Autostradowa kompromitacja przed Euro2012: A2 i A4 popękane, trasa S8 pełna usterek, most na A1 zagrożony

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. PAP / L. Muszyński
fot. PAP / L. Muszyński

Autostrady A2 i A4 popękane, trasa S8 pełna usterek, most na A1 zagrożony. Wszystko to na niecałe 50 dni do Euro2012. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczy się dużą liczbą inwestycji - donosi "Dziennik Gazeta Prawna".

GDDKiA otworzyła 1,1-kilometrowy odcinek krajowej dwójki od węzła drogowego Świecko do granicy 30 września ub.r. Jak dowiedział się DGP, w nowej nawierzchni po roku pojawiły się pęknięcia i wykruszenia. Drogowcy obawiają się, że trasa nie przetrzyma najbliższej zimy, a remont będzie konieczny już w przyszłym roku.

GDDKiA utrzymuje jednak, że nad wszystkim ma kontrolę.

Spękania, które wystąpiły na tym odcinku, nie są usterkami. To spodziewany efekt zastosowanego rozwiązania technologicznego. Poza tym nie wpływają negatywnie na jakość nawierzchni oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy

– twierdzi w rozmowie "DGP" Anna Jakubowska z GDDKiA w Zielonej Górze.

Łącznik będący częścią korytarza A2 z Polski do Niemiec został wyremontowany w technologii white-topping (tzw. białej nakładki) za 16,8 mln zł. Metoda zakłada zastosowanie konwencjonalnej nakładki z betonu na starą nawierzchnię asfaltową. Na jezdni południowej ułożona została nawierzchnia betonowa z płyt dyblowanych (to tradycyjne rozwiązanie). Na jezdni północnej jest zaś nawierzchnia z betonu cementowego o zbrojeniu ciągłym – bez dylatacji (szczelin między płytami)

- wyjaśnia "DGP".

Liczne spękania na A2 budzą spory niepokój. Generalna Dyrekcja tłumaczy jednak sprawę w wyjątkowo ciekawy sposób.

Nieregularne spękania wynikają z właściwości materiału. Chcemy sprawdzić, które z rozwiązań okaże się trwalsze

– mówi Jakubowska, dodając że rozważano ustawienie przy odcinku tablicy „Odcinek eksperymentalny”, aby zabezpieczyć się na wypadek roszczeń odszkodowawczych kierowców.

GDDKiA zdecydowała się na remont krajowej dwójki ze względu na otwarcie koncesyjnego 105-kilometrowego odcinka A2 z Nowego Tomyśla do Świecka, za który odpowiada Autostrada Wielkopolska. Ten także powstał w technologii betonowej – w tym 19-kilometrowy odcinek z Rzepina do Świecka w identycznej technologii białej nakładki. W obu inwestycjach jako członek konsorcjum pojawił się Strabag. Ale na autostradzie Jana Kulczyka spękania na razie nie wystąpiły

- pisze "DGP".

Liczba prowadzonych przez GDDKiA inwestycji jest tak duża, że Dyrekcja ma problemy z ich nadzorem. Realizowanych jest 145 kontraktów za rekordową kwotę ponad 55 mld zł. W budowie jest  łącznie 1454 km dróg, które mają zostać otwarte do końca tego roku. Zdecydowana większość dopuszczona zostanie do ruchu już po Euro 2012.

 

mall, Dziennik Gazeta Prawna

 

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych