystko co nas – Szczecin – wyróżnia, to zasługa włodarzy miasta z końca XIX i początku XX wieku. To przykre, ale prawdziwe. Nasze współczesne dokonania nie są ani tak dalekosiężne, ani nie mają takiego rozmachu jak Hakena czy Ackermanna (no chyba, że likwidację większości zakładów produkcyjnych uznamy za takowe). Brakuje wizji tworzącej niezbędny fundament dla ukierunkowanego i zgodnego z charakterem regionu rozwoju.

My – Stowarzyszenie Projekt Gryf – uważamy, że inwestycja określana jako „Grobla przez Zalew” powinna stać się fundamentem dla rozwoju zachodniej części województwa od Szczecina przez Police, Trzebież, Nowe Warpno aż po Świnoujście. Może być katalizatorem, dla nowoczesnego sposobu inwestowania w obszary o szczególnych walorach przyrodniczych bez naruszania ich istoty. Grobla przez Zalew to inwestycja, która skraca drogę, przybliża Szczecin do morza, daje szansę uznamskiej części Świnoujścia na rozwój, integruje i tworzy lepsze warunki dla regionu. Grobla przez Zalew to szansa na dobre interesy dla wszystkich tych co nie boją się patrzeć dalej niż wytyczne przełożonego, którzy mając kompetencje potrafią dostrzec wyjątkowy potencjał forsowanej przez Nas idei Grobli przez Zalew. Jak ważna jest szybka i bezproblemowa komunikacja między Szczecinem a Świnoujściem można się przekonać jadąc choćby na odbywające się właśnie Sail Świnoujście. Można wtedy wyobrazić sobie jak byłoby gdyby „Grobla przez Zalew” była faktem, a nie wciąż niezrealizowanym pomysłem...

Inicjatywę – Grobla przez Zalew – prowadzimy wspólnie ze stowarzyszeniem ze Świnoujścia. Na nadmorskiej promenadzie wciąż zbierane są podpisy pod petycją do Sejmu. Jesteśmy w trakcie rejestracji Fundacji Grobla przez Zalew. Będzie to praktyczne narzędzie do tworzenia niezbędnych opracowań, a może w przyszłości projektu całej inwestycji. Chcemy żeby inicjatywie budowy stałej przeprawy przez Zalew Szczeciński nadano status przedsięwzięcia strategicznego. Można też wpisać się na naszej stronie i tym samym wyrazić swoje poparcie dla idei budowy Grobli przez Zalew. Jesteśmy przekonani, że znaczenie Grobli przez Zalew wykracza daleko poza granice naszego województwa. Dlatego też zapraszamy wszystkich, którzy popierają naszą inicjatywę nie tylko do składania podpisów pod petycją na naszej stronie, ale do realnego wsparcia. Jeżeli dzięki posiadanym zdolnością, wiedzy, wykonywanemu zawodowi możesz pomóc to napisz na adres: [email protected].

Czekamy na każdego

Mariusz Brzostek

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych