Wypowiedź dla www.wnp.pl

Brakuje koordynacji w polityce branżowej

Janusz Piechociński, poseł na Sejm RP:

- Polski rynek zaplecza kolejowego przeżywa ostry kryzys, wywołany spadkiem przewozów kolejowych. Świadczą o tym m.in. ograniczona liczba zamówień remontów i modernizacji taboru. Rodzi to rozległe skutki, od dalszego ograniczania zatrudnienia, przez pogarszającą się sytuację finansową ZNTK, po zaniechanie inwestowania przez nie w rozwój, nowe technologie, zespoły konstrukcyjne.

W nieco lepszej sytuacji znajdują się te zakłady, które wykonują remonty dla przewoźników pasażerskich, a w najlepszej – firmy, wytwarzające także tramwaje. Korzystają one na dopływie dotacji unijnych na rozwój, przez samorządy, transportu szynowego w miastach. Sukcesem zakończyły się przekształcenia w spółach Pesa i Newag, które wyrastają na samodzielnych producentów wagonów, będących już przedmiotem eksportu.

Niestety, w rywalizacji o sukces, rentowność i pieniądze, patrzy się także w kategoriach własnego podwórka, a nie całego polskiego rynku kolejowego. Przykładem są kolejne decyzje PKP Cargo, największego zleceniodawcy na rynku remontów taboru. Radykalnie ograniczył zlecenia na zewnątrz, rozwijając własne zaplecze i zrywając tradycyjne więzi z wieloma zewnętrznymi zakładami remontowymi, co było bezpośrednim skutkiem ich zapaści finansowej. W sytuacji dużej podaży usług remontowych, zabiega o pomoc ze środków publicznych na rozwój własnego zaplecza, choć można domniemywać, że w perspektywie kilku następnych lat będzie je pewne sprzedawać. Podpisał ponadto porozumienie z firmą chińską i planuje budować zakład produkcji wagonów. Wcześniej nie dopuścił do sprzedaży prywatnym przewoźnikom niewykorzystanego taboru, który teraz tnie na złom, a co doprowadziło do tego, że przewoźnicy ci kupili tabor w innych krajach, i tam go teraz remontują.

Skoro państwowa spółka już popsuła rynek innym państwowych lub sprywatyzowanym spółkom, a teraz stwarza dodatkowe zagrożenie – to dowodzi dalszego braku koordynacji polityki branżowej.

Mam nadzieję, że kiedyś przyjdzie ożywienie na rynku kolejowym. Zachodzi jednak obawa, że zostanie ono skonsumowane przez ośrodki zewnętrzne, bowiem do tego czasu możemy utracić na trwałe znaczną część mocy usługowych.

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Autor

Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych