Ogłoszenia w Internecie: przywiozę tańszy cukier z Niemiec. „Wyborcza" jednak czasem pilnuje spraw

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź

 

Paru ministrów powinno uważnie czytać regionalne wiadomości w „Gazecie Wyborczej". Muszą przygotować się na coraz trudniejsze pytania o rosnącą cenę cukru. Na opolskim forum gazety pojawiły się ogłoszenia  z ofertami przywiezienia z Niemiec tańszego cukru.

Podczas gdy w Polsce kilogram cukru kosztuje już prawie 5 zł, a Niemiec - jak oferują opolanie jeżdżący tam często - można go przywieźć za 3,60 zł. Na razie nie wiadomo czy cukier będzie takim samym hitem "mrówczego importu" jak jeszcze niedawno niemieckie proszki do prania. Trzeba było za nie zapłacić trochę więcej niż w Polsce, ale w opinii wielu gospodyń domowych były "bardziej wydajne i prały lepiej". Niemiecki cukier pewnie słodszy nie jest ale tańszy na pewno. Będzie więc dobry biznes?

„Wyborcza" przypomina też, skąd się wzięły problemy z cenami cukru.

Zdaniem ekspertów w UE, produkujemy o blisko 4 mln ton za mało, by pokryć roczne zapotrzebowanie. W Polsce brakuje ok. 300 tys. ton. To skutek wprowadzonej w 2006 r. reformy rynku cukru. Sześć lat temu Unia produkowała 21 mln ton rocznie przy spożyciu 17,5 mln. Nadwyżki eksportowano, do tego dopłacając. To nie podobało się europejskim podatnikom. Unia wprowadziła ograniczenie produkcji cukru. W 2010 r. wszystkie europejskie cukrownie dały nam tylko 13,5 mln ton cukru. Okazało się, że nie ma skąd cukru sprowadzić, bo na innych kontynentach klęski pogodowe przetrzebiły plantacje trzciny, np. w Brazylii.

Oczywiście znowu można zrzucić winę na okrutny los, który tym razem dotknął południowoamerykańskich plantatorów, a ci byli znacząco wkomponowani w nasz najdoskonalszy plan zaopatrzenia kraju w cukier.

znp, GW

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych