Trzy cytaty pokazujące jak wielki przełom w śledztwie smoleńskim właśnie się zdarzył. Tej informacji nie można przegapić!

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fragment artykułu w "Tygodniku Powszechnym", Fot. wPolityce.pl
Fragment artykułu w "Tygodniku Powszechnym", Fot. wPolityce.pl

CYTAT 1

Smoleńsk, 10 kwietnia 2010 roku, 8:40:45, kilkadziesiąt sekund przed tragedią, ostatnia prosta

Samolot zamiast odchodzić, nadal się zniża. Wciąż nie ma odpowiedzi dlaczego tak się dzieje. Rozwiać wątpliwości ma eksperyment na bliźniaczym tupolewie. Najbardziej prawdopodobna hipoteza mówi o błędzie w pilotażu. Miałby on polegać na próbie odejścia "w automacie". Na takie odchodzenie, jak zaznaczyliśmy wcześniej, Protasiuk i Grzywna umawiają się na 8 minut przed katastrofą. Tyle że znad lotniska bez ILS, a takim jest Siewiernyj, nie da się odlecieć w ten sposób. Automatyczny pilot nie może zareagować na naciśnięcie czerwonych przycisków "uchod", które znajdują się na sterownicach pierwszego i drugiego pilota. Samolot nadal idzie w dół.

 

Michał Majewski, Paweł Reszka, "Tygodnik Powszechny", Raport: prawda o 10 kwietnia

***

 

CYTAT 2

Eksperyment śledczych na polskim Tu-154 potwierdził, że można poderwać samolot tego typu przy włączonym autopilocie, gdy lotnisko nie ma systemu precyzyjnego naprowadzania ILS. Takie nieoficjalne informacje podał piątkowy "Nasz Dziennik". Potwierdzili je nieoficjalnie informatorzy "Rz". (...) Dotąd informowano, że ponieważ na lotnisku w Smoleńsku nie ma systemu ILS, pilot Arkadiusz Protasiuk popełnił błąd, korzystając z autopilota, co mogło przyczynić się do katastrofy.

 

Rzeczpospolita, "Sekundy przed katastrofą: nie było błędu pilotów?, 16-16 kwietnia 2011 roku


***

CYTAT 3

Uzyskaliśmy wgląd w materiały szkoleniowe dla pilotów tych maszyn. Mamy zresztą kopie strony z podręcznika, która dokładnie referuje iż przycisk „uchod" jest stosowany skutecznie także wtedy, kiedy nie ma ILS. Wtedy też wyprowadza samolot automatycznie, bez innych działań pilota. Jest to działanie nieporównanie szybsze i skuteczniejsze niż sterowanie ręczne.

Antoni Macierewicz, wywiad dla portalu wPolityce.pl, Macierewicz o przełomie w śledztwie smoleńskim. "Piloci wciągnięci w pułapkę. Nie popełnili żadnego błędu"

 

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych