Jasny sygnał od Polaków: czas w przedszkolu to nie czas stracony, ale dobry start w życiu. 90 proc. pytanych przekonuje o świetnym wpływie przedszkoli

Fot Sxc.hu
Fot Sxc.hu

90 proc. Polaków jest przekonanych o wpływie doświadczeń przedszkolnych na osiągnięcia w dalszym życiu, odmiennego zdania jest 6 proc. respondentów - wynika z sondażu przeprowadzonego przez TNS Polska.

46 proc. badanych uważa, że najważniejszym - jeśli chodzi o wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym - jest rozwój samodzielnego i twórczego myślenia. 43 proc. respondentów uważa, że najważniejsze jest kształtowanie szacunku dla drugiego człowieka. Zdaniem 37 proc. ankietowanych najważniejsza jest możliwość rozwijania indywidualnych zdolności, tyle samo wskazało poznawanie świata przez zabawę.

Na rozwój samodzielnego i twórczego myślenia częściej od pozostałych badanych wskazują osoby w wieku 40-49 lat, rodzice mający jedno dziecko, badani z wyższym wykształceniem, a także mieszkańcy miast do 20 tys. ludności.

Kształtowanie szacunku dla drugiego człowieka w procesie wychowania dzieci w wieku przedszkolnym jest ważniejsze dla osób w wieku 60 i więcej lat oraz emerytów i rencistów. Na możliwość rozwijania indywidualnych zdolności, jako najważniejszy czynnik w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wskazują przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy dużych miast (100-500 tys. mieszkańców).

Przy wyborze przedszkola dla swojego dziecka poza opłatą finansową badani w pierwszej kolejności wskazują wykwalifikowaną kadrę (41 proc. wskazań), na drugim miejscu indywidualne podejście do dziecka (37 proc.), na trzecim natomiast rozwijanie kreatywnego myślenia poprzez twórczą zabawę (33 proc.). W dalszej kolejności ankietowani wymieniają warunki lokalowe (28 proc.), duży wybór dodatkowych zajęć (22 proc.), dogodne godziny pracy (21 proc.), kształtowanie wartości etycznych (20 proc.), podstawę programową (18 proc.), aż w końcu urozmaicony jadłospis (11 proc.).

Według blisko połowy badanych (45 proc.) czynnikiem, który ma największy wpływ na przyszłe sukcesy dziecka, ma program edukacyjny w przedszkolu. Niewiele mniej (42 proc.) uważa, że kadra nauczycielska w przedszkolu. Jedna trzecia (33 proc.) jest zdania, że to szeroka gama zajęć dodatkowych w przedszkolu, a 28 proc. że wartości etyczne przekazywane podczas zajęć. Jedna piąta ankietowanych (20 proc.) jest zdania, że zaplecze techniczne np. sala gimnastyczna, plac zabaw itp. wpływa na sukcesy dziecka.

Sondaż przeprowadzono na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, obejmująca 1001 wywiadów w dniach 12-15 kwietnia 2013 roku. Miał na celu zdefiniowanie oczekiwań rodziców w stosunku do placówek przedszkolnych. Przeprowadzono go na zlecenie nowo powstającej placówki przedszkolnej "Szkrabki" oraz Fundacji Ewangelickiej Towarzystwa Oświatowego ETO. Wyniki badania udostępniła PAP Agencja M Concept Sp. z o.o.

Tym badaniem Polacy po raz kolejny dają sygnał o tym, że władze do kwestii edukacji przedszkolnej powinny podchodzić z ogromną rozwagą i mądrością. Niestety zamiast tego w ostatnich latach widać dokładnie odwrotny kierunek działania. Dzieciom w wieku przedszkolnym coraz częściej zamiast rozwoju funduje się stres związany z koniecznością chodzenia do szkoły, a obecnie władze w wielu miejscach drastycznie obniżają standardy opieki przedszkolnej tnąc wydatki na cele oświatowe.

PAP,KL

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.