Czy jedynym pomysłem na uzdrowienie sytuacji PKP S.A. jest likwidacja kolei państwowej?

Fot. PAP
Fot. PAP

Zagrożenie związane z możliwością utraty 10 mld zł. z funduszy unijnych na modernizację kolei. Brak systemowych rozwiązań poprawiających poziom bezpieczeństwa. Strategia prywatyzacyjna prezesa PKP S.A przeprowadzana pod dyktando największych banków – to trzy główne wnioski z konferencji prasowej zorganizowanej przez portal nakolei.pl we współpracy z Fundacją Republikańską.

We wtorek 20 listopada o godz. 11.00 w siedzibie Fundacji Republikańskiej odbyła się konferencja prasowa Fundacji Republikańskiej i portalu nakolei.pl. Tematem konferencji była ocena perspektyw rozwojowych polskiej kolei. Udział wzięli: Marcin Chludziński, prezes Fundacji Republikańskiej, Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce oraz Czesław Warsewicz, ekspert Fundacji Republikańskiej, wydawca portalu nakolei.pl.

Czesław Warsewicz, ekspert Fundacji Republikańskiej oraz wydawca portalu nakolei.pl.przestrzegał przed utratą poważnej sumy pieniędzy przeznaczonej na kolej, pochodzącej z funduszy europejskich w ramach obecnej perspektywy budżetowej UE:

Dzisiaj kolej nie potrzebuje PR-owego otwarcia w wydaniu ministra Sławomira Nowaka, ale rozwiązywania najbardziej palących problemów. Najważniejszym problemem polskiej kolei jest realna groźba utraty nawet 10 mld zł. z funduszy unijnych.

Jeśli do końca grudnia przyszłego roku nie uda się zakontraktować (przeprowadzić procedury przetargowe i podpisać umowy na realizacje tych zadań) około 20 mld zł. inwestycji to bezpowrotnie stracimy przynajmniej 10 mld zł. bezzwrotnego wsparcia unijnego z perspektywy finansowej 2007-2013. Jest to kwestia ponad podziałami i wszelkimi różnicami czy animozjami wzajemnymi. Ten problem powinien łączyć, bo pieniądze te utracimy my wszyscy.

W związku z tym eksperci z portalu nakolei.pl. przygotowali listę priorytetowych projektów, które należy podjąć, aby wykorzystać w pełni unijne wsparcie:

LISTA PRIORYTETOWYCH ZADAŃ W OBSZARZE INFRASTRUKTURY

I.    Poprawa stanu linii magistralnych sieci TEN-TNT wraz z odcinkami towarzyszącymi.

1.    Dokończenie realizacji modernizacji linii E65 na odcinku z Warszawy do Gdyni (linia kolejowa nr 9 Warszawa Gdańsk oraz odcinek linii nr 202 Gdańsk-Gdynia).
2.    Przyspieszenie prac rewitalizacyjnych na linii E-65 na odcinku Katowice-Zebrzydowice (linia kolejowa 139 odcinek Katowice-Czechowice Dziedzice oraz nr 93 odcinek Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice)
3.    Przyśpieszenie modernizacji linii E59 na odcinku Międzylesie-Wrocław (linia nr 276).
4.    Przyśpieszenie modernizacji linii E59 na odcinku Wrocław-Poznań (linia nr 326).
5.    Rewitalizacja linii kolejowej CE59 na odcinku Węgliniec-Zielona Góra (linia nr 370 Zielona Góra-Żary oraz nr 282 Żary-Węgliniec).
6.    Przyspieszenie realizacji modernizacji linii E30 z Katowic do Rzeszowa (linia kolejowa nr 91 odcinek Kraków-Rzeszów oraz fragmenty linii nr 133 134 i 138) wraz rozpoczęciem modernizacji odcinka Katowice – Opole (odcinki linii nr 137 Katowice Kędzierzyn Koźle oraz 138 Kędzierzyn Koźle- Opole).
7.    Przyspieszenie prac rewitalizacyjnych linii E30 z Rzeszowa do Medyki (linia kolejowa nr 91).
8.    Przyspieszenie prac rewitalizacyjnych linii CE30 z  Gliwic do Opola (linia kolejowa nr 91).
9.    Przyspieszenie prac rewitalizacyjnych linii CE30 z Tarnowa do Muszyny (linia kolejowa nr 96).
10.    Przyspieszenie prac rewitalizacyjnych linii CE30 z Kędzierzyna Koźla do Chałupek (linia kolejowa nr 151).
11.    Przyspieszenie rewitalizacji linii kolejowej CE20 (linia nr 12 Łuków-Skierniewice oraz nr 11 Skierniewice-Łowicz)
12.    Przyspieszenie prac rewitalizacyjnych na obu głównych magistralach portowych – CE65 (linia nr 131 Chorzów-Tczew) oraz CE59 (linia nr 273 Wrocław-Szczecin).
13.    Rewitalizacja linii kolejowej CE65/2 (linia nr 146 Częstochowa-Chorzew Siemkowice).
14.    Rewitalizacja linii kolejowej CE65/3 (linia nr 152 Lubliniec-Paczyna oraz nr 153  Paczyna-Taciszów).

II.    Poprawa stanu głównych linii krajowej sieci kolejowej.

1.    Rewitalizacja linii kolejowej nr 1 (odcinek Koluszki – Częstochowa - Katowice)
2.    Modernizacja i rewitalizacja linii kolejowej nr 8 (Warszawa – Radom – Kielce - Kraków)
3.    Rewitalizacja linii kolejowej nr 137 (odcinek Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Jaworzyna Śląska – Legnica)
4.    Rewitalizacja (i częściowa modernizacja) linii kolejowej nr 61 Kielce - Fosowskie
5.    Rewitalizacja (i częściowa modernizacja) odcinka linii kolejowej nr 144 Fosowskie – Opole.
6.    Rewitalizacja (i częściowa modernizacja) odcinka linii kolejowej nr 25 Skarżysko Kamienna – Dębica.
7.    Rewitalizacja (i częściowa modernizacja) linii kolejowej nr 71 Ocice-Rzeszów.
8.    Dokończenia rewitalizacji odcinka linii nr 26 Dęblin Radom.
9.    Rewitalizacja linii kolejowej nr 22 Radom –Tomaszów Mazowiecki.
10.    Rewitalizacja linii kolejowej nr 143 odcinek Kalety – Oleśnica.
11.    Rewitalizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław – Wałbrzych – Zgorzelec.
12.    Dokończenia rewitalizacji linii nr 272 Kluczbork – Poznań.
13.    Dokończenia rewitalizacji odcinka linii nr 353 Poznań – Toruń.
14.    Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 33 Kutno – Płock.
15.    Rewitalizacja (i częściowa modernizacja) odcinka linii kolejowej nr 18 Bydgoszcz – Kutno.

III.    Budowa linii KDP Warszawa – Łódź - Kalisz – Wrocław/Poznań)

1.    Budowa odcinka Warszawa – Łódź Widzew.
2.    Budowa odcinka Błaszki – Oleśnica
3.    Przyśpieszenie budowy stacji Łódź Fabryczna wraz z towarzyszącymi inwestycjami liniowymi na obszarze łódzkiego węzła kolejowego.
4.    Rewitalizacja (i częściowa modernizacja) odcinka linii kolejowej nr 14 Łódź-Błaszki.
5.    Rewitalizacja (i częściowa modernizacja) odcinka linii kolejowej nr 143 Oleśnica-Wrocław.
IV.    Inwestycje modernizacyjne w głównych węzłach kolejowych.
1.    Poprawa stanu linii kolejowych w zagłębiu Śląsko-Dąbrowskim.
2.    Dokończenie modernizacji warszawskiego węzła kolejowego.
3.    Rozpoczęcie modernizacji krakowskiego węzła kolejowego.

V.    Inne (przykładowe).

1.    Modernizacja i rewitalizacja linii zakopiańskiej.
2.    Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
3.    Modernizacja i rewitalizacja połączenia Rzeszów – Sanok Zagórz.
4.    Rewitalizacja linii nr 309 Krosnowice Kłodzkie – Kudowa Zdrój.
5.    Przebudowa linii nr 937 Warszawa Okęcie – Konstancin Jeziorna.

Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce zwracał uwagę na różne obszary zaniechań, które mają wpływ na stan bezpieczeństwa na polskiej kolei. Opisał rażące zaniedbania w sferze bezpieczeństwa kolejowego, stwierdzając, że obecny minister transportu i podległe mu służby poza deklaracjami niewiele robią, aby ten stan rzeczy poprawić. Dlatego związek zwrócił się do Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA), aby spowodował podjęcie przez polską stronę przestrzegania minimalnych standardów bezpieczeństwa na kolejach polskich.

Zdaniem Czesława Warsewicza, strategia prywatyzacyjna prezesa PKP S.A przeprowadzana jest pod dyktando największych banków:

Czy jedynym pomysłem na uzdrowienie sytuacji PKP S.A. jest likwidacja kolei państwowej, sprowadzająca się do wyprzedaży wszystkich jej aktywów w celu spłaty zobowiązań bankowych? Czy taka jest strategia prezesa PKP S.A. Jakuba Karnowskiego i jego podwładnych, którzy przyszli uzdrawiać PKP S.A. prosto z posad w branży finansowej? Czy strategia nowego zarządu jest realizowana w interesie konsumentów czy może raczej banków, którym zależy tylko na szybkiej spłacie zobowiązań spółki PKP S.A.?

Strategia prezesa PKP S.A.  zakłada spłatę 3,4 mld zł zadłużenia bankowego między innymi poprzez prywatyzację głównych spółek kolejowych jak PKP Energetyka, TK Telekom, PKP Cargo i Polskie Koleje Linowe. Nadmienić należy, że trzy z tych spółek posiadają infrastrukturę liniową konieczną do bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów.

Sprzedaż części infrastruktury kolejowej może zagrażać nawet bezpieczeństwu narodowemu, dlatego eksperci z portalu nakolei.pl opracowali strategię rozwoju kolei w oparciu o następujące filary:


Filar I: Infrastruktura domeną państwa
Filar II: Stawki dostępu, jako narzędzie realizacji polityki transportowej państwa
Filar III: Urząd Transportu Kolejowego, jako silny regulator rynku
Filar IV: Czyste dworce kolejowe
Filar V: Koleje Dużych Prędkości (KDP)
Filar VI: Podmioty kolejowe, jako nowoczesne spółki funkcjonujące na konkurencyjnym rynku
Filar VII: Finansowanie kolei – fundusze unijne i rynek kapitałowy”

Bar, źródło: FR, inf.własna

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych