W niezbyt długim czasie Polsce grozi zapaść gospodarcza - diagnozuje znany socjolog

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
PAP/Bartłomiej Zborowski
PAP/Bartłomiej Zborowski

Za pięć do dziesięciu lat Polska zrówna się z Zachodem w kosztach pracy. Mówiąc prościej: przestaniemy być atrakcyjni dla inwestorów, co grozi załamaniem gospodarczym i wzrostem bezrobocia.

To słowa prof. Janusza Czapińskiego, psychologa społecznego z Uniwersytetu Warszawskiego. Czapiński swoją diagnozę ogłosił na debacie zorganizowanej przez SLD w piątek. Według niego:

Polacy na tle Europy są bardzo nieufni w stosunku zarówno do kontrahentów, jak i instytucji. Tymczasem zbyt niski poziom kapitału społecznego może uniemożliwić Polsce prawidłowy rozwój.

Jak tłumaczył Czapiński, w krajach słabiej rozwiniętych, a do takich nadal należy Polska, decydującą przesłanką wzrostu gospodarczego jest kapitał ludzi. Z kolei w krajach wysokorozwiniętych tempo wzrostu gospodarczego zależy przede wszystkim od tzw. kapitału społecznego.

Polska - na tle Europy - jest na szarym końcu pod względem deklarowanego
poziomu zaufania wobec innych ludzi. Bardzo mały odsetek Polaków jest przekonanych, że ludzie "najczęściej starają się być pomocni"

– ocenił ekspert.


Jego zdaniem wielu Polaków ma awersję do współpracy. Nie ufają kontrahentom - m.in. dlatego w Polsce kultywowane są mikro- i małe przedsiębiorstwa.

Czy jest możliwy dalszy rozwój Polski po ewentualnym przekroczeniu progu krajów rozwiniętych, przy obecnym poziomie kapitału społecznego?

– pyta Czapiński i sam sobie odpowiada:

Nie jest możliwy rozwój Polski. Nie przy obecnym poziomie awersji do współpracy, wzajemnej nieufności we wszystkich środowiskach. Ta nieufność panuje we wszystkich grupach społecznych. Ona bije z telewizora.

PAP/SLAW

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych