Nieuczciwe parabanki. Raport UOKIK piętnuje nadużycia stosowane przez firmy oferujące szybkie pożyczki

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot.sxc.hu
fot.sxc.hu

Lichwa była kiedyś surowo karana i może jest czas by do tych praktyk powrócić? - zastanawia się  profesor Grażyną Ancyparowicz w rozmowie z portalem w Gospodarce.pl.

Tematem była m.in działalność parabanków. A to w związku z raportem UOKIK, który wytknął takim instytucjom wiele nieprawidłowości. Krytyczne zdanie ma  o nich również prof. Ancyparowicz, która  podkreśla:

One wykorzystują niewiedzę ludzi na temat produktów finansowych. Oferują bardzo wysoko oprocentowane kredyty – co jeszcze nie jest najgorsze, ale horroru dopełniają formy windykacji tych należności. Było wiele przypadków, nagłaśnianych w prasie, iż ludzie tracili na rzecz tych instytucji mieszkania. Gdzie wobec tego znajduje się polskie prawo? Bo jeżeli jest umowa zawarta w złej wierze, gdzie jedna ze stron jest po prostu oszustem, podsuwa jakieś papiery do podpisania i ten biedny człowiek nie za bardzo wie co podpisuje.

I zauważa:

One nie podlegają żadnemu nadzorowi, one zupełnie nie mają żadnych ograniczeń, bo działają na bazie ustawy o prowadzeniu działalności gospodarczej. I tym jakoś ani minister finansów, ani Bank Światowy się nie zajął. Nikt tam nie zaczął się zastanawiać, czy rzeczywiście nie ma zagrożenia dla klientów takich firm, a jeśli są – to jakiego rodzaju.


CAŁY WYWIAD CZYTAJ: TUTAJ

UOKiK sprawdził jak firmy pożyczkowe stosują lichwiarskie praktyki i wyciągają pieniądze od klientów.Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport, który obnaża działanie parabanków. Wszystkie na 30 skontrolowanych parabanków od strony kosztowej stosowało w umowach z klientami zapisy wzbudzające zastrzeżenia. Raport, który punktuje łamanie prawa zasługuje na uwagę także w nieco innym kontekście. Wygląda na to, że parabanki rozpoczynają wojnę o swoją część rynku. Pytanie kto im w tym pomaga.

CZYTAJ TAKŻE: NIEUCZCIWE PARABANKI

Najczęściej Prezes UOKiK kwestionowała podawanie nierzetelnych danych w formularzach informacyjnych (15 przedsiębiorców), podawanie błędnej informacji o wysokości RRSO (15) i pobieranie opłat za obsługę w domu.

Wątpliwości Urzędu wzbudza sytuacja, w której koszty są nieadekwatne do czynności podjętych przez firmę pożyczkową.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT ZNAJDZIESZ: TUTAJ

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych