Polecamy fragment rozmowy ministra Cezarego Grabarczyka na temat kłopotów z chińską firma COVEC, która realizuje budowę 50 km odcinka A2:
Monika Olejnik: Panie ministrze firma COVEC, chińska firma COVEC nawala, czy ta firma w ogóle została sprawdzona przez służby, czy ta firma jest wypłacalna, bo jeżeli nie będzie w stanie wybudować autostrady A2, będzie musiała wypłacić nam odszkodowanie, ale czy ktoś sprawdził tę firmę?
Cezary Grabarczyk: Zawsze w toku postępowania przetargowego weryfikuje się uczestników, także firma COVEC, jak i pozostali uczestnicy tego konsorcjum, które wygrało przetarg, złożyło najkorzystniejszą ofertę było sprawdzane.
Monika Olejnik: Przez służby nasze, tak?
Cezary Grabarczyk: Nie, w toku postępowania przetargowego, firma zobowiązana jest do przedstawienia szeregu dokumentów.
Monika Olejnik: No tak, ale czy nasze służby sprawdzały tę firmę, przepraszam, bo wedle informacji byłego ministra Polaczka, ta firma nawet nie ma swojej siedziby w Szanghaju, a jak ma, to jakąś taką malutką siedzibę. Ta firma dała gwarancje tylko 130 milionów złotych, to jest strasznie mało i czy wygrała dlatego, że dała najmniej, najtaniej miała budować, ale czy ktoś sprawdził, czy nasze służby sprawdziły, czy to nie jest firma wydmuszka.
Cezary Grabarczyk: Gwarancja 10 procentowa, jest gwarancją zwyczajową w tego rodzaju kontraktach. Firma COVEC jest firmą córką jednej z trzech największych na świecie firm budowlanych.
Monika Olejnik: Ale one nie budują w Europie.
Cezary Grabarczyk: One do tej pory nie budowały w Europie, dlatego to był przetarg, któremu wielu się przyglądało, bo to była pierwsza próba firm chińskich walki o duży kontrakt w Unii Europejskiej. To dodawało niewątpliwie temu postępowaniu temperatury, ale firma była weryfikowana. Jednym z kryteriów była wiarygodność finansowa, badane były wyniki finansowe tej firmy w ciągu trzech, ostatnich lat, ale także realizacje podobnych do autostrady, która jest budowana w Polsce, dróg przez tą firmę.
Monika Olejnik: A gdzie na przykład ta firma zbudowała drogi?
Cezary Grabarczyk: Ta firma między innymi budowała drogi przed olimpiadą w Chinach, także realizowała...
Monika Olejnik: A w innych krajach, gdzie budowała drogi?
Cezary Grabarczyk: W Europie, jak już powiedziałem, nie budowała jeszcze.
Monika Olejnik: Rozumiem, że tylko w Chinach budowała drogi, tak, i nigdzie indziej?
Cezary Grabarczyk: W Chinach i na kontynencie afrykańskim.
Monika Olejnik: Podobno w Burkina Faso też, budowała autostrady, tak mówi minister Polaczek.
Cezary Grabarczyk: Z dokumentów, które zostały przedstawione...
Monika Olejnik: W Mauretanii...
Cezary Grabarczyk: ... w trakcie postępowania przetargowego wynikało, że spełnia postawione w przetargu wymagania.
(...)
Monika Olejnik: A czego firma COVEC żąda, skoro sama nie wypełnia swoich, nie realizuje tego, co miała zrobić?
Cezary Grabarczyk: Te rozmowy zostaną podjęte. My otrzymaliśmy 20 maja oświadczenie firmy COVEC, w którym zostały potwierdzone wszystkie warunki podpisanej umowy, zarówno, gdy chodzi o termin, jak i cenę.
Monika Olejnik: No tak, ale nie chce płacić podwykonawcom, w związku z tym wszystko stoi.
Cezary Grabarczyk: To weryfikujemy, dlaczego tak się stało. Przypomnę, że gdy było prowadzone postępowanie przetargowe i cena, która rzeczywiście była o 200 milionów niższa od kolejnej, także poniżej miliarda wynoszącej ceny ofertowej, była weryfikowana. I wówczas otrzymaliśmy w odpowiedzi na pytanie jak została skalkulowana ta kwota wyjaśnienie COVEC, iż dysponuje kwotą jednego, przepraszam, stu milionów dolarów na rozpoczęcie realizacji i nie będzie musiała korzystać z kredytów, w związku z tym może proponować niższą kwotę.
Monika Olejnik: Dobrze, jeżeli nic nie wyjdzie z tego ultimatum, co ma pan zamiar zrobić.
Cezary Grabarczyk: My już od ubiegłego tygodnia prowadzimy inwentaryzację wszystkiego, co zostało wykonane na dwóch odcinkach autostrady A2, będziemy w stanie uruchomić alternatywną formę realizacji tej obwodnicy.
(...)
Monika Olejnik: (...) ma pan pieniądze na to żeby zapłacić podwykonawcom, nie wiem jaka to jest suma, ale czy ma pan pieniądze?
Cezary Grabarczyk: Mamy pieniądze, ponieważ pieniądze zostały na realizację tego odcinka zagwarantowane i będziemy w stanie poprowadzić tę budowę, cały zespół Generalnej Dyrekcji, który odpowiada za tą inwestycję chce żeby autostrada A2 była w czerwcu przyszłego roku przejezdna i my będziemy robili wszystko żeby tak się stało.
Monika Olejnik: A co mówi pan premier, czy pan idzie w tej sprawie do pana do premiera, czy pan premier już ma dosyć tego, co się dzieje przy budowie autostrady?
Cezary Grabarczyk: Rozmawiałem i przedstawiłem właśnie te możliwe warianty premierowi. Przedstawiłem zarówno działania w odniesieniu do konsorcjum chińskiego, jak i ten plan awaryjny. Ja wierzę swoim współpracowników z Generalnej Dyrekcji, że podołają, bo to jest – z tych wszystkich odcinków autostradowych, które realizujemy, najważniejszy.
(...)
Monika Olejnik: Ale gdyby jeszcze raz pan spojrzał na firmę COVEC, gdyby pan mógł odwrócić tą, to jednak uważałby pan, że firma COVEC jest najlepsza, uważa pan teraz.
Cezary Grabarczyk: Znaczy mamy nowe doświadczenia, także dzisiaj inaczej oceniałbym tę ofertę.
Monika Olejnik: Ale o co właściwie chodzi, oni nie podołali, czy...
Cezary Grabarczyk: To jest dla mnie także zagadka. Przy podpisaniu tej umowy obecny był ambasador Chińskiej Republiki Ludowej i on także gwarantował, że ten kontrakt będzie zrealizowany. Zwróciłem się do ministrów chińskich, do ministra kolei i ministra handlu, ta firma, która realizuje polską inwestycję jest córką największej chińskiej firmy budowlanej, to jest firma kolejowa, dlatego skierowałem ten list do ministra kolei, natomiast inwestycje, które realizowane są za granicą przez chińskie firmy, nadzoruje minister handlu. Liczę, że otrzymam odpowiedź.
Monika Olejnik: Ale oni mówią, że co, że dlaczego wstrzymują roboty, itd., czym się tłumaczą.
Cezary Grabarczyk: Wyjaśniamy tę sytuację, ale przygotowujemy wariant zastępczy. Zrobię wszystko żeby ta autostrada...
Monika Olejnik: Jaki jest wariant zastępczy panie ministrze?
Cezary Grabarczyk: Są trzy możliwe scenariusze, nie chcę dzisiaj ich odkrywać, jesteśmy gotowi. Inwentaryzujemy to, co zostało zrobione i zrobimy wszystko żeby autostrada A2 była przejezdna w przyszłym roku.
Monika Olejnik: Jeżeli nie będzie autostrady A2, poda się pan do dymisji, czy już pan nie zdąży, bo to już będzie po wyborach.
Cezary Grabarczyk: Znaczy to będzie po wyborach, ale jeżeli nie będzie autostrady, nie będzie przejezdnej autostrady A2 w przyszłym roku, będę to traktował jako wielką swoją porażkę, bo to my podjęliśmy wyjątkowe ryzyko, wprowadzając na europejski rynek chińskiego wykonawcę.
Firma wydmuszka, która nie jest w stanie pokryć swoich bieżących zobowiązań, realizuje jeden z kluczowych fragmentów najważniejszej autostrady w Polsce. W swoim dorobku ma budowę dróg w Afryce i Chinach.
A minister infrastruktury zapewnia, że została prześwietlona podczas przetargu, by następnie odpowiedzieć w tym samym wywiadzie beztrosko, że wypowiedzenie umowy przez COVEC to dla niego zagadka.
Takie rzeczy to tylko w Polsce. Rządzonej przez PO.
A panu ministrowi Grabarczykowi kwiaty!
Rozmowa z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem w Radiu Zet.
Bar, źródło: radio zet
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/114486-cezary-grabarczyk-o-a2-podjelismy-wyjatkowe-ryzyko-wprowadzajac-na-europejski-rynek-chinskiego-wykonawce
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.