Ślubna rewolucja! Związek małżeński będzie można zawrzeć poza urzędem stanu cywilnego wedle życzenia

Fot, freeimages.com
Fot, freeimages.com

Odejście od prowadzenia papierowej rejestracji aktów stanu cywilnego oraz bardziej powszechna możliwość zawierania małżeństw poza urzędem stanu cywilnego - zakłada projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych obecnie obowiązująca ustawa z 1986 roku nie spełnia standardów przejrzystej legislacji, dlatego większość przepisów wymaga modyfikacji ze względu na zmiany społeczno-prawne i postęp technologiczny.

W myśl projektowanej ustawy od 2015 roku pary będą mogły zawrzeć związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, jednak w miejscu gwarantującym zachowanie powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników. Za zorganizowanie takiej uroczystości trzeba będzie zapłacić.

Obecnie również można zawrzeć małżeństwo poza urzędem stanu cywilnego, ale tylko w szczególnych sytuacjach, np. ze względu na pobyt jednej osoby w szpitalu czy zakładzie karnym. W takim przypadku strony nie ponoszą dodatkowych kosztów - poza opłatą skarbową za sporządzenie aktu małżeństwa.

W myśl projektu możliwe będzie także nadawanie dzieciom imion obcych, co będzie szczególnie ważne dla małżeństw mieszanych i imigrantów, uzyskujących obywatelstwo polskie. Nadal nie będzie można nadawać dzieciom więcej niż dwóch imion, imion zdrobniałych, a także ośmieszających lub nieprzyzwoitych.

W projektowanych przepisach założono, że 1 stycznia 2015 r. rozpocznie się informatyzacja rejestracji aktów stanu cywilnego. Od tego momentu akty: urodzeń, małżeństw i zgonów mają być rejestrowane w systemie teleinformatycznym. Do aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej dostęp będą mieli wszyscy kierownicy urzędów stanu cywilnego. Dzięki informatyzacji obywatel w dowolnym urzędzie stanu cywilnego będzie mógł otrzymać papierowy odpis aktu stanu cywilnego, niezależnie od tego gdzie jest on przechowywany.

Jeśli obywatel zgłosi zapotrzebowanie na odpis aktu w postaci elektronicznej, to kierownik urzędu tą drogą prześle mu potrzebny dokument. Akty papierowe - w sytuacji np. dokonywania w nich zmian, żądania wydania odpisu z danego aktu - będą zamieniane na dokument elektroniczny. Docelowo rozwiązanie to ma ograniczyć obieg dokumentów papierowych.

AM/PAP

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych