Klub Solidarnej Polski przygotował projekt ustawy gwarantującej nauczanie historii w liceach do samej matury. Nie zamierzamy go na razie składać w Sejmie, najpierw chcemy zebrać pod nim jak najwięcej podpisów zwykłych obywateli - mówią politycy SP.
Na konferencji prasowej w Sejmie rzecznik SP Patryk Jaki poinformował, że SP przygotowała projekt ustawy nakazujący uwzględnienie obowiązku lekcji historii w całym trzyletnim cyklu liceum. Zastrzegł, że politycy SP nie zamierzają go na razie składać, bo chcą zebrać pod nim "tysiące lub setki tysięcy podpisów", co miałoby stanowić odpowiednią presję na rząd.
Podpisy mają być zbierane m.in. 2 maja w Dzień Flagi.
SP chce też powołać specjalny komitet, który przeprowadzi akcję informacyjną na ten temat.
Jaki przekonywał, że skutki zmian w nauczaniu historii dla znacznej części licealistów będą nieodwracalne.
"Naród bez historii umiera" - przestrzegał Jaki.
"Historia jest nauczycielką życia (...) Polska wielokrotnie na zakrętach swojej historii doświadczała tego, jak ważna jest tożsamość narodowa" - wtórował mu szef SP Zbigniew Ziobro.
Tymczasem według MEN liczba godzin historii w szkołach ponadgimnazjalnych nie zmniejszy się, ale zwiększy. Np. licealiści obecnie mają dwie godziny historii w pierwszej i drugiej klasie i jedną godzinę w trzeciej. Po zmianach, które do szkół ponadgimnazjalnych mają wejść 1 września 2012 r., licealiści będą mieli dwie godziny historii w pierwszej klasie oraz po dwie godziny lekcji nowego przedmiotu "historii i społeczeństwa" w klasie drugiej i trzeciej. Lekcje te, które - jak podkreśla MEN dodając, że można to sprawdzić zapoznając się z nową podstawą programową - są solidną porcją wiedzy historycznej i będą obowiązywać wszystkich uczniów.
Jednak zdaniem SP MEN zamiast lekcji historii zaproponowało "protezę" tego przedmiotu.
Zamiast wiedzy np. o Powstaniu Warszawskim młodzi Polacy będą się uczyli modułu pt. Kobieta i mężczyzna, rodzina, albo np. zamiast wiedzy o żołnierzach wyklętych mogą natrafić na moduł Swojskość i obcość lub np. zamiast o wielkim zwycięstwie naszych rodaków w wojnie polsko-bolszewickiej natrafią na moduł język, komunikacja i media
- mówił Jaki. Według starej podstawy programowej, uczniowie mieli dwa - poza propedeutyką w szkole podstawowej - pełne cykle kształcenia historii: od najdawniejszych dziejów człowieka i starożytności do czasów współczesnych. Raz w gimnazjum i drugi raz w szkołach ponadgimnazjalnych. MEN postanowił to zmienić rozciągając program gimnazjum na pierwszą klasę szkoły ponadgimnazjalnej. Reforma weszła w życie od 1 września 2009 r. i dlatego obecni uczniowie klas trzecich gimnazjum skończą naukę historii na pierwszej wojnie światowej, a od 1 września 2012 r. już jako uczniowie szkół ponadgimnazjalnych będą uczyć się historii Polski i świata po 1918 r.
Po pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej, w której wszyscy uczniowie będą mieli historię najnowszą, w drugiej i trzeciej klasie - zgodnie z realizowaną reformą - będą mieli obowiązkowy przedmiot "historia i społeczeństwo", o ile zdecydują się uczęszczać np. do klasy przyrodniczej, politechnicznej lub ekonomicznej. Lekcje te mają pomóc zrozumieć uczniom zainteresowanym naukami ścisłymi "jak ważna jest historyczna ciągłość i jak wiele doświadczeń współczesnych jest zakorzenionych w doświadczeniach poprzednich pokoleń".
Nowa podstawa programowa nauczania, w tym dotycząca lekcji historii, była - jak zapewnia MEN - jednym z najszerzej konsultowanych projektów aktów prawnych. Propozycja zmian w tej sprawie trafiła do konsultacji społecznych w 2008 r. Eksperci przeanalizowali ponad 2,5 tys. opinii i uwag oraz ponad 200 recenzji sporządzonych przez fachowców w poszczególnych dziedzinach kształcenia. Pozytywnie o projekcie - jak poinformowała minister edukacji - wypowiedziały się m.in. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej, a także Polskie Towarzystwo Historyczne.
Publikujemy komunikat SP dotyczący powołania Komitetu "Przywracamy lekcje historii do szkół":
Cele Komitetu:
Polski rząd rozporządzeniem minister edukacji z dnia 7 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – wyrzuca z liceów obowiązkowe lekcje historii. Od 1 września 2012 roku polska młodzież, która po I roku nauczania nie zdecyduje się na maturę z historii – czyli ok. 88% uczniów – kończy nauczanie historii. Zamiast tego proponuje się dziwaczną protezę z połączenia lekcji wos-u, przysposobienia obronnego oraz historii o nazwie „historia i społeczeństwo”. Kiedy szczegółowo przyjrzy się modułom tego przedmiotu okaże się, że młodzi Polacy np. zamiast wiedzy o „Powstaniu Warszawskim” będą się uczyć modułu: „kobieta i mężczyzna, rodzina” , albo np. zamiast wiedzy o „Żołnierzach Wyklętych” mogą natrafić na moduł „swojskość i obcość”, lub też zamiast wiedzy o wielkim zwycięstwie rodaków w wojnie polsko-bolszewickiej natrafią na moduł „język, komunikacja i media”.
- Żądamy przywrócenia lekcji historii do szkół w całym 3 letnim okresie nauczania w liceum.
- Chcemy zebrać tysiące podpisów pod projektem Ustawy gwarantującym lekcje historii w liceach i dopiero po zbudowaniu takiej legitymacji społecznej przedstawić go w Sejmie.
- W całym kraju powołamy regionalnych pełnomocników Komitetu (zgłaszać się można już dziś na maila: [email protected])
- Wkrótce powstanie strona internetowa i profile społecznościowe Komitetu.
- Powołamy Radę Naukową i Honorową Komitetu „Przywracamy lekcje historii do szkół!”
- Chcemy, aby 2 maja w Święto Flagi Rzeczpospolitej Polskiej na ulicach wszystkich miast Polski wyszło jak najwięcej ludzi zbierających podpisy.
- Zwołamy konferencję i rozpoczniemy akcję informacyjną we wszystkich miastach Polski.
- Mamy zamiar wydać w tej sprawie rządowi PO wojnę na „śmierć i życie” i walczyć do skutku.
To absolutny skandal i próba wyjałowienia poczucia polskości z narodu. Nie można się z takim stanem rzeczy zgodzić. Wiedza z zakresu historii nie tylko kształtuje tożsamość narodową młodego człowieka, ale stanowi podstawę do zrozumienia mechanizmów rządzących światem i globalnych zmian w nim zachodzących. Rozwija umiejętności analityczne i pozwala na lepsze zrozumienie otaczającej rzeczywistości. Właściwe i kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu historii winno być realizowane w całym III letnim cyklu kształcenia.
Nie możemy zgodzić się na odejście od kształtowania postaw młodych Polaków o wspaniałe wzorce znane z naszej historii. Charakterystyka bohaterów naszej Ojczyzny, to dla młodego człowieka budulec wartości. W dodatku w porównaniu do wielu np. filmów niezwykle wiarygodny, ponieważ oparty na prawdziwej historii naszych ojców. Rugowanie i ograniczanie lekcji historii pokazuje jak bardzo zaburzyliśmy hierarchię wartości i poczucie odpowiedzialności za budowanie polskiej wspólnoty narodowej, rozumianej jako ciągłość nie tylko pokoleń, wartości, ale również państwa.
Dla ciągłości edukacji właściwym jest realizowanie programu nauczania historii w wymiarze 200 godzin w klasach I-III, tak by wiedza o historii Polski i Świata utrwaliła się i umożliwiła w przyszłości podejmowanie właściwych decyzji w oparciu o doświadczenie przodków.
Wobec powyższych argumentów przedstawiamy Państwu obywatelski projekt Ustawy przywracający lekcje historii w polskich liceach. Musimy bez względu na dzielące nas różnice zintegrować się wokół ważnej sprawy będącej polską racją stanu! Pokażmy, że jest nas tysiące i nie damy wyjałowić polskości z naszej młodzieży. Zbierajmy podpisy pod tą Ustawą gdzie tylko się da!
Budowanie poczucia wspólnoty i więzi pomiędzy rodakami może odbywać się tylko poprzez znajomość polskiej historii, która jest nauczycielką życia. Jest drogowskazem i przestrogą, jest budowanym przez lata zbiorem mądrości, którego nie można tak o sobie wypluć na śmietnik za pomocą jednego rozporządzenia.
PAP, znp
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/129955-solidarna-polska-chce-obowiazkowej-historii-przez-cale-liceum
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.