Zielone i bardzo zdrowe

Fot.www.sxc.hu
Fot.www.sxc.hu

To jedno z najstarszych znanych ludziom warzyw strączkowych. Bób pamięta wszystkie cywilizacje. Jedli go Egipcjanie, starożytni Grecy i Rzymianie. Na terenie naszego kraju bobem zajadano się już w epoce brązu i żelaza, a jego nasiona odkryto m.in. w Biskupinie.

U mojej babci na wsi zawsze rósł bób. Proste grządki pełne pękatych strączków. Najpierw do koszyka zrywało się strączki, następnie obieranie i wydobywanie ziarenek. Przy okazji nauka liczenia i sprawdzanie ile ziarenek jest w moim strąku. Potem było już tylko gotowanie i zajadanie.

W starożytności uważano, że bób jest afrodyzjakiem a ostatnio pojawiał się opinia, że wyciąg z bobu leczy chorobę Parkinsona. Jak każda roślina strączkowa bób to przede wszystkim to przede wszystkim duża ilość białka oraz błonnika. Niestety błonnik w bobie ukrywa się przede wszystkim w łupinkach, które najczęściej wyrzucamy podczas jedzenia. Nic dziwnego to pod łupinką kryję się pyszny zielony środek. Jeśli jednak mamy problem z przemianą materii zjadajmy bób w całości, chociaż część ziarenek. Jeśli jesteśmy na diecie też zajadajmy się bobem bo ugotowany ma tylko 85 kcal w 100 g. Polecany jest również dla osób z chorobami układu krążenia – nie zawiera cholesterolu.

Bób jest też bogaty w minerały i witaminy. Znajdziemy w nim wapń, magnez, żelazo, potas i sód oraz witaminy z grupy B, kwas foliowy oraz witaminę K i C.

Najwięcej składników odżywczych ma oczywiście świeży bób. Najlepiej smakuje przygotowany tradycyjnie – czyli ugotowany w osolonej wodzie z odrobiną masła. Można również używać gotowanego bobu jako dodatku do zup i sałatek.

Kończy się już sezon na pyszności z bobu, więc korzystajmy i zajadajmy się na zdrowie.

Sałatka z bobu i suszonych pomidorów

½ kg bobu

6-7 suszonych pomidorów z zalewy

pęczek pietruszki

oliwa

pieprz

sól

połowa opakowania sera feta

Bób ugotować w osolonej wodzie, obrać z łupinek. Dodać pokrojone suszone pomidory i ser fata. Posypać obficie natką. Doprawić do smaku świeżo mielonym pieprzem i polać oliwą.

Pasta kanapkowa z bobu

2 szklanki ugotowanego i obranego bobu

2 ząbki czosnku

2 suszone pomidory z zalewy

garść uprażonych na patelni pestek dyni

łyżka oliwy

sól, pieprz do smaku

Wszystkie składniki miksujemy na gładką pastę. Jeśli jest zbyt sucha skrapiamy oliwą.

Na zdrowie.

Agnieszka Ponikiewska

W tym miejscu za chwilę pojawią się komentarze...