Posłanka PiS Joanna Lichocka poinformowała w piątek na antenie Radia Wrocław, że złożyła do prezesa UOKiK-u wniosek o przeprowadzenie kontroli badań radiowych.
Lichocka w rozmowie w Radiu Wrocław wyraziła opinię, że w Polsce nie ma „rzeczywistego badania słuchalności stacji radiowym”.
Jest coś w rodzaju sondażu rozpoznawania marki. Radio Track, takie niby badanie, które jest powołane przez organizację o nazwie Komitet Badań Radiowych, to jest takie stowarzyszenie, taki zespół 4 największych przedsiębiorców, którzy mają stacje komercyjne. Założyli to właściciele Radia Zet, właściciela rozgłośni Agory, RMF i ESKA. Oni wymyślili sobie, że będą badać rynek, nie dopuszczając zresztą do szczegółów tego badania innych podmiotów, innych graczy na rynku. W związku z tym to jest kompletnie nietransparentne i tak naprawdę nikt poza tą grupą nie wie jak te wyniki się przelicza, jak się je w ogóle zbiera
— powiedziała posłanka.
Rankingi słuchalności
Według Lichockiej, jeśli wypromuje się markę rozgłośni radiowej, to „w tym badaniu słuchalności, tzw. badaniu słuchalności, będzie dobrze wypadać”. Dodała, że rankingi słuchalności to „przyjęty przez cały rynek rodzaj rozliczania się na rynku reklamowym”.
Tzn. według tych rankingów domy mediowe kierują się wykupywaniem czasu antenowego na reklamę, a to jest rynek 10-12 miliardów złotych na rynku reklamy radiowej w Polsce. W związku z tym, jeżeli jakaś grupa przedsiębiorców kontroluje przeprowadzanie tych badań, to kontroluje de facto rozdział pieniędzy z rynku reklam. Ja w związku z tym zwróciłam się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o przeprowadzenie kontroli tych badań
— powiedziała.
Uściśliła, że złożyła taki wniosek we wtorek.
mly/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/577554-lichocka-reaguje-ws-badan-sluchalnosci-stacji-radiowych