Łódź, dnia 8 maja 2012 r.
Pani
Hanna Zdanowska
Prezydent Miasta Łodzi
W trosce o Teatr
Występujemy w trosce o Teatr Powszechny w Łodzi i jego unikatowe projekty. Jasnym jest bowiem, że decyzja Pani Prezydent, która przez ogłoszenie konkursu na dyrektora Powszechnego, przekazuje, że nie jest zainteresowana współpracą z Dyrektor Ewą Pilawską, daje również wyraźny sygnał, że nie chce Powszechnego jako unikatowego w kraju Polskiego Centrum Komedii, z cieszącym się ogromnym zainteresowaniem ogólnopolskim konkursem na napisanie współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie” oraz inicjatywami takimi, jak Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych z jego osiemnastoletnią tradycją, autorski projekt Teatru Czytanego dla osób niewidomych i słabo widzących, spektakle dla bezrobotnych czy emerytów i rencistów przypominające, że Teatr to misja.
Występujemy w trosce o nasz Teatr, bo zdajemy sobie sprawę, że pojawienie się nowego dyrektora we wrześniu, nie tylko zlikwiduje rozwój wspomnianych inicjatyw, ale również będzie oznaczało zmarnowany sezon dla Teatru Powszechnego. Nie będzie to, bowiem, ani sezon Ewy Pilawskiej, ani sezon nowego dyrektora.
Należy sobie również zadać pytanie, co ta decyzja oznacza dla miasta, jako organu założycielskiego Teatru Powszechnego. Jeśli mówimy o zastopowaniu czy też zupełnej rezygnacji z autorskich projektów Dyrektor Ewy Pilawskiej, to pod znakiem zapytania stawiany jest cel powołania do życia małej sceny. Przyczynkiem do jej powstania były przecież właśnie te projekty i potrzeby, jakie wiązały się z ich rozwojem. To właśnie one były powodem podjęcia walki o powstanie małej sceny Powszechnego, o której poprzedni dyrektorzy bezowocnie marzyli przez przeszło 60 lat. Bez autorskich projektów i kierunku rozwoju, jaki zaproponowała Powszechnemu Dyrektor Ewa Pilawska zwyczajnie nie byłoby małej sceny.
Mamy również wrażenie, że nikt nie zastanawia się nad dobrem teatru, jako instytucji kreującej nową wartość artystyczną, ani nad jego widzami, podatnikami, którzy kupują bilety. Powszechny od wielu lat jest podawany w ogólnopolskich zestawieniach i statystykach, jako przykład teatru, który gra do pełnej widowni i nie musi odwoływać spektakli ze względu na brak widzów. Przez okres dyrekcji Ewy Pilawskiej scena przeszła reformę artystyczną i mimo, iż posiada tylko jedną scenę, i nie gra bajek ani lektur szkolnych, wykazuje zysk z wpływów do kasy, przy wypracowaniu średnio 70 % wpływów własnych do dotacji!
Przez te lata udało się nie tylko zbudować artystyczne oblicze teatru, ale również wydźwignąć go na swoistą niepodległość, choć po wprowadzonej przez Minister Izabelę Cywińską kategoryzację teatrów, uznany był on za Teatr do likwidacji, uzyskując kategorię C.
Usłyszeliśmy dzisiaj, że Pani wiceprezydent Agnieszka Nowak chce nowego oblicza artystycznego dla Powszechnego, gdyż uważa, że Ewa Pilawska pracuje już 17 lat, jako Dyrektor i czas na zmiany ( żeby to źle nie zabrzmiało, ale dyrektorzy Arlekina i Jaracza mają dłuższy staż od Pani Ewy Pilawskiej). Według naszej wiedzy Pani Dyrektor wielokrotnie wypowiadała się, że nie zamierza doczekać emerytury w Powszechnym. Czy wszyscy, którzy pracują, a przez to współtworzą nasz Teatr, powinni odejść?
Czy oznacza to również, że obecny kształt artystyczny Powszechnego, który nie wynika tylko z pracy Ewy Pilawskiej, ale także zespołu aktorskiego przygotowywanego przez nią od wielu lat do realizowanych projektów w ramach logo artystycznego teatru ulegnie gruntownej przemianie?
Obawiamy się, że nagła i radykalna zmiana oblicza teatru będzie zakończeniem naszej drogi artystycznej w teatrze, dla niektórych tą cezurą może być czas przepracowany w Teatrze Powszechnym.
Wydaje nam się, że wypełniamy rzetelnie postawione nam zadania a chyba świadczą o tym wyżej wspomniane wyniki frekwencji. Widz do nas wraca, czyli wraca do teatru, naszego repertuaru i naszej gry. Teatr, jako taki nie stanowi własności jednej, czy dwóch osób, należy do widowni, aktorów, pracowników. Dlaczego nie jesteśmy podmiotem zmian a tylko przedmiotem?
Przemawia przez nas troska, bo mamy poczucie, że oceniane wysoko przez widzów, środowisko Polskie Centrum Komedii, konkurs „Komediopisanie”, na który w sumie przysłano ok. 600 prac, oraz Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który ma ugruntowaną przez osiemnaście lat pozycję – nie przetrwają.
Nasza ciężka praca, bieżące spektakle repertuarowe, oraz doświadczenia zawodowe z poprzednich lat nie przetrwają. Boimy się, że nasza widownia odejdzie.
Pytanie tylko czy rzeczywiście takie inicjatywy mają lec w gruzach? I kto poniesienie odpowiedzialność za zahamowanie tych projektów i za marnowanie środków publicznych. Kto weźmie odpowiedzialność za zniszczenie Teatru Powszechnego, a tu warto przytoczyć, że na przestrzeni ostatnich 5 lat miasto przekazało Powszechnemu na Festiwal 3799 700 zł, oraz 550 tys. zł na Polskie Centru Komedii? Czy to nie będą zmarnowane pieniądze, jeżeli zostaną przerwane realizowane projekty? Prosimy o cofnięcie decyzji o konkursie i danie szansy na normalne otwarcie Małej Sceny jej twórcy Pani Ewie Pilawskiej. Ciężko na to zapracowała
Pozwólcie nam również przygotować się na zmiany w związku z ustawą. Pozwólcie nam pod dyrekcją Ewy Pilawskiej kontynuować dzieło, jakie rozpoczęła.
Dajmy przykład w Polsce, że nie rewolucja, destrukcja, zniszczenie a konsekwentne budowanie i ewolucja jest dobrem, wskazaniem dla całej teatralnej Polski.
Z poważaniem
Marcin Sławiński – reżyser
Michał Szewczyk – aktor
Piotr Lauks – aktor
Za zgodą i akceptacją 18 osób zespołu aktorskiego Teatru Powszechnego
1. Barbara Lauks –aktorka
2. Karolina Łukaszewicz –aktorka
3. Zofia Plewińska –aktorka
4. Magda Zając –aktorka
5. Beata Ziejka –aktorka
6. Jakub Firewicz – aktor
7. Janusz German – aktor
8. Mirosław Henke – aktor
9. Piotr Lauks – aktor
10. Janusz Kubicki – aktor
11. Andrzej Jakubas – aktor
12. Artur Majewski – aktor
13. Grzegorz Pawlak – aktor
14. Marcin Sławiński – reżyser
15. Michał Szewczyk – aktor
16. Arek Wójcik – aktor
17. Artur Zawadzki – aktor
18. Barbara Połomska – aktorka
Z wielką obawą o przyszłość teatru Powszechnego, jego inicjatyw, z szacunku dla pracy i pasji Pani Dyrektor Ewy Pilawskiej popieramy list zespołu aktorskiego.
prof. UŁ dr hab. Małgorzata Leyko – kierownik Katedry Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik literacki Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu
Krystyna Janda – aktorka, reżyser, dyrektor Teatru Polonia w Warszawie
Jacek Głomb – dyrektor Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy
Jacek Poniedziałek – aktor Nowego Teatru w Warszawie, tłumacz
Krzysztof Warlikowski – reżyser, dyrektor Nowego Teatru w Warszawie
Małgorzata Szczęśniak – scenograf Nowego Teatru w Warszawie
Piotr Gruszczyński – dramaturg Nowego Teatru w Warszawie
Krystian Lupa – reżyser
Piotr Skiba – aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie i Narodowego Starego Teatru w Krakowie
prof. zw. dr hab. Dobrochna Ratajczak – kierownik Zakładu Dramatu i Teatru Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
Paweł Łysak – dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy
Anna Augustynowicz – dyrektor Teatru Współczesnego w Szczecinie
Juliusz Machulski – reżyser, scenarzysta
Maciej Wojtyszko – reżyser, dramaturg
Robert Gliński – reżyser
Aleksandra Więcka – dramaturg
Jakub Kotyński – aktor
Grzegorz Wojdon – aktor
Maciej Radel – aktor
Anna Małkowska – dyrektor administracyjna Teatru Imka w Warszawie
Agnieszka Kulińska – aktorka Wrocławskiego Teatru Pantomimy
Bartosz Porczyk – aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu
Ewelina Adamska Porczyk – aktorka Teatru Capitol we Wrocławiu
Aleksandra Listwan – aktorka
Paulina Chapko – aktorka Teatru Polskiego we Wrocławiu
Wiktor Zborowski – aktor
Renata Kona – ekonomistka
Tomasz Kona – buissnesmen i operator filmowy
Jarosław Minałto – sekretarz literacki Teatru Polskiego we Wrocławiu
Alicja Szumańska – asystentka kierownika literackiego Teatru Polskiego we Wrocławiu
Piotr Rudzki – kierownik literacki Teatru Polskiego we Wrocławiu
Magdalena Nebelska – kierownik produkcji filmowej i tv
Jerzy Matałowski – aktor
Ewa Misiak – artystka plastyk
Dominika Łarionow – teatrolog, wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego
Grzegorz Kwiatkowski – adwokat
Paweł Sztarbowski –wicedyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy, krytyk, felietonista „Newsweek Polska”, „Dialogu” i „Tygodnika Powszechnego”
Maja Chadryś-Engelking –animator kultury w Centrum Łowicka w Warszawie
Krzysztof Mieszkowski – dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu, redaktor naczelny „Notatnika Teatralnego”
Łukasz Drewniak – krytyk, felietonista „Dialogu”, „Teatru”, „Przekroju”
Katarzyna Józefczyk – nauczyciel języka polskiego
Wojciech Stefaniak – scenograf
Grzegorz Kwieciński – Teatr Ognia i Papieru
Andrzej Hibner – honorowy widz Teatru Powszechnego
Elżbieta Hibner – b. wiceprezydent Miasta Łodzi
Andrzej Makowiecki – aktor i reżyser
Zofia Turowska – dziennikarka autorka książek
Krzysztof Kelm – reżyser, scenograf
Jerzy Barski – dziennikarz, obecnie urzędnik administracji centralnej, wieloletni widz i sympatyk Teatru Powszechnego
Aleksandra Wojciechowska – widz
Elżbieta Wojciechowska – widz
Ireneusz Wojciechowski – widz
Bogusława Gniewek – sympatyk
Paweł Aigner – reżyser
Teresa Mieliwodzka – sympatyk
Maria Smetana Malinowska – sympatyk
dr Barbara Mrozińska - socjolog, prezes Zarządu Telewizji TOYA
Katarzyna Raduszyńska - reżyser
Monika Dąbrowska - widz
Jadwiga Wójcik - widz
Stefan Wójcik - widz
Marek Markiewicz - widz (adwokat)
Anna Markiewicz - widz (nauczyciel)
Anna - Maria Wolniak - artystka plastyk
Paweł Szkotak - dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu
Michał Kruk - aktor
Agnieszka Mielczarek – widz
Urszula Rudniak - nauczyciel języka angielskiego
Grzegorz Kacprzak – widz
Teresa Skobel – widz
Jerzy Czubak – Dyrektor Zarządzający Grupy Amcor na Europę.
Remigiusz Mielczarek - dziennikarz TV TOYA
Dorota Sobczyk - widz
Agnieszka Izydorczyk grafik plastyk
Katarzyna Kostrzewa wierna widzka (sprzedawca)
Jadwiga Grochulska była księgowa Teatru Powszechnego w Łodzi
Katarzyna Pickshaus przyjaciel Teatru
Franciszek Pickshaus przyjaciel Teatru
Natalia Sieldliska przyjaciel Teatru
Sylwia Zagorska przyjaciel Teatru
Katarzyna Kalwat - reżyser
Mikołaj Grabowski Dyrektor Naczelny i artystyczny Narodowego Starego Teatru w Krakowie
Justyna Cierpikowska bileter Teatru Powszechnego / widz
Adam Orzechowski dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Wybrzeże w Gdańsku
Marcin Nijak - widz
Wiesława Pirek - nauczyciel dyplomowany
Elżbieta Milska - nauczyciel
Marta Lobka pedagog-gerontolog - widz
Poparcie swoje można wysyłać na adresy mail:
1. [email protected]
2. [email protected]
Remigiusz Mielczarek - dziennikarz TV TOYA
Dorota Sobczyk - widzAgnieszka Izydorczyk grafik plastykKatarzyna Kostrzewa wierna widzka (sprzedawca)Jadwiga Grochulska była księgowa Teatru Powszechnego w ŁodziKatarzyna Pickshaus przyjaciel TeatruFranciszek Pickshaus przyjaciel TeatruNatalia Sieldliska przyjaciel TeatruSylwia Zagorska przyjaciel TeatruKatarzyna Kalwat - reżyser
Mikołaj Grabowski Dyrektor Naczelny i artystyczny Narodowego Starego Teatru w Krakowie
Justyna Cierpikowska bileter Teatru Powszechnego / widz
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/132082-w-trosce-o-teatr-powszechny-w-lodzi-list-otwarty-w-obronie-dyrektor-ewy-pilawskiej-dlaczego-nie-jestesmy-podmiotem-a-przedmiotem
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.