Sukces platformerskich włodarzy Warszawy: rok bez tunelu Wisłostrady, a koszt naprawy miliard złotych

fot. PAP/Radek Pietruszka
fot. PAP/Radek Pietruszka

Szokujące informacje na temat katastrofy budowlanej przy budowie stacji Powiśle drugiej linii warszawskiego metra: jak poinformowało radio RMF.FM, zagrożony zawaleniem tunel Wisłostrady - jedna z głównych tras łączących północną i południową Warszawę może być zamknięty dla ruchu nawet przez rok, a jego ponowne przygotowanie do użytkowania przez samochody może kosztować do miliarda złotych. Oznacza to, że przez ten rok Warszawa będzie faktycznie sparaliżowana.

Metody naprawy i ustabilizowania gruntu pod tunelem będą czasochłonne

- przyznaje ekspert Państwowego Instytutu Geologicznego Mirosław Rutkowski.

Kilka miesięcy zajmą bowiem badania, jak naprawdę wygląda sytuacja gruntu pod tunelem, co pozwoli wybrać właściwą metodę jego ustabilizowania. Same prace naprawcze mogą potrwać kolejne miesiące. Problem w tym, że użycie tych skomplikowanych metod budowlanych nie dość, że jest kosztowne, to jeszcze nie zawsze można stuprocentowo przewidzieć jakie będą skutki ich zastosowania.

Rutkowski nie ma wątpliwości, że za katastrofę budowlaną na budowie metra odpowiada jej wykonawca - turecko-włosko-polskie konsorcjum AGP Metro, w skład którego wchodzą firmy Astaldi, Gulermak oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki, które jest jednocześnie projektantem centralnego odcinka II linii.

Jego zdaniem budowniczowie metra popełnili błąd decydując się na przebicie z jednej części stacji Powiśle do drugiej tradycyjną metodą górniczą

- powinni wcześniej wykonać próbne odwierty, ale czy tak się stało, nie wiadomo.

Rutkowski podkreśla, że między bajki należy włożyć hipotezy o jakimś podziemnym jeziorze czy rzece.

Takie opowieści, to bzdury. Takie zjawiska w Warszawie nie występują. Jedyne, co mogło się przydarzyć, to słynna warszawska kurzawka. Jednak projektant i wykonawca powinni być na nią przygotowani

- mówi Rutkowski.

Oznacza to, że likwidacja skutków tej katastrofy budowlanej może opóźnić budowę metra nawet o rok. Według nieoficjalnych ustaleń RMF.FM może to kosztować wykonawcę nawet miliard złotych, co oznacza, wzrost kosztów budowy aż o 25% - konsorcjum AGP Metro wygrało bowiem przetarg oferując 4,1 miliarda złotych.

kim, RMF.FM

Studio TV

W tym miejscu za chwilę pojawią się komentarze...