Piotr Legutko w najnowszych „Nowych Mediach” Eryka Mistewicza o medialnym matrixie. "Uzależnieni od saszetek emocji"

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź

 

„Oficjalnie wszyscy domagamy się dziennikarstwa obiektywnego i bezstronnego. Tak w każdym razie wynika – na przykład – z regularnie przeprowadzanych badań CBOS. Zresztą to jest jedyne kryterium, według którego widzowie oceniają jakość informacyjnej oferty stacji telewizyjnych. Tyle, że jak lekko poskrobać, to wychodzi, że za „obiektywne” jest przez respondentów uznawane najbardziej to, w co najłatwiej uwierzyć, co jest zgodne z przekonaniami i nie naraża na „dysonans poznawczy”. Jeśli w swojej ulubionej stacji ktoś słyszy (lub w gazecie czyta) opinię, z którą się w całej rozciągłości nie zgadza, albo znajduje informację burzącą starannie pielęgnowany porządek świata, zazwyczaj podnosi alarm. Ankieterowi zgłasza, że telewizja jest niewiarygodna, a na stronie gazety pisze komentarz z jasnym ostrzeżeniem: „nie idźcie tą drogą”.

Więcej wskazuje więc na to, że mamy dziś rynek kształtowany przez wyraziste potrzeby odbiorców niż podstępne zakusy wydawców i nadawców. Niemniej jednak to właśnie wydawcy i redaktorzy ciężko pracowali nad tym, by wyhodować taki, a nie inny rodzaj popytu.

(…)

Służbę publiczną dziennikarzy zastąpiła inżynieria społeczna. zmiana ta najlepiej widoczna jest w telewizjach, ale przecież narodziła się w gazetach. Wystarczy porównać prasę końca ubiegłego wieku z tą dzisiejszą, by wiedzieć, o czym mowa. Generalnie rzecz biorąc, skończyło się szpe- ranie, śledzenie, tropienie i kontrolowanie. W kąt poszło także żmudne objaśnianie. Dziś każdy news musi czemuś służyć, w kogoś uderzać lub przed kimś bronić.

Rzecz nie w tym, jakie poglądy polityczne mają szefowie „Gazety Wyborczej” czy „Naszego Dziennika”, ale jak się to przekłada na zawartość ich informacyjnego kontentu. Na konkretne decyzje redakcyjne. Na przykład tę, że „Wyborcza” zrezygnowała z półśrodków, ograniczyła serwis informacyjny do fleszy na drugiej stronie, całość wydania papierowego oddając swojej konsekwentnie realizowanej „misji”: walce z ciemnogrodem, PiS-em, endekami i kibolami. Żeby była jasność: wszyscy są misyjni, różne są tylko przesłania, z którymi dziennikarze idą w lud. „Przekrój” chce wolnych konopi, „Gazeta Polska” szacunku dla wolnych Polaków, a „Newsweek” ustawy o powszechnej apostazji. „Uważam Rze” jest niepokorny wobec tej samej władzy, której „Polityka” bronić będzie jak niepodległości.

(…)

Mamy do czynienia z pewną formą uzależnienia. Moja kotka patrzy lekceważąco nawet na plasterek szynki, że o przysłowiowej misce mleka nie wspomnę. Dlaczego? Bo uzależniła się od saszetek z karmą, produkowanych przez koncern, którego nazwa tu nie padnie (w ramach odwetu). Czytelnicy, widzowie, słuchacze karmieni są w Polsce od kilku lat saszetkami pełnymi gwałtownych emocji. I rzeczywiście, wiele wskazuje na to, że stracili zainteresowanie jakąkolwiek inną strawą. Łakną adrenaliny, a nie witamin. Co nie znaczy, że tak już będzie zawsze. Nie da się żyć „na haju” bez końca. Owszem, stymulowanie emocjami można przedłużać, jak obronę euro w Atenach czy Madrycie. Co nie zmienia faktu, że kiedyś musi nadejść moment powrotu na ziemię. zderzenia się z rzeczywistością.

(…)

Wojna lemingów z moherami jednych fascynuje i pochłania, ale dla coraz większej rzeszy to już tylko medialny matrix. Natomiast ich realny świat jakoś tak niepostrzeżenie zniknął z pola widzenia dziennikarzy”.

Cały tekst Piotra Legutko „W wojnie moherów z lemingami zginęło dziennikarstwo” w kwartalniku „Nowe Media” http://www.operon.pl/nowemedia

W drugim wydaniu „Nowych Mediów” także:  Steve JOBS, prof. Michał KLEIBER, Piotr GABRYEL, Marek MAGIEROWSKI, John HARTLEY, Michał KOBOSKO, Jan CIEŃSKI, Howard OWENS, Juliusz BRAUN, Eryk MISTEWICZ, Wojciech PAWLAK, Mike PROULX, Stacey SHEPATIN, Paweł NOWACKI, Anna KALCZYŃSKA, Piotr KRAŚKO, Jean-Louis SERVAN-SCHREIBER, Piotr Vagla WAGLOWSKI, Jean-Paul OURY, blogerka KATARYNA, Ralph TALMONT, Seth GODIN, Justyna ŁUKASIK, Dawid PIASKOWSKI, Edi PYREK, Wayne VISSER, Piotr WEREŚNIAK, Michał BONI, Julio Salazar MORENO, JELENA WENDUTA, Michał POL, Karolina WOZNIACKI, Adam MALECKI, Tomasz BIAŁEK, Jean-Maria BOCKEL, Ryan HOLIDAY.

“Nowe Media” to 224 strony wersji “papierowej”. Kwartalnik redagowany przez Eryka Mistewicza w Empikach w dziale prasa społeczno-polityczna, w sieci Kolportera, w salonach prasowych i księgarniach oraz wysyłkowo od poniedziałku u wydawcy: http://www.operon.pl/nowemedia

 

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Autor

Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych