W środku kolejnej gorącej debaty o udziale kapitału zagranicznego w polskich mediach, o tym, czy jest on „przezroczysty” czy wykorzystywany jako narzędzie na scenie politycznej, przedstawiamy wyniki sondażu pracowni Social Changes dla portalu wPolityce.pl.
Zadaliśmy w nim następujące pytanie:
Czy według Ciebie udział kapitału zagranicznego w mediach działających na terenie Polski powinien być prawnie ograniczony?
Raczej tak lub zdecydowanie tak odpowiedziało 51 procent pytanych. Przeciwnego zdania (raczej nie lub zdecydowanie nie) - 49 procent.
Sprawdziliśmy też, jak to wygląda w kontekście niedawnych wyborów prezydenckich. Za takim ograniczeniem opowiada się się 78 procent wyborców Andrzeja Dudy i 26 procent wyborców Rafała Trzaskowskiego (w obu przypadkach wyborców z II tury wyborów).
Bardzo ciekawa była też odpowiedź na kolejne pytanie:
Czy wiedziałeś wcześniej, że w innych krajach, np. w Niemczech, obowiązują prawne ograniczenia w zakresie udziałów jakie może mieć zagraniczny kapitał w mediach?
Tu aż 74 procent biorących udział w naszym odpowiedziało „nie”, w tym 64 procent wyborców Andrzeja Dudy i 75 procent wyborców Rafała Trzaskowskiego.
Czy te wyniki wpłyną na stan prawny w Polsce? Jak do nich podchodzą ludzie stanowiący dziś w Polsce prawo? Ludzie mediów? Do tematu będziemy wracali.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu internetowym w dniach 7-10 sierpnia 2020 roku. Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (pod względem: płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania) próbie Polaków. W badaniu wzięło udział N=1078 osób.
gim
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/513211-czy-chcemy-ograniczenia-kapitalu-zagranicznego-w-mediach