Polska wydaje ok. 800 mln euro na media publiczne, tymczasem, Niemcy wydają - 8,5 mld euro na media publiczne; Francja wydaje - 4 mld euro; Wielka Brytania wydaje 6 mld 200 mln euro - powiedział w środę przewodniczący sejmowej komisji finansów publicznych Andrzej Kosztowniak (PiS).
30 listopada na posiedzeniu komisji finansów, która tego dnia zajmowała się projektem budżetu państwa na 2023 r., została przyjęta poprawka zgłoszona przez Kosztowniaka, zwiększająca dofinansowanie dla telewizji publicznej z 1,995 mld zł na 2,7 mld zł. Poprawkę te krytykowali posłowie KO, Lewicy i PSL, argumentując ze będzie to ukryte finansowanie kampanii wyborczej PiS.
Dodatkowe środki na media publiczne
W czasie środowej konferencji prasowej przewodniczący Komisji Finansów Publicznych został zapytany, czy dodatkowe 700 mln zł na media publiczne to dobry pomysł.
Jeżeli mówimy o poszanowaniu przepisów prawa, to w 2009 r. Trybunał Konstytucyjny w Polsce orzekł, że jeżeli część osób zwalniamy z płacenia abonamentu, to powinniśmy zrekompensować to. Można byłoby doprowadzić do realizacji propozycji (szefa PO) Donalda Tuska zniszczenia telewizji publicznej. Tymczasem, my jesteśmy przeciwnikami zniszczenia telewizji publicznej
— powiedział Kosztowniak.
Jak zaznaczył, „chcemy dać możliwości funkcjonowania również telewizji publicznej obok innych telewizji i rozgłośni”. Wyjaśnił, że „te pieniądze są dodatkowo na szeroko pojęte media publiczne”.
Zwrócił uwagę, że „Polska wydaje ok. 800 mln euro na media publiczne. Niemcy wydają - 8,5 miliarda euro na media publiczne; Francja wydaje 4 mld euro; Wielka Brytania wydaje 6 mld 200 mln euro” - wyliczał.
Jak podkreślił, „chcemy, aby polska kultura, polski sport, polskie wartości narodowe były budowane przez telewizję publiczną”.
My tego nie kryjemy. Dla nas jest ona sama w sobie wartością po to, aby mogła podtrzymywać te obszary, które służą naszemu państwu
— wyjaśnił Kosztowniak.
Zastrzegł również, że media publiczne są „nośnikiem utrzymania polskiej kultury”.
Znaczenie dla kultury
Zwrócił uwagę, że „media publiczne są często mecenasem polskiej kultury”.
Duża część produkcji: filmów, widowisk, festiwali, konkursów jest realizowana przez media publiczne, z czego powinniśmy się cieszyć
— zaznaczył.
Chcemy, żeby polska telewizja była silna polską kulturą, sportem, czy wartościami, które są przypisane do naszego kraju
— oświadczył Kosztowniak.
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/626276-zachod-wydaje-duzo-wiecej-na-media-publiczne-niz-polska