Ze względu na rangę edukacji historycznej pytam: czy blok "Ojczysty Panteon i ojczyste spory" będzie obowiązkowy?

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. wPolityce.pl
Fot. wPolityce.pl

Ze względu na rangę edukacji historycznej pytam: czy blok "Ojczysty Panteon i ojczyste spory" będzie obowiązkowy?

W czasie spotkania przedstawicieli środowiska historyków i nauczycieli z Prezydentem Bronisławem Komorowskim w poniedziałek 16 kwietnia Pan Profesor Andrzej Nowak wysunął propozycję nadania blokowi tematycznemu „Ojczysty Panteon i ojczyste spory” statusu obowiązkowego w II i III klasie liceum. Propozycja ta spotkała się z poparciem wielu środowisk jako praktyczny sposób ocalenia edukacji historycznej w szkołach ponadgimnazjalnych. W czasie spotkania propozycja została poparta przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego. Ze względu na rangę edukacji historycznej opinia publiczna powinna poznać oficjalne stanowisko Ministra edukacji narodowej. Stąd moje zapytanie poselskie, które kieruję do Ministra Edukacji Narodowej, czy Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, zostanie znowelizowane tak aby blok tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory” uzyskał status obowiązkowy w II i III klasie liceum.

Przypomnieć wypada, że PIS złożył projekt ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który w sposób systemowy rozwiązuje status historii w programach nauczania  (proj. ustawy w załączniku).

 

Kazimierz Michał Ujazdowski

 

Projekt z dnia 6 kwietnia 2012, wersja 2.0

Ustawa

z dnia……………..2012r.

o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych  oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Uznając wyjątkowe znaczenie nauczania historii dla zachowania dziedzictwa narodowego Polski i kształtowania postaw odpowiedzialności obywatelskiej za wspólnotę narodową oraz za przyszłość Państwa Polskiego,  a także dla zachowania niepodległości i suwerenności przez Rzeczypospolitą Polską, stanowi się co następuje:

Art. 1

Nauczanie historii jest obowiązkowe przez cały okres nauki w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych i powinno obejmować zarówno historię Polski  jak i historię powszechną.

Art. 2

Na każdym etapie edukacyjnym szkoła musi zapewnić wszystkim uczniom pełny kurs historii Polski i historii powszechnej  jako osobny przedmiot – historię.

Art. 3

Nauczanie historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych jako przedmiotu odrębnego i integralnego oraz kompletnego nie może być zastąpione nauczaniem historii w ramach bloków programowych lub w innych formach nie przewidujących wyodrębnienia nauczania historii jako odrębnego przedmiotu.

Art. 4

W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:

1)      po art. 13 dodaje się art. 131-132 w brzmieniu:

„art. 131. Gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna zapewnia wszystkim uczniom nauczanie historii, jako odrębnego przedmiotu obejmującego pełny kurs historii Polski  i historii powszechnej , przez cały okres nauczania w danej szkole.

Art. 132. Wymiar zajęć z historii, jako odrębnego przedmiotu, przewidziany w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych nie powinien być mniejszy niż 180 godzin na każdym etapie edukacyjnym. Do wymiaru tego nie wlicza się godzin wchodzących w skład bloków programowych lub innych form nie przewidujących wyodrębnienia nauczania historii jako odrębnego przedmiotu, nawet jeżeli obejmują one także zagadnienia dotyczące historii Polski  lub historii powszechnej .”

2)      w art. 22  w ust. 2:

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) podstawy programowe:

 

a) wychowania przedszkolnego,

 

b) kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,

 

uwzględniając w szczególności zestawy celów i treści nauczania, umiejętności

uczniów, a także zadania wychowawcze szkoły, odpowiednio do poszczególnych

etapów kształcenia i typów szkół, przy czym przy określaniu podstaw programowych kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, uwzględniając także konieczność zapewnienia integralności i kompletności nauczania historii jako odrębnego przedmiotu na każdym etapie edukacyjnym przez cały okres nauczania w danym typie szkoły, a także wymogi określone w ustawie o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.;”,

Art. 5

W ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz  niektórych innych  ustaw w art. 1 pkt 17 lit. a pierwsze tiret skreśla się.

Art. 6

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 4 zostaną dostosowane do wymogów niniejszej ustawy do dnia 31 sierpnia 2012 r. i mają zastosowanie po raz pierwszy od roku szkolnego 2012/2013. Po dniu 31 sierpnia 2012 r. nie stosuje się przepisów wykonawczych nie przewidujących nauczania historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych jako przedmiotu odrębnego i integralnego oraz kompletnego na każdym etapie edukacyjnym w ilości godzin nie mniejszej niż określona w art. 132 ustawy, o której mowa w art. 4.

Art. 7

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, przy czym ma zastosowanie do nauczania historii począwszy od roku szkolnego 2012/2013, rozpoczynającego się 1 września 2012 r.

[Fot. Jak]

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych