Operatorka numeru 112 z Opola Aleksandra Józefiak podkreśliła, że operatorzy muszą umieć odpowiednio zareagować na nietypowe zgłoszenia i nieszablonowe sytuacje. Każdego dnia potrzebne im są zaangażowanie i empatia.
„Pomagać” to bardzo ważne słowo w pracy operatora. Dla mnie osobiście całkowicie zmieniło ono swój wymiar, odkąd zaczęłam pracować w CPR
— zapewniła.
Jak poinformowano w trakcie uroczystości, ze zleconych przez MSWiA badań sondażowych wynika, że co trzeciemu Polakowi zdarzyło się skorzystać z numeru 112. Niemal wszyscy korzystający byli zadowoleni z obsługi. Jednocześnie trzy czwarte Polaków wie, że z numeru 112 można skorzystać na terenie całej UE.
Wojewoda wielkopolski Zdzisław Hoffmann podkreślił, że Poznań jest jedynym ośrodkiem w Polsce który szkoli operatorów numeru 112.
Numer 112 służy do powiadamiania w nagłych sytuacjach realnego zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, takich jak np. pożary, wypadki drogowe, kradzieże, włamania, użycie przemocy, nagłe omdlenia i utrata świadomości, poważne uszkodzenie ciała czy rozpoznanie osoby poszukiwanej przez policję. Z numerem tym można połączyć się bezpłatnie zarówno przez telefon stacjonarny, jak i komórkowy. Można go wybrać także w telefonie nieposiadającym karty SIM.
Od 2008 roku numer 112 jest numerem ratunkowym, obowiązującym na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej, połączenie z nim jest bezpłatne. Wprowadzając w Polsce numer alarmowy 112, ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych, zachowane zostały numery alarmowe 997 (Policja), 998 (Państwowa Straż Pożarna), 999 (Pogotowie Ratunkowe).
Centra Powiadamiania Ratunkowego znajdują się w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka.
System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego. Dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany, oraz prezentuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku gdy np. zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację.
wkt/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Operatorka numeru 112 z Opola Aleksandra Józefiak podkreśliła, że operatorzy muszą umieć odpowiednio zareagować na nietypowe zgłoszenia i nieszablonowe sytuacje. Każdego dnia potrzebne im są zaangażowanie i empatia.
„Pomagać” to bardzo ważne słowo w pracy operatora. Dla mnie osobiście całkowicie zmieniło ono swój wymiar, odkąd zaczęłam pracować w CPR
— zapewniła.
Jak poinformowano w trakcie uroczystości, ze zleconych przez MSWiA badań sondażowych wynika, że co trzeciemu Polakowi zdarzyło się skorzystać z numeru 112. Niemal wszyscy korzystający byli zadowoleni z obsługi. Jednocześnie trzy czwarte Polaków wie, że z numeru 112 można skorzystać na terenie całej UE.
Wojewoda wielkopolski Zdzisław Hoffmann podkreślił, że Poznań jest jedynym ośrodkiem w Polsce który szkoli operatorów numeru 112.
Numer 112 służy do powiadamiania w nagłych sytuacjach realnego zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, takich jak np. pożary, wypadki drogowe, kradzieże, włamania, użycie przemocy, nagłe omdlenia i utrata świadomości, poważne uszkodzenie ciała czy rozpoznanie osoby poszukiwanej przez policję. Z numerem tym można połączyć się bezpłatnie zarówno przez telefon stacjonarny, jak i komórkowy. Można go wybrać także w telefonie nieposiadającym karty SIM.
Od 2008 roku numer 112 jest numerem ratunkowym, obowiązującym na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej, połączenie z nim jest bezpłatne. Wprowadzając w Polsce numer alarmowy 112, ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych, zachowane zostały numery alarmowe 997 (Policja), 998 (Państwowa Straż Pożarna), 999 (Pogotowie Ratunkowe).
Centra Powiadamiania Ratunkowego znajdują się w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka.
System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego. Dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany, oraz prezentuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku gdy np. zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację.
wkt/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/lifestyle/327154-dobra-inicjatywa-powstanie-aplikacja-na-smartfony-do-wysylania-zgloszen-na-numer-112?strona=2