29 samolotów Tu-154M od soboty przestaje latać nad Rosją. To konsekwencja serii katastrof, w tym smoleńskiej

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. PAP
fot. PAP

Rosawiacja, czyli Federalna Agencja Transportu Lotniczego zdecydowała o całkowitym wycofaniu z eksploatacji w Rosji od 1 lipca 20 samolotów Tu-154M i wstrzymaniu użytkowania kolejnych 9 takich maszyn. Oznacza to, że w służbie w Rosji pozostanie już tylko 56 tupolewów 154M.

W marcu Rosawiacja zaleciła zawieszenie eksploatacji wszystkich Tu-154M w związku z wadami konstrukcyjnymi, wpływającymi na awaryjność tych samolotów. Jednocześnie ich użytkownikom nakazano wprowadzenie do 1 lipca zmian zaleconych przez producenta.

Zalecenia Federalnej Agencji Transportu Lotniczego są konsekwencją serii katastrof Tu-154M. W 2010 roku doszło do pięciu poważnych wypadków z tymi maszynami. Cztery miały miejsce w Rosji, jedna - w Iranie. Najpoważniejsza była katastrofa smoleńska.

Rosawiacja domaga się m.in. modernizacji systemu zasilania i systemu paliwowego Tu-154M.

Największymi użytkownikami Tu-154 w Rosji są wewnętrzne linie lotnicze: UTair, Kawminwodyawia, Alrosa, Jakucja, Uralskije Awialinii, Awialinii Dagestana, Donawia, Orenburskije Awialinii i Gazprom Awia.

W 2008 roku z eksploatacji tych samolotów zrezygnował największy rosyjski przewoźnik wewnętrzny S7. W 2009 roku Tu-154 z użytkowania wycofały linie lotnicze Rossija i Aerofłot. W ich flocie maszyny te zostały zastąpione przez Boeingi i Airbusy.

W kwietniu Rosawiacja poinformowała Polskę, że jej zalecenia nie dotyczą jedynego Tupolewa, który pozostał w 36. Spec pułku.

mtp, tvp.info

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych