Na portalu OKO.press ukazał się tekst pt. „Radio Muzyka Orlen. Tajemnicze związki największego polskiego radia ze spółką Obajtka”. W tekście postawiono tezę, że Orlen w ostatnich latach wydawał w RMF FM ponad 20 milionów zł na reklamę, a poza tym żona szefa informacji Marka Balawajdra pracuje w jednej ze spółek Orlenu, w zamian za co „płocki koncern i jego prezes brylują w radiu”. RMF FM w mocnej odpowiedzi „kłamstwa, manipulacje” i przedstawia konkretne liczby.
Małżonka szefa informacji RMF FM Marka Balawajdra jest dyrektorką w czeskiej spółce córce Orlenu. Płocki koncern i jego prezes brylują w radiu, a do RMF płynie kasa ze spółek Skarbu Państwa. Publikujemy wyniki dziennikarskiego śledztwa OKO.press
— to lead wspomnianego artykułu OKO.press, wiele mówiący już o treści tekstu.
Riposta RMF FM
RMF FM wydało oświadczenie w reakcji na tekst OKO.press o również wymownym tytule „OKO.press - kłamstwo i manipulacja”.
RMF FM odpowiedziało na dwie z tez zawartych w artykule, szczególnie ciekawa jest odpowiedź na tę pierwszą, dotyczącą znacznych wydatków Orlenu w RMF FM. W artykule OKO.press zawarto, powołując się na raport medioznawcy prof. Tadeusza Kowalskiego, że Orlen w 2021 r. „zostawił” w RMF FM 23 mln zł, a w 2022 roku 21,53 zł. Dodano przy tym, że to dane cennikowe, nie uwzględniające rabatów. Podkreślono też - tu powołując się na Wirtualne Media - że w 2022 roku przychody spółki nadająca radio RMF FM przekroczyły 100 mln zł.
RMF FM (analogicznie, jak wszyscy duzi nadawcy telewizyjni i radiowi) nie sprzedaje reklam samodzielnie, robi to wyspecjalizowana spółka matka Grupa RMF. Aby przedstawić rzetelny i całościowy obraz, podaję pełne dane dot. wydatków wszystkich spółek Orlenu we wszystkich stacjach Grupy RMF (RMF FM, RMF Maxxx, RMF Classic, portal RMF 24 i inne strony www i aplikacje). Wydatki te w roku 2021 odpowiadały łącznie kwocie 3,8 mln zł, a w 2022 r. 3,9 mln i stanowiły w obu tych latach 1,1 proc. przychodów reklamowych Grupy RMF
— podkreślił w odpowiedzi Kazimierz Gródek, Prezes Zarządu Grupy RMF
Dla porównania wydatki spółek Orlenu w latach poprzedzających rządy PiS i prezesa Obajtka w Orlenie stanowiły w 2013 r. 0,95 proc. przychodów Grupy RMF, a w 2014 r. 1 proc. Osoby znające rynek reklamy doskonale wiedzą, że na rynku mediów (szczególnie w radiu) stosowane są rabaty sięgające kilkudziesięciu procent. Dlatego Oko.press i redaktor Boczek zestawili dane cennikowe dot. wydatków Orlenu z jednostkowym sprawozdaniem RMF, aby wywołać wrażenie, że ponad 20 proc. przychodów RMF pochodzi z Grupy Orlen
— dodał.
W sposób naturalny nasuwa się wniosek, że jeżeli autor artykułu ma dostęp do danych Kantar Media o cennikowych wartościach kampanii PKN Orlen, to oznacza, że ma również dostęp do danych o cennikowych globalnych przychodach Grupy RMF. A te w takim ujęciu nie wynoszą 100 mln, lecz prawie 3 miliardy złotych, co prowadzi do wniosku, że udział zleceń od PKN Orlen jest w nich marginalny
— zaznaczył.
W artykule RMF FM odniesiono się też do sugestii, że to, iż żona szefa informacji RMF FM Marka Balawajdra pracuje w spółce Orlenu, wpływa jakoś na podejście RMF FM do Orlenu i prezesa tego koncernu.
Ponieważ zna język angielski i słowacki, posiada dyplom MBA, w 2022 r. dostała propozycję pracy na pół etatu w nowo powstałym dziale sponsoringu Orlen Unipetrol Slovakia. To, że mąż Pani Magdaleny Balawajder jest dziennikarzem i szefem informacji w radiu, nie może ograniczać jej możliwości realizowania się zawodowego. Przyjmując takie założenie, trzeba by uznać, że żadne miejsce pracy nie będzie wolne od podejrzeń, bo o każdej instytucji czy firmie - radio może informować i robić dziennikarskie materiały
— podkreślono.
tkwl/OKO.press/RMF FM
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/669162-starcie-okopress-i-rmf-fm-poszlo-o-reklamy-od-orlenu