Dwa tygodnie temu wspólnie z posłem Jarosławem Sellinem zaprezentowałem założenia ustawy mającej na celu ochronę prawną domen narodowych. Projekt powstał w reakcji na dzierżawę przez NASK domen polska.pl i poland.pl Agorze i bezczynność rządu. Odpowiedź Pani Minister Kudryckiej na moje zapytanie w tej sprawie to manifest braku kultury państwowej i uchylania się od odpowiedzialności.
Przypomnijmy, że Pani Minister stwierdziła, że dzierżawa domen nastąpiła z powodu niezdolności pracowników NASK- u do ich prowadzenia oraz że ministerstwo nie ma żadnego wpływu na działanie tej instytucji.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ7.nsf/ZAPop/00151?OpenDocument
Proponujemy by ochroną objąć domeny składające się z nazwy „Polska” i rozszerzenia ".pl" oraz z nazwy „Rzeczypospolita Polska” i rozszerzenia ".pl". Domeny te podlegałyby szczególnemu trybowi rejestracji, a ich użytkownikiem mógłby być Prezydent lub wskazany przez niego organ administracji rządowej. Projekt ustawy reguluje wygaśnięcie dotychczasowych decyzji rejestracyjnych i uprawnień do korzystania z domen.
(http://www.ujazdowski.pl/attachments/394_Założenia%20ustawy%20o%20zmianie%20ustawy%20o%20godle.pdf)
Założenia do ustawy wzbudziły zainteresowanie. Wśród wielu reakcji odnotowałem komentarz Pana Piotra Waglowskiego (http://prawo.vagla.pl/node/9689). Jednym z często pojawiających się zastrzeżeń jest niebezpieczeństwo szerokiego stosowania ustawy i objęcia nią domen z nazwami wieloczłonowymi takimi jak przyroda polska czy polityka polska. Otóż, założenia jak i projekt ustawy, który upubliczniam w tym momencie, zakłada ochronę domen z nazwą Polska z rozszerzeniem.pl. Nie ma zatem niebezpieczeństwa objęcia regulacją np. domeny turystyka polska czy Polska The Times jak pisze Pan Piotr Waglewski.
Pan Waglewski uważa, że projekt jest kazuistyczy. Wydaje się, że wręcz przeciwnie, jest oszczędny, lokuje rozwiązania w ustawie o godle, hymnie i barwach RP (jako nowelizacja tej ustawy) i nie rości pretensji do uregulowania wszystkiego detalicznie. Propozycja powierzenia prezydentowi rejestrowania domen odpowiada logice nowelizowanej ustawy i jest reakcją na oficjalnie wyrażony brak zainteresowania ze strony rządu.
W wielu krajach domeny tego typu prowadzone są przez służby premiera, np. we Francji domeną france.fr zarządza sekretariat generalny rządu. W Polsce premier Tusk nie wykazał śladu zainteresowania tym zagadnieniem.
Upubliczniamy już nie tylko założenia, ale też projekt ustawy z intencją wymiany opinii i uwag. Rzecz dotyczy promocji Polski w Internecie i powinna być wnikliwie przedyskutowana zanim będzie przedmiotem prac legislacyjnych.
Projekt
Ustawa
z dnia …… 2012 r.
o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych
Art. 1. W ustawie z dnia 31 stycznia 1980 roku o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 235, poz. 2000, z późn. zm.[1])) wprowadza się następujące zmiany:
1) Tytuł ustawy otrzymuje brzmienie :
„o godle ,hymnie i barwach narodowych oraz o domenach narodowych i pieczęciach państwowych”;
2) Po art. 16d dodaje się art. 16e w brzmieniu:
„Art. 16e. 1. Domenami narodowymi Rzeczypospolitej Polskiej są następujące domeny internetowe:
1) domena składająca się z nazwy własnej „Rzeczpospolita Polska” i rozszerzenia .pl oraz domeny składające się z odpowiedników nazwy własnej „Rzeczpospolita Polska” w językach urzędowych państw, z którymi Rzeczpospolita Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne i rozszerzenia .pl,
2) domena składająca się z nazwy własnej „Polska” i rozszerzenia .pl oraz domeny składające się z odpowiedników nazwy własnej „Polska” w tłumaczeniu w językach urzędowych państw, z którymi Rzeczpospolita Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne i rozszerzenia .pl,
- Rejestracji domen narodowych Rzeczypospolitej Polskiej może dokonać tylko Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na swoją rzecz.
- Domeny narodowe zarejestrowane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na jego rzecz mogą być wykorzystywane wyłącznie przez Prezydenta lub przez wskazane przez niego organy administracji publicznej. Domen tych nie można udostępniać innym podmiotom.”
3) w art. 17 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, biorąc pod uwagę konieczność prawidłowego zabezpieczenia ochrony domen narodowych oraz różne warianty pisowni i transkrypcji określi w drodze rozporządzenia wykaz nazw własnych „Rzeczpospolita Polska” oraz „Polska” w językach urzędowych państw, z którymi Rzeczpospolita Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne, które jako nazwa domeny w rozszerzeniu .pl stanowić będą domeny narodowe Rzeczypospolitej Polskiej.”
Art. 2. 1. Rejestracja domen narodowych Rzeczypospolitej Polskiej dokonana przed wejściem w życie niniejsze ustawy wygasa z upływem okresu rejestracji, nie później jednak niż po 6 miesiącach od wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. W przypadku wygaśnięcia rejestracji domeny narodowej przed upływem okresu rejestracji na mocy przepisów niniejszej ustawy, opłata rejestracyjna za niewykorzystany okres podlega zwrotowi przez podmiot rejestracji domeny.
3. Z chwilą wygaśnięcia rejestracji domeny narodowej, zgodnie z ust. 1, wygasają także wszelkie umowy dotyczące tych domen, w szczególności umowy najmu, dzierżawy, użyczenia, użytkowania itp. Do rozliczeń między stronami tych umów stosuje się odpowiednio przepisy o skutkach odstąpienia od umowy.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2006 r. Nr 220, poz. 1600, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323, z 2010 r., Nr 18, poz. 96).
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/127619-upubliczniam-projekt-ustawy-o-domenach-narodowych