Klub PiS chce, by premier odwołał wiceministra transportu Andrzeja Massela w związku z poważnymi utrudnieniami w ruchu kolejowym na Śląsku. Postuluje też, by Donald Tusk podjął "polityczne decyzje" wobec marszałka woj. śląskiego Adama Matusiewicza (PO).
Mamy nadzieję, że Donald Tusk znajdzie w sobie determinację i odwagę, by spowodować odwołanie zarządu województwa śląskiego z marszałkiem Matusiewiczem na czele
- powiedział poseł PiS Andrzej Adamczyk.
Jak argumentował na konferencji prasowej w Sejmie, marszałek woj. śląskiego jest osobiście odpowiedzialny za chaos komunikacyjny na Śląsku. Matusiewicz jest członkiem Platformy Obywatelskiej.
Ruch kolejowy w woj. śląskim został zdezorganizowany po przejęciu całości połączeń przez spółkę Koleje Śląskie. Nie ma szans na to, by w środę w pełni wrócił do normy. Koleje Śląskie śląskie przed kilkoma dniami przejęły obsługę wszystkich linii w woj. śląskim, zastępując dotychczasowe pociągi Przewozów Regionalnych.
Po raz kolejny przez nieudolność, niekompetencję, złe zarządzanie rząd doprowadza do horroru komunikacyjnego, chaosu i zamieszania na polskiej kolei w okresie przedświątecznym
- ocenił poseł PiS.
Jak podkreślił, przyczyną trudnej sytuacji na Śląsku jest m.in. nieudolność zarządu woj. śląskiego.
Klub PiS występuje też do premiera o natychmiastowe odwołanie z pełnionej funkcji wiceministra, podsekretarza stanu w ministerstwie transportu, Andrzeja Massela. Jak zaznaczył Adamczyk, to ten wiceminister nadzoruje bezpośrednio Urząd Transportu Kolejowego.
Posłowie PiS na konferencji mówili o zaniedbaniach UTK w związku z wydawaniem licencji na prowadzenie transportu kolejowego na Śląsku. Krzysztof Tchórzewski ocenił, że prezes UTK ulegając różnego typu naciskom rozszerzył licencję Kolejom Śląskim, tymczasem - przekonywał poseł - wiedział o tym, że firma nie spełnia podstawowych parametrów związanych z prowadzeniem przewozów.
Tchórzewski zaznaczył, że rozszerzona licencja została wydana Kolejom Śląskim 7 grudnia, a wniosek w tej sprawie złożony został dopiero 15 listopada. W ocenie posła PiS przez ten czas nie było możliwe właściwe przeanalizowanie wniosku przez UTK.
Massel odpowiada za współpracę i nadzór w imieniu premiera nad Urzędem Transportu Kolejowego, odpowiada także za stworzenie odpowiedniej atmosfery i obronę UTK przed naciskami politycznymi
- powiedział poseł.
Jego zdaniem tylko naciskami politycznymi można tłumaczyć rozszerzenie licencji Kolejom Śląskim, firmie nieposiadającej pełnego taboru, kadry, nieposiadającej maszynistów z uprawnieniami.
Minister transportu Sławomir Nowak pytany, czy z sytuacji, do której doszło na Śląsku, powinny zostać wyciągnięte wnioski personalne, odparł, że gdyby prezes Kolei Śląskich podlegał pod jego resort, to "taki człowiek nie byłby przez 5 minut prezesem jakiejkolwiek spółki kolejowej".
Totalna kompromitacja, totalna klapa organizacyjna, ale o to proszę pytać pana marszałka woj. śląskiego, jeśli chodzi o wyciąganie konsekwencji personalnych wobec ludzi, którzy jemu podlegają, a nie mnie
- powiedział Nowak.
Ocenił, że sytuacja na Śląsku "jest skandaliczna i niedopuszczalna". Minister zaapelował do marszałka województwa śląskiego o pilne rozwiązanie problemu.
Apeluję również do Kolei Śląskich i Przewozów Regionalnych o pilne zakończenie negocjacji biznesowych. Nie chciałbym, aby pasażer stał się ofiarą przedłużania negocjacji biznesowych między spółkami przewozowymi
- powiedział Nowak.
Podkreślił, że spółki te są spoza Grupy PKP.
Zwracam się jeszcze raz do marszałka województwa śląskiego, do Kolei Śląskich, do Przewozów Regionalnych o to, aby pilnie uzgodniły powrót Przewozów Regionalnych na tory na Śląsku. Apeluję również do pani prezes Przewozów Regionalnych o to, aby zawróciła pociągi, które wyjechały ze Śląska, aby one wróciły na Śląsk, gdzie jest ich miejsce i tam gdzie dzisiaj są bardzo potrzebne
- powiedział Nowak.
PAP/JKUB
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/146479-kto-odpowie-za-chaos-na-torach-pis-zada-dymisji-wiceministra-transportu-i-marszalka-wojewodztwa-slaskiego
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.