TVP od wielu miesięcy ma uwagi do danych pomiaru oglądalności publikowanych przez Nielsena. Publiczny nadawca chce podczas audytu dowiedzieć się jak prowadzone są badania i negocjuje jego szczegóły. Tymczasem ostatnie dane Nielsena muszą cieszyć prezesa Telewizji Jacka Kurskiego.
Badania oglądalności tej firmy – z reguły – są niekorzystne dla Telewizji Polskiej. Władze publicznego nadawcy wielokrotnie podkreślały, że oglądalność oferowanych przez nich programów telewizyjnych jest zaniżana. Dokładne określenie liczby widzów jest niezwykle istotne. Nie tylko pozwala na dostosowanie ramówki do gustów oglądających, ale jest także podstawą do zawierania kontraktów reklamowych.
Najbardziej jaskrawym przykładem rozbieżności w pomiarach były Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Rosji. Jak poinformował Jacek Kurski, liczba widzów TVP w tym czasie wzrosła o o 2,37 mln, a wszystkie serwisy TVP przyciągają 8,11 mln osób.
Okazało się, że rozbieżności między badaniami Nielsena a własnymi pomiarami TVP są ogromne.
Przyzwyczailiśmy się, że dane Nielsen (firma telemetryczna Nielsen Audience Measurement-PAP) pokazują o ok. 10 proc. mniej widzów niż Model Oglądalności Rzeczywistej (MOR), który prowadzą eksperci współpracujący z Telewizją Polską. Ale w przypadku Mundialu rozbieżność między MOR a Nielsenem wynosiła aż 38 proc. To porażające dane
—ocenił Kurski.
TVP jest niezadowolona z badań Nielsena. Firma badawcza odpowiada, że wszystko jest w porządku. Impas ma przełamać audyt, którego domaga się publiczny nadawca. Kontrolę pomiaru oglądalności prowadzonej przez Nilsena – decyzją TVP - ma dokonać firma Sadren. Kierownictwo Nielsena nie jest zadowolone z tego wyboru i oferuje swoich ekspertów do audytu. Negocjacje trwają.
Według informacji Nielsen Audience Measurement za trzy pierwsze kwartały 2018 r. oglądalność Telewizji Polskiej wzrosła.
Najchętniej wybieraną przez widzów stacją telewizyjną jest Polsat. Druga w zestawieniu jest TVP1. Podium zamyka TVN. Czwarte miejsce ma TVP 2. I to kanały publicznego nadawcy mogą cieszyć się ze wzrostu oglądalności. Polsat i TVN odnotowały spadki.
CZYTAJ WIĘCEJ: Wzrasta oglądalność TVP1 i TVP2, spada Polsatu i TVN! „To co przyciąga najbardziej widza, to ukochane polskie seriale i sport”
wirtualnemedia.pl, wpolityce.pl, rs.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/419269-nawet-badania-nielsena-przyznaja-kanaly-tvp-zyskuja-widzow
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.