„S.O.S polskie media”. NASZ WYWIAD. Wiktor Świetlik i pytanie: jak ratować polskie media

Fot. wPolityce.pl
Fot. wPolityce.pl

Jak ratować polskie media

Jutrzejszą konferencję organizowaną przez Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP zatytułowałeś „S.O.S polskie media”. Naprawdę widzisz sytuację tak czarno?

-  To nie tylko moja diagnoza, i nie tylko polska. Niedawno Stefan Truszczyński, sekretarz generalny SDP, brał udział w dużej konferencji dziennikarskiej w Salonikach i tam mówiono, że 70 procent dziennikarzy w Europie będzie w najbliższych latach musiało zmienić zawód. Tylko, że rynek prasowy w Niemczech, Francji czy Włoszech jest dziś bardzo silny, a u nas już teraz sytuacja jest bardzo zła. W trakcie naszej konferencji będziemy starali się także wskazać jakieś nowe ścieżki dla dziennikarzy.

Na przykład?

- Na przykład takie jak portal Wpolityce.pl, który odniósł ogromny sukces i jest dziś niezwykle opiniotwórczym medium. Parafrazując Jacka Kuronia, zamiast narzekać na koncerny medialne  zakładajmy własne. Innym dobrym przykładem jest dla mnie Radio Wnet Krzysztofa Skowrońskiego. Dziennikarze, którzy odeszli za swoim szefem z Programu 3 Polskiego Radia po prostu zbudowali własne radio, według swoich marzeń. To stacja z duszą. Ludzie się tam realizują. Chciałbym kiedyś pracować w takiej redakcji.

Jednak nie wszyscy dziennikarze będą w stanie założyć własne media.

- I też dlatego organizujemy jutrzejszą konferencję. Chcemy przedstawić diagnozę błędów jakie popełnili wydawcy, w efekcie których mamy sytuację jaką mamy.  Chcemy też zająć się sytuacją pracowniczą w redakcjach.

Waszym zdaniem dziennikarze są jakoś inaczej traktowani niż inni pracownicy?

- Cóż, na pewno praca w redakcji jest lepsza niż na kasie w supermarkecie, ale generalnie pozostawia dużo do życzenia. Premier Donald Tusk, opowiada Polakom bajki o tym, że dziennikarze w Polsce zarabiają po 40 tysięcy i nie płacą podatków. Owszem jest grupa medialnych celebrytów, często zblatowanych z władzą, którzy zawsze spadają na cztery łapy i zarabiają krocie, a prezesi wydawnictw kłaniają im się w pas, bo tamci mają poparcie władzy, dostają ogłoszenia ze spółek skarbu państwa i tak dalej. Ale redakcyjna codzienność to umowy śmieciowe, złe warunki pracy, niskie zarobki, często brak szacunku. Ostatnio CMWP SDP otrzymuje bardzo wiele informacji o bardzo nieciekawych formach zwalniania przez wydawnictwo Axel Springer dawnej ekipy „Newsweeka”. Te osoby to dobrzy dziennikarze, wiele lat poświęcili wspomnianemu tytułowi, a teraz - jak wynika z informacji, które otrzymujemy - traktuje się ich w nieelegancki sposób tylko dlatego, że pracowali w redakcji za czasów poprzedniego naczelnego - Wojciecha Maziarskiego. Zachodzi obawa, że firma, która w swoim kraju uchodzi za wzorowego pracodawcę, wyraźnie uważa, że w Polsce cywilizowane reguły nie obowiązują.  Także o tym chcemy mówić  w czwartek.

 

Konferencja S.O.S. polskie media odbędzie się w  czwartek 26 kwietnia w Domu Dziennikarza przy ulicy Foksal 3/5 (sala A, I p.) w godzinach 10.30 - 15.00.

 

- Czy tradycyjne media skazane są na upadek?

- Czy wydawcy i dziennikarze byli w stanie odpowiedzieć na kryzys prasy?

- Jak przetrwać na rynku medialnym?

- O co walczą związki zawodowe powstające w polskich redakcjach?

- Jak poprawić los polskich dziennikarzy?

 

Serdecznie zapraszamy na konferencję pt:

S.O.S. polskie media

Pogorszająca się sytuacja rynku mediów i warunków wykonywania zawodu dziennikarza budzi zaniepokojenie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Podczas dwóch paneli chcielibyśmy nie tylko przedstawić diagnozę stanu polskich mediów i dziennikarskiego rynku pracy, ale i poszukać recept na naprawę. Zapraszamy Państwa do wzięcia czynnego udziału w dyskusji, a w przerwie na skromny poczęstunek.

 

Czwartek 26 kwietnia b.r., w g. 10.30 - 15.00 w Domu Dziennikarza przy ulicy Foksal 3/5 (sala A)

Plan konferencji:

Wstęp

10.30

Powitanie - Krzysztof Skowroński, prezes SDP

10.35

Wprowadzenie do konferencji - Wiktor Świetlik, dyrektor CMWP SDP

 

 

10.40 - Panel I

Cywilizacyjne, ekonomiczne i prawne przyczyny kryzysu mediów

10.40

prezentacja - Robert Bogdański, prezes Fundacji Nowe Media, b. prezes PAP

10.50

Dyskusja panelowa:

- Robert Bogdański (moderacja)

- Bogusław Chrabota, szef publicystyki telewizji Polsat

- Michał Kobosko, red. naczelny „Wprost”

- prof. Maciej Mrozowski, medioznawca, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

- Paweł Lisicki, red. naczelny „Uważam Rze”

 

Pytania i komentarze z sali

 

12.40

Przerwa na kawę i poczęstunek

 

13.00 - Panel II

Czy zawód dziennikarza w  Polsce jest  skazany na degradację - dziennikarz czy „pracownik mediów” (na umowie śmieciowej)

13.00

Prezentacja - Agnieszka Romaszewska - Guzy, wiceprezes SDP, dyrektor Telewizji Biełsat

13.10

Dyskusja panelowa:

- Agnieszka Romaszewska - Guzy (moderacja),

- Barbara Markowska-Wójcik, dziennikarka TVP, przewodnicząca zarządu Związku Zawodowego Pracowników Twórczych TVP SA „Wizja”

- Maciej Gdula, „Krytyka Polityczna”

- Michał Karnowski, „Uważam Rze”, Wpolityce.pl

- Wojciech Maziarski, były red. naczelny "Newsweek Polska", publicysta "Gazety Wyborczej",

 

Pytania i komentarze z Sali

 

15.00

Zakończenie konferencji

 

Konferencja jest organizowana przez

Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP

Przy współpracy

Fundacji Nowe Media

pod patronatem

Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej

 

Autor

Studio TV

W tym miejscu za chwilę pojawią się komentarze...