Przez cały czas trwania Euro dziennikarze TVP rozmawiali z celebrytami o sporcie w specjalnym studiu umiejscowionym na dachu fabryki Wedla. Ale wątpliwości co do ukrytej formy reklamy pojawiły się, gdy dwa razy nadano stamtąd także „Wiadomości"- zauważa „Rzeczpospolita”.
Czy to już otwarta reklama firmy Wedel?. W niedzielę szef serwisu Piotr Kraśko przywitał widzów słowami o specjalnym wydaniu „Wiadomości" ze „studia TVP na dachu fabryki Wedel". A zgodnie z obowiązującym prawem wszelkie reklamy w programach informacyjnych są zakazane. Dotyczy to zarówno sponsoringu, lokowania produktu (product placement) czy kryptoreklamy. „Rz” zauważa, że kwestie ukrytej reklamy i product placement reguluje unijna dyrektywa z 2007 roku, której zapisy w ubiegłym roku zostały wdrożone do ustawy o radiofonii i telewizji.
Przepisy, że widz musi być poinformowany za pomocą specjalnego znaku graficznego o tym, że w filmie, serialu czy audycji jest ukryta reklama. Tak właśnie było podczas nadawania z dachu Wedla rozmów sportowych. Tego nie można było jednak zrobić w "Wiadomościach", gdyż oznaczałoby to jawne złamanie ustawy. Natomiast eksperci zauważają, że w tym przypadku mieliśmy z formą ukrytej reklamy.
„Jeśli nie wbrew, to na pewno było to mocno obok prawa. Dla widza „Wiadomości" nie było specjalnie istotne, z jakiego dachu jest nadawany program, więc trudno tłumaczyć, że była to zwykła informacja. Jeśli między TVP i Wedlem było porozumienie finansowe, to mieliśmy do czynienia z ukrytą reklamą” -
mówi „Rz" prof. Ewa Nowińska z UJ, która od lat zajmuje się prawem mediów i reklamy.
TVP tłumaczy, że w przypadku „Wiadomości" nie była to ukryta reklama ani lokowanie produktu a jest to…wypowiedź dotycząca „sytuacji faktycznej”. Co więcej, zdaniem telewizji problemu naruszenia przepisów nie ma, bo „ani przekaz ze studia Euro 2012, ani przekaz ze studia na dachu Wedla nie są audycją informacyjną".
Czy umowa TVP z Wedlem przewidywała reklamę w "Wiadomościach"? „TVP podpisała z Wedlem umowę o współpracy przy uruchomieniu studia telewizyjnego. Jej szczegóły stanowią tajemnicę handlową" – odpowiada telewizja. „Rz” zauważa jednak ,że ze studia zdecydowały się nadawać tylko „Wiadomości". Inne serwisy („Panorama" czy „Teleexpress") tego nie zrobiły. Mimo zapewnień sprawie postanowiła się przyjrzeć Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Ł.A/Rzeczpospolita
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/135542-upadajaca-tvp-musi-sie-jakos-ratowac-reklama-wedla-w-wiadomosciach
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.