Jak się buduje drogi i koleje w Polsce? "Infrastruktura kolejowa przypomina mozaikę porozrzucanych po kraju lepszych i gorszych fragmentów"

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
PAP/Grzegorz Michałowski
PAP/Grzegorz Michałowski

Dzisiejsza „Rzeczpospolita” opisuje stan budowy polskich dróg, linii kolejowych i autostrad. Wniosek? Mapa budowy wygląda chaotycznie, inwestycje są zawieszane, a drogi nieukończone. Wszystko z powodu tego, że rząd zbyt optymistycznie ustalił wysokość wydatków na infrastrukturę. Z tego powodu musiał później rewidować swoje plany. Jak pisze „Rz”, rząd unieważnił 12 trwających przetargów na budowę dróg wartych w sumie ok. 9,4 mld zł, a w sumie GDDKiA zawiesiła rozstrzygnięcie 26 przetargów wartych 26 mld zł. Przetargi dotyczyły budowy 680 km dróg.

Podobnie sytuacja wygląda na kolei, gdzie z planowanych 21,5 mld złotych wydano zaledwie cztery procent. Kiepsko wyglądają także podpisane umowy – pod koniec czerwca w części programu poświęconej rozwojowi transportu kolejowego takie umowy dotyczyły 8,4 mld złotych, co nie daje nawet połowy środków. Adrian Furgalski, ekspert w sprawach kolei, wskazuje w „Rz” na konieczność realizacji projektów rewitalizacji linii kolejowych.

Prowadzone równolegle z modernizacjami pozwolą uzyskać w 2020 r. dobrą przepustowość polskiej sieci kolejowej mniejszym kosztem. Projekty warte 200 – 300 mln zł przyniosą efekty porównywalne do modernizacji szlaków

- mówi Furgalski.

Inny ekspert, dr Jakub Majewski z Pracowni Polityki Transportowej Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora dodaje:

Infrastruktura kolejowa przypomina mozaikę porozrzucanych po kraju lepszych i gorszych fragmentów.

Zarówno jeśli chodzi o inwestycje drogowe, jak i kolejowe, żaden odcinek między głównymi miastami nie został zmodernizowany w stu procentach. Żadna z dróg i linii kolejowych nie będzie wyremontowana w całości. Wyjątkiem może być jedynie autostrada A4, ale i tutaj są problemy. A4 miała zostać oddana już na Mistrzostwa Europy, tymczasem nie będzie ukończona nawet do końca roku. Jak czytamy, trasa powstanie zapewne dopiero w 2014 r., mimo że w części kontraktów wciąż obowiązuje czas zakończenia prac w tym roku.

Więcej w „Rzeczpospolitej”

lw

 

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych