3 sierpnia tracą moc zakwestionowane przez TK przepisy dotyczące opłat za koncesje radiowe i telewizyjne. Parlament może nie zdążyć do tego czasu uchwalić nowych, skutkiem czego przestaną istnieć podstawy prawne do poboru przez KRRiT należności za koncesje.
Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Graboś ocenił, że nowe przepisy raczej nie wejdą w życie na czas:
Powstanie luka prawna - podstawy prawne do poboru należności za koncesje nie będą istnieć. To problem głównie dla parlamentu i Skarbu Państwa, ale dla nas także, więc próbujemy tak ustawić naszą pracę, żeby koncesje były przyznane przed tym okresem albo po nim, czyli - jak się
spodziewamy - wczesną jesienią.
Jak dodał, KRRiT stara się postępować "rozważnie i stosownie do sytuacji".
Chodzi o to, żeby nikt z uczestników rynku nie ucierpiał ze względu na to opóźnienie, ale także, żeby nie ucierpiał Skarb Państwa. Wiele wskazuje na to, że uda nam się wybrnąć z tego obronną ręką, tak że nikt nie poniesie żadnej szkody
- zaznaczył.
Regulacje dotyczące naliczania opłat za udzielanie koncesji rtv Trybunał Konstytucyjny zakwestionował w lipcu ub.r. W ocenie TK kwestie związane z daniną publiczną, a za taką należy uznać opłatę koncesyjną, powinny zostać uregulowane w ustawie, a nie - jak zostało to zrobione - w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Trybunał zaznaczył wówczas, że w ustawie brak kryteriów, w oparciu o które miałaby być uregulowana wysokość opłat.
Kwestionowany przepis ustawy o rtv upoważnia KRRiT do ustalenia wysokości opłaty za udzielenie koncesji oraz fakultatywnie - do określenia podmiotów zwolnionych od tej opłaty. Konstytucja stanowi zaś, że "nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatku następuje w drodze ustawy".
Trybunał dał ustawodawcy rok na uchwalenie nowych przepisów. Prace nad nowelizacją ustawy o rtv, która dostosowałaby prawo do wyroku TK, w lutym tego roku rozpoczęła senacka komisja ustawodawcza. Pierwsze czytanie projektu, opracowanego we współpracy z KRRiT, odbyło się na posiedzeniu połączonych komisji - ustawodawczej oraz kultury i środków przekazu - na początku lipca. Co do zasady projekt przenosi zapisy rozporządzenia KRRiT do ustawy.
W projekcie zapisano, że nowela wchodzi w życie 3 sierpnia. Żeby tak się stało, wcześniej musi uchwalić ją Sejm, a potem ponownie zająć się nią Senat. Jest to możliwe tylko 25 lub 26 lipca, kiedy obradują i Sejm, i Senat. Zakładając, że senatorowie nie zgłoszą poprawek do uchwalonej przez Sejm ustawy, trafi ona do prezydenta, który ma 21 dni na jej podpisanie, zawetowanie lub skierowanie do TK.
W świetle informacji o utracie mocy regulacji dotyczących opłat koncesyjnych inaczej wyglądają doniesienia o rozłożeniu na raty opłat koncesyjnych dla podmiotów dopuszczonych do multipleksu MUX-1. Być może spółki spłacające koncesję na raty zyskają możliwość wniesienia o umorzenie większości opłaty.
KL,PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/136404-czy-dlatego-oplaty-za-koncesje-cyfrowe-rozlozono-na-raty-3-viii-traca-moc-przepisy-dotyczace-platnosci-za-koncesje-rtv