Rewolucja. Gniot. Katastrofa 2011 roku - to tylko niektóre ze skrajnych opinii, które pojawiły się po oficjalnym starcie nowego flagowego,cyfrowego pomysłu Ruperta Murdocha - The Daily. Jest to pierwszy w historii dziennik wydawany tylko na iPada, przygotowany od podstaw jako alternatywa dla tradycyjnych gazet.
"The Daily" to produkt marzeń i aspiracji Ruperta Murdocha, który jest właścicielem największego na świecie imperium medialnego. Jednak to imperium jak do tej pory nie osiągnęło zbyt oszałamiających rezultatów w podboju cyfrowej przestrzeni. Zakup przez News Corp. portalu społecznościowego MySpace okazał się spektakularną klapą. Jednak Murdoch nie zamierzał się poddać, zwłaszcza w obliczu dramatycznego wzrostu znaczenia internetu jako miejsca konsumpcji informacji. W cyfrowej wojnie przygotował strategię opartą z jednej strony na wprowadzaniu całkowicie płatnego dostępu do treści - tak jak w przypadku The Times/Sunday Times, a z drugiej - na projekcie "The Daily" czyli dzienniku na iPada.
The Daily ma gwarantować, że mimo słabnącej pozycji papieru jako głównego nośnika informacji, publikacje przeznaczone do szerokiego grona odbiorców będą nadal miały rację bytu. Projekt zbiera jak do tej pory dobre recenzje jeśli chodzi o interfejs użytkownika, a treść przy 100 osobym zespole stoi na dość wysokim poziomie, chociaż "The Daily" ma nieco tabloidowy styl. Pierwsze dwa tygodnie subskrypcji są darmowe.
Jak jednak celnie zauważa Scott Rosenberg, The Daily to pierwsza na taką skalę próba przeniesienia się z 2011 roku do epoki multimedialnych płyt CD czyli do połowy lat 90tych. Zdaniem komentatora, The Daily przypomina właśnie taką płytę - jest to zamknięta całość, bez linków, bez RSSów, bez newslettera i tak dalej. "The Daily" to zamknięta treść, papierowy produkt przeniesiony wprost na iPada, jednokierunkowy kanał informacyjny w epoce social media. Rosenberg przewiduje, że jeśli ten projekt ma mieć szansę to musi powoli otworzyć się na sieć, w przeciwnym razie spotka go spektakularna katastrofa.
Czy "The Daily" odniesie sukces jako pierwsza "post-papierowa" publikacja? A może nie ma już odwrotu od sieci społecznościowych i wyspecjalizowanych serwisów informacyjnych?
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/109945-the-daily-rewolucja-czy-tylko-powrot-do-epoki-multimedialnych-plyt-cd
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.