Swój szacunek dla podpisanego dziś w Warszawie apelu Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej oraz Kościoła katolickiego o ochronę stworzenia wyraził na konferencji prasowej jeden z sygnatariuszy dokumentu, abp Józef Michalik. Mówiąc o działaniach ekumenicznych, wiele miejsca poświęcił spotkaniu z patriarchą Moskwy i całej Rusi Cyrylem z sierpnia ub.r. i podpisanej wówczas wspólnego apelu o pojednaniu narodów rosyjskiego i polskiego.
Przyjeżdżam do Warszawy, by odetchnąć trochę ekumenizmem, zobaczyć bogactwo rzeczywistości chrześcijańskiej w Polsce
– powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i metropolita przemyski. Zaznaczył, że w jego archidiecezji relacje Kościoła katolickiego z Kościołem prawosławnym i Kościołami ewangelickimi również są dobre.
Przypomniał też, że od 4 do 6 lutego w Polsce odbędzie się spotkanie Komisji Wspólnej Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE) i Konferencji Kościołów Europejskich (KEK), reprezentującej wyznania niekatolickie.
Abp Michalik podkreślił, że z wielkim szacunkiem patrzy na podpisany dzisiaj wspólny apel nt. ochrony stworzenia i podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do jego powstania.
Mówiąc o osiągnięciach ekumenicznych wspomniał również spotkanie z prawosławnym patriarchą Moskwy i całej Rusi Cyrylem, które miało miejsce w sierpniu ub.r., podczas którego podpisano wspólny apel Kościoła katolickiego i prawosławnego o pojednanie narodów polskiego i rosyjskiego. Przewodniczący KEP zaznaczył, że dokument ten ma istotną wagę – dwa razy wspomniał o nim papież Benedykt XVI, w dniu podpisania oraz 7 stycznia br. W spotkaniu z korpusem dyplomatycznym, a kardynałowie i biskupi zgromadzeni na Synodzie Biskupów w Rzymie w październiku ub.r. również wykazywali zainteresowanie apelem.
Abp Michalik mówił też, że spotkanie z patriarcha Cyrylem miało dla niego również ważny ludzki aspekt, miał okazję poznać człowieka odpowiedzialnego za Kościół prawosławny w Rosji, który jest fenomenem – rośnie po dekadach ateizacji.
Po tylu latach dochodzi do coraz głębszego spojrzenia na wymiar wiary, wzrasta miłość do Chrystusa
– mówił arcybiskup.
Przewodniczący KEP dodał, że zbliżenie ekumeniczne nie jest możliwe przy wzajemnej nieżyczliwości, stąd potrzebne jest pojednanie między narodami.
Celem tego dokumentu było, by powiedzieć ludziom dobrej woli, że Kościół prawosławny w Rosji i Kościół katolicki w Polsce na bardzo wiele problemów mają wspólne spojrzenie, wspólny niepokój wobec rozwoju agresji wobec dobra, które przyniósł Chrystus na ziemię
– mówił abp Michalik.
Chrystus, który głosił pokój i miłość nieprzyjaciół, dzisiaj staje się znakiem, któremu się sprzeciwiają, wmawiają z różnych motywacji, że prawo do życia czy prawo do śmierci to nie jest prawo Boże, że człowiek może je deptać jak chce
– ubolewał.
Z uznaniem odniósł się też do kulturotwórczego aspektu spotkania z patriarcha Cyrylem, wymieniając umiejętność znalezienia wspólnego języka w dotykaniu delikatnych problemów. Podkreślił, że spotkanie z patriarchą było spotkaniem w wierze. I tak też muszą przebiegać spotkania ekumeniczne – wiara jest ich motywem.
To nie znaczy, że lekceważymy ludzi niewierzących czy poszukujących, nie promujemy też ekumenizmu, bo taka jest teraz moda
– zaznaczył, tłumacząc, że troska o jedność jest obowiązkiem wyznawców Chrystusa i zadaniem przez Niego zostawionym.
APEL KOŚCIOŁÓW W POLSCE O OCHRONĘ STWORZENIA
Drodzy Bracia i Siostry!
Kierujemy do Was ekumeniczny list, który jest apelem i prośbą o zachowanie stworzenia jako dzieła Bożego.
„Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” (Rdz 1,1) – tymi uroczystymi słowami zaczyna się Pismo Święte. Świat nie powstał w wyniku ślepego przypadku, lecz z woli kochającego i mądrego Boga, podobnie jak człowiek, którego „Bóg stworzył na swój obraz” (por. Rdz 1,27). Potem, jak stwierdza Pismo, „Pan Bóg wziął człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał” (Rdz 2,15). Stwórca zaprasza człowieka do współpracy w trosce o swoje dzieło, służące wszystkim żywym istotom. Każda chrześcijańska tradycja podaje przykłady wybitnych ludzi, którzy z miłością traktowali całe Boże stworzenie. Niestety, nie zawsze jesteśmy wierni temu wezwaniu.
Produkujemy góry śmieci, trującą żywność, wycinamy lasy, otaczamy się światem z plastiku. Oślepienie żądzą zysku sprawia, że czyste strumienie zamieniamy w trujące ścieki, a bujne lasy i łany zboża w jałową i pustą ziemią, zaś cuda natury w zwały betonu. Żyjemy tak jakbyśmy byli ostatnim pokoleniem, które zamieszkuje Ziemię.
Ochrona środowiska to nie tylko techniczny problem równowagi ekologicznej, ale także problem moralny i duchowy współczesnego człowieka, który zapomina, że on sam i świat są Bożym stworzeniem.
Wielu chrześcijan na całym świecie angażuje się w konkretne programy służące ochronie Bożego stworzenia. Do najbardziej znanych należą projekty zarządzania budynkami w celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej i cieplnej, a także zmniejszenia produkcji odpadów, odzysku surowców, kompostowania itp.
Bracia i Siostry, trzeba propagować tę wrażliwość! Ufamy, że nasz apel spowoduje, że ludzie wierzący wpłyną na swoje otoczenie, by zlikwidować szkodliwe działania, takie jak wywożenie śmieci do lasu czy bezmyślne zaśmiecanie ulic, dróg i pól.
Nasz apel kierujemy także do władz państwowych i samorządowych. Wyrażamy troskę w kwestii prywatyzacji i komercjalizacji zasobów wody i przestrzeni publicznej.
Zachęcamy do kształtowania takiej polityki społecznej, która promuje bezpieczne przetwarzanie i utylizację trujących odpadów. Wzywamy przede wszystkim do:
− redukcji odpadów miejskich, odzyskiwania i utylizacji wysypisk śmieci, oczyszczania powietrza, wody i gleby;
− ochrony lasów oraz zagrożonych gatunków roślin i innych skarbów przyrody, do odtwarzania ekosystemów;
− stosowania technologii ekologicznych w przetwarzaniu i konserwacji żywności oraz produkcji opakowań;
− opracowania umów międzynarodowych dotyczących sprawiedliwego wykorzystywania zasobów morskich, które nie doprowadzą do zachwiania równowagi ekologicznej.
Przez zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa i zesłanie Ducha Świętego Bóg objawił, że przezwycięża wszelkie zepsucie i śmierć. Chrześcijanin jest wezwany do ukazania swej wiary w Boga, Stwórcę i Pana wszechświata przez swe czyny. Dlatego zabiegamy o ochronę życia człowieka od samego poczęcia i o respektowanie jego godności. Apelujemy o wspieranie takiej polityki społecznej, która pozwala na krzewienie życia wszędzie tam, gdzie radykalnie zmniejsza się przyrost naturalny. Świat potrzebuje takiego świadectwa nie tylko tych nielicznych, zaangażowanych w ochronę środowiska, ale wszystkich uczniów Chrystusa. W zrozumieniu tych procesów pomocną dla chrześcijan może stać się dynamicznie rozwijająca się refleksja biblijna i teologiczna na temat stworzenia.
Nasze wspólne działania winny wyrażać prawdę o potrzebie roztropnego i umiarkowanego postępowania we wszystkim, co jest związane z naszym środowiskiem. Mądra asceza wyraża się unikaniem nadmiernej konsumpcji, odpowiedzialnym korzystaniem z dóbr naturalnych oraz rezygnacją z produkowania i gromadzenia nadmiaru przedmiotów i opakowań. Jednym z jej przejawów jest coraz bardziej zapominany post, który jako samoograniczanie własnych pożądań, staje się narzędziem duchowej przemiany i pomocy potrzebującym. Zlecone nam przez Stwórcę zadanie panowania nad rzeczami służy temu, aby nie zapanowały one nad nami.
Bracia i Siostry, żyjąc dzisiaj, pomyślmy o jutrze. Pomyślmy o tym, że my i całe stworzenie jesteśmy powołani do życia w rzeczywistości opisanej w ostatniej księdze Biblii jako „nowe niebiosa i nowa ziemia” (Ap 21,1). Dlatego codziennie dokonujmy odpowiedzialnych wyborów oszczędzających energię i zasoby ziemi oraz szanujmy wszystko, co żyje. Nawet niewielkie, ale konsekwentne działania przyniosą ogromny skutek w ochronie całego stworzenia, które, jak czytamy w pierwszej księdze Pisma Świętego, „Bóg uczynił bardzo dobre” (por. Rdz 1,31).
Warszawa, 16 stycznia 2013 r.
w imieniu Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumeniczne i Konferencji Episkopatu Polski
ks. prezbiter Gustaw Cieślar, przewodniczący Rady Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP
ks. bp Jerzy Samiec, Biskup Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP
ks. bp Edward Puślecki, Biskup Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w RP
ks. bp Marek Izdebski, Biskup Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP
ks. bp Wiktor Wysoczański, Biskup Kościoła Polskokatolickiego w RP
ks. bp Ludwik Jabłoński, Biskup Naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w RP
Metropolita Sawa, Prawosławny Metropolita Warszawski i Całej Polski
ks. abp Józef Michalik, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/148776-koscioly-w-polsce-podpisaly-wspolny-apel-o-ochrone-stworzenia-abp-michalik-pozytywnie-ocenia-chrzescijanska-troske-ekologiczna
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.