Niemcy nie kwapią się z modernizacją szlaków kolejowych łączących Berlin ze Szczecinem i Wrocławiem. To skutek „wyboru priorytetów” – tłumaczą Niemcy.
Niemiecki minister transportu Peter Ramsauer wyjaśnił, że jego resort:
Ma poważne problemy z finansowaniem i kierujemy się listą priorytetów. Nie chciałbym wyznaczać dat, bo już zbyt wiele terminów odwoływano. Musimy założyć realistyczne terminy
- wyjaśnił.
Podkreślił, że Polsce udało się zmodernizować trasy z Wrocławia i Szczecina w kierunku granicy z Niemcami głównie dzięki środkom unijnym, do których dokładają się również Niemcy.
Mamy dramatyczne kłopoty z finansowaniem. I jest mi niemal wstyd, gdy słyszymy oferty, że polska strona udzieli kredytu, abyśmy mogli zamknąć lukę między Berlinem a Szczecinem
- przyznał. Modernizacja połączeń kolejowych między Polską a Niemcami będzie zapewne jednym z tematów planowanych na 14 listopada tego roku polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych w Berlinie. To zresztą jedno z zadań wyznaczonych przez oba kraje w programie współpracy ogłoszonym w zeszłym roku z przy okazji 20. rocznicy podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.
Już kilka lat temu Polska wyremontowała trasę kolejową z Wrocławia do Zgorzelca i Horki na zachodniej granicy, ale nie może być ona wykorzystywana, bo po niemieckiej stronie nie zelektryfikowano i nie rozbudowano trasy na odcinku z Horki do Hoyerswerdy.
W konsekwencji podróż pociągiem z Wrocławia do Berlina trwa ponad pięć godzin, czyli dłużej niż przed wojną. Dwukrotnie na 300-kilometrowej trasie trzeba wymieniać lokomotywę - z elektrycznej na spalinową i odwrotnie.
PAP/ Slaw
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/143238-na-szybka-podroz-z-wroclawia-i-szczecina-do-stolicy-niemiec-trzeba-bedzie-jeszcze-zaczekac
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.