8 godzin - walka o krótszy czas transportu zwierząt w UE. Żyjemy w Europie XXI wieku i nie jesteśmy barbarzyńcami, lecz cywilizacją

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. sxc.hu
Fot. sxc.hu

Moje wystąpienie w Prlamencie Europejskim jako posła sprawozdawcy w debacie nad raportem o transporcie zwierząt, Wygłosiłem je przed chwilą, debata trwa.

(raport będzie głosowany 12 grudnia br o godz. 12 – 12.12.12 o 12 (a niewykluczone, że o 12,12)

Panie Przewodniczący, Wysoka Izbo!

Żyjemy w Europie XXI wieku i nie jesteśmy barbarzyńcami, lecz cywilizacją, lecz ludźmi o określonej wrażliwości. Ta wrażliwość nakazuje nam, aby zwierzęta, istoty czujące, przeżywające strach i ból, były traktowane w sposób ludzki, godny naszej cywilizacji i kultury.

Mamy w Unii Europejskiej regulacje dotyczące humanitarnych warunków transportu zwierząt, którym dziś właśnie poświęcamy uwagę.

Otrzymaliśmy sprawozdanie Komisji Europejskiej o wykonywaniu tych transportów, których jest coraz więcej. Co roku prawie 30 milionów świń, ponad 4 miliony krów, ponad 4 miliony owiec i ponad 150 tysięcy koni jest transportowanych pomiędzy krajami członkowskimi Unii Europejskiej, przy czym ponad dwie trzecie z tych transportów trwa powyżej 8 godzin, a ponadto liczba transportowanych zwierząt, z wyjątkiem koni, z roku na rok się zwiększa. Zwierzęta są transportowane na bardzo długie odległości, i przez długi czas, niekiedy ponad 24 godziny.

I bardzo trudno jest zapewnić skuteczną kontrolę tych transportów.

Panie i Panowie! Sytuacja dojrzała do tego, żeby poważnie rozważyć ideę, zgłaszaną przez wiele organizacji społecznych i obywateli Unii, żeby transporty zwierząt ograniczyć do czasu nie dłuższego, niż 8 godzin. Taki postulat zawarty jest też moim raporcie, przyjętym zdecydowaną większością głosów przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Krótsze transporty zwierząt to lepszy ich dobrostan.

Krótsze transporty to zdrowsze mięso, wiadomo przecież, że długotrwały stres zwierzęcia odkłada w jego ciele toksyny.

Krótsze transporty to także mniejsze koszty, bo długodystansowe transporty kosztują bardzo wiele, a koszty ponosi z jednej strony rolnik otrzymujący mniejszą zapłatę za swoje zwierzęta, a z drugiej konsument, który płaci za te transporty w wyższej cenie zakupowanego mięsa.

Krótsze transporty to także mniej pojazdów na drogach i mniej emisji CO2

Krótsze transporty to wreszcie możliwość rozwoju lokalnego przetwórstwa mięsnego, na obszarach wiejskich, blisko miejsc hodowli, obecna koncentracja przemysłu mięsnego w wielkich koncernach nie jest niczym dobrym.

Zaproponowane w raporcie „poważne rozważenie idei ograniczenia transportu zwierząt do 8 godzin” jest rozwiązaniem kompromisowym. Nie mówimy, że ma to się stać natychmiast, nie mówimy, że zawsze i wszędzie, bo zastrzegamy wyjątki np. ze względów geograficznych, dla wysp czy regionów peryferyjnych. Chcemy tym raportem spowodować dalsza debatę z Komisją.

Nie możemy tez pozostać głusi na głos obywateli, a ponad milion obywateli UE podpisało się pod petycją w sprawie ograniczenia transportów zwierząt do 8 godzin, nie możemy zlekceważyć głosu tych ludzi, którzy w poczuciu wrażliwości takiego ograniczenia się domagają. Nie możemy zgodzić się z Komisją, która ignoruje te głosy i mówi – nie, bo nie! Nie możemy interesu wielkiego przemysłu i kompanii przewozowych stawiać ponad nasz cywilizacyjny i kulturowy stosunek do zwierząt, jako istot czujących.

Chce wszystkich państwa prosić o przyjęcie mojego raportu bez poprawek. Dzięki naprawdę dobrej pracy w Komisji Rolnictwa udało się w tej sprawie wypracować rozsądny i racjonalny kompromis, przy tej okazji chcę podziękować wszystkim państwu posłom z Komisji, ale także spoza Komisji Rolnictwa, między innym z Intergrupy do Spraw Ochrony Zwierząt, za bardzo dobra współpracę nad osiągnięciem tego kompromisu, który otwiera drogę do konkretnej debaty nad ograniczeniem czasu transportu zwierząt. Szkoda byłoby te pracę i ten kompromis zniweczyć.

Chodzi też o to, żeby przekaz z Parlamentu był jednolity. Większość Koleżanek i Kolegów podpisała się przecież pod deklaracją pisemną wzywającą do ograniczenia czasu transportu zwierząt rzeźnych do 8 godzin. Odrzucenie tej idei oznaczałoby, że Parlament nie wie, czego chce, a obywatele byliby zdezorientowani co do naszej woli.

 

Ladies and Gentleman!

Mahathma Gandhi said – the greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are teated

We use animals for our cunsumption and our economy and probably this will be not change i the near future. But in the present time we should do everything whatt is posible for reduction of suffering of animals in the all areas we are using them. The limiting of the transport time is a concrete issue which we can do for animals, giving evidence of the high level of the european civilization and culture in the twenty first century.

tłum.

Panie i Panowie!

Mahatma Gandhi stwierdził, że wielkość narodów i ich moralny rozwój może być oceniany po tym, jak traktują swoje zwierzęta.

Używamy zwierząt dla naszej konsumpcji i dla naszej gospodarki i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości to się nie zmieni. Ale teraz, współcześnie, powinniśmy uczynić wszystko co mozliwe, żeby zmniejszać cierpienia zwierząt wszędzie, gdzie są one przez nas wykorzystywane. Jednym z tych obszarów jest transport zwierząt, Transport zwierząt jest jednym z tych obszarów, a jego ograniczenie jest konkretną rzeczą, jaka ożemy zrobić dla zwierząt, dając świadectwo wysokiego poziomu naszej europejskiej cywilizacji i kultury XXI wieku.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych