KRRiT karze finansowo Radio Maryja. Nie wolno mówić za dobrze o „Naszym Dzienniku”, toruńskiej szkole i SKOK-ach

Fot. wPolityce.pl / www.radiomaryja.pl
Fot. wPolityce.pl / www.radiomaryja.pl

Kuriozalna decyzja Krajowej Rady. KRRiT ukarała Radio Maryja nakazując zapłatę 4 tysięcy złotych za emisję „ukrytych reklam” Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, "Naszego Dziennika" i SKOK. Rada wzywała nadawcę do zaprzestania tej praktyki już wcześniej - w październiku 2010 r.

KRRiT uznała, że ukryte reklamy znalazły się na antenie Radia Maryja w audycjach z 11, 12 i 16 maja 2011 r.

Co nie spodobało się urzędnikom dowodzonym przez Jana Dworaka?

Według Rady, 11 maja rozgłośnia wyemitowała przekaz:

Ta ogólnopolska prasa codzienna, to już tylko czysto polska, to już tylko „Nasz Dziennik”, proszę państwa i czytając go, kupując go, wspieracie, by on istniał dalej. W ten sposób on tylko się utrzymuje, przez to, że kupujecie go, czytacie, rozprowadzacie dalej.

Tego samego dnia w Radiu Maryja można było usłyszeć treści dotyczące Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej (WSKSiM) w Toruniu i SKOK:

W naszej uczelni, która mimo, że jest bardzo młoda, jest wysoko notowana w rankingach, mają zajęcia bardzo dobrzy profesorzy i wykładowcy (...) Serdecznie dziękujemy - Bóg zapłać - tym, którzy pomagają, by studenci mogli studiować u nas nawet za darmo. Studiować i formować swoje osobowości. Dziękujemy m.in. SKOK-om Stefczyka oraz indywidualnym ofiarodawcom z Polski i z Polonii.

Rada uznała, że ukrytą reklamę zawierała też audycja "Rozmowy Niedokończone" z 12 maja. Program w całości poświęcony był toruńskiej uczelni. W trakcie audycji podano numer telefonu, pod którym można dowiedzieć się o kierunkach studiów. Padały w niej także stwierdzenia: "szkoła dla ludzi z pasją", "studia inżynierskie, a nie tylko licencjackie", "wykazanie się w cv pracą w zespole jest bardzo dobrze widziane wśród pracodawców", "uczelnia czołowa w Polsce, a także w świecie".

Z kolei 16 maja transmitowane było spotkanie ze słuchaczami Radia Maryja. W trakcie transmisji o. Tadeusz Rydzyk stwierdził m.in.:

Jest taka uczelnia, będzie dziesiąty rok istnieje, jest bardzo dobrze notowana w tak zwanych rankingach, najlepsza w regionie, bardzo wysoko, bardzo wysoko w Polsce już.

Podczas spotkania wykorzystano wypowiedzi studentów uczelni do zachwalania szkoły i prowadzonych w niej zajęć.

Zgodnie z prawem nadawanie reklamy ukrytej jest zakazane.

W opisanych wyżej przykładach komunikatów niewątpliwy jest zamiar nadawcy osiągnięcia skutku reklamowego w interesie podmiotów autonomicznych wobec nadawcy - WSKSiM w Toruniu, „Naszego Dziennika”, SKOK. Używanie przez prowadzącego i gości sformułowań o zabarwieniu promocyjnym, jednoznacznie pozytywnie wartościującym, zachęcającym do zakupu lub udziału, zapraszającym, wyczerpuje znamiona przekazu o charakterze reklamowym

- uznała Krajowa Rada.

W ocenie KRRiT tego typu przekazy - niewyodrębnione wyraźnie w programie i nieoznaczone w sposób niebudzący wątpliwości, że są reklamami i nie pochodzą od nadawcy - sprawiają, że odbiorca może odnieść wrażenie, iż nie stanowią one materiału promocyjnego, lecz są informacją obiektywną o towarach i usługach, przekazywaną przez nadawcę. Krajowa Rada podkreśliła też, że Radio Maryja posiada status nadawcy społecznego, a taki nie może nadawać reklam lub telesprzedaży oraz sponsorowanych audycji.

W cytowanych wyżej przykładach ciężko dopatrzeć się reklamowania SKOK.

Trudno też zgodzić się z KRRiT z zakazem namawiania do kupowania „Naszego Dziennika”.

Czy Jan Dworak i jego koledzy będą też nakładać kary na stacje telewizyjne, których pracownicy w porannych pasmach reklamują mainstreamowe gazety, zachęcając do czytania „ciekawych artykułów”, do „sięgania” po „Politykę”, „Wyborczą”, „Newsweeka” i inne tytuły, obok których nigdy nie występują „Uważam Rze”, „Gazeta Polska” czy „Nasz Dziennik”?

znp, PAP

 

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.