Przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker wezwał portale społecznościowe do efektywniejszej walki z fałszywymi informacjami przekazywanymi pomiędzy jego użytkownikami. Jego zdaniem leży to w ich własnym interesie.
W wywiadzie dla „Funke Mediengruppe” Juncker podkreślił, że wiarygodność powinna być najbardziej pożądaną cechą w działalności wszystkich mediów, także społecznościowych. Przewodniczący Komisji Europejskiej w wywiadzie wyraził zaniepokojenie obecną sytuacją w Europie oraz zwiększoną ilością nieprawdziwych artykułów powiązanych z nastrojami społecznymi.
Juncker odniósł się też do zamieszania, jakie wynikło na linii Pakistan-Izrael na skutek jednej fałszywej informacji rozpowszechnionej przez media społecznościowe. Zapoczątkowała ją zmyślona wiadomość portalu AWD News z 20 grudnia:
Izraelski minister obrony: jeśli Pakistan wyśle pod jakimkolwiek pretekstem wojska do Syrii, zniszczymy ten kraj atakiem nuklearnym
W piątek wieczorem odpowiedział na nią na Twitterze pakistański minister obrony Khawaja Mohammad Asif:
Izrael zapomina, że Pakistan też jest państwem atomowym
Asifowi najwyraźniej nie wydało się podejrzane, że Izrael od dekad ani nie potwierdza, ani nie zaprzecza, że ma broń nuklearną (panuje powszechne przekonanie, że ma). Nie sprawdził też źródła informacji, które jest znane z tyleż sensacyjnych, co nieprawdziwych doniesień.
Fałszywe newsy szczególnie rozpleniły się w Stanach Zjednoczonych, gdzie według Pew Research Center 44 proc. obywateli czerpie swoją wiedzę o bieżących wydarzeniach z Facebooka.
Szef KE zwrócił się z apelem do właścicieli i twórców portali społecznościowych o większą kontrolę publikowanych treści. Zdaniem Junckera leży to w interesie tychże firm, ponieważ „wiarygodność jest ich największym atutem”.
Zdaniem szefa KE obywatele europejscy są wprawdzie wystarczająco świadomi, aby odróżnić fałszywe przekazy od tych prawdziwych i sprawdzonych. Jednak to media społecznościowe powodują dalsze rozsiewanie wiadomości, niezależnie od sprawdzonych faktów. Przy tym promują treści kontrowersyjne.
Nie wiadomo, czy pomysł niemiecki, aby karać firmy związane z rozwojem portali społecznościowych za udostępnianie fałszywych informacji zostanie poparty przez Komisję Europejską. W przypadku niedostosowania się do nowego prawa, niemiecki sąd miałby - zgodnie z jego założeniami - zostać uprawniony do zarządzenia zapłacenia kary wynoszącej 500 tys. euro (2,2 mln złotych).
Ryb, wprost.pl, wyborcza.pl, cyberdefence24.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/321089-juncker-wzywa-do-walki-z-falszywymi-newsami-oraz-propaganda-w-social-media-wiarygodnosc-jest-ich-najwiekszym-atutem