Nauczyciel historii. Pedagog, który potrafi opowiedzieć o tym, co było, tak, by słuchający widzieli wydarzenia przeszłe mimo upływu czasu. Ktoś, dzięki komu, mówiąc Polska, potrafimy zawrzeć w jednym słowie zwycięskie bitwy polskiego oręża, wieki niewoli i walki o narodową tożsamość, niesprawiedliwość dziejów, rozpacz i radość jednocześnie. Jak trudno opowiadać o historii, wie każdy, kto próbuje dzieciom i młodym Polakom przybliżyć fakty z naszej przeszłości.
Dlatego warto sięgać po niekonwencjonalne sposoby mówienia o naszej historii, bo nieraz niełatwo zainteresować uczniów książką. Niełatwo też na lekcję w szkole znaleźć dydaktyczną siurpryzę, by zajęcia cieszyły się zainteresowaniem uczniów, coś, co młodych zaskoczy i zaciekawi. Dlatego postanowiliśmy pomóc naszym nauczycielom historii. Rozpoczynamy akcję „Historia jest ciekawa”. Wierzymy, że opowiedziana w interesujący sposób staje się właśnie ciekawa. Z takiego założenia wychodzimy, tworząc miesięcznik „wSieci Historii”. W każdym wydaniu pisma odwołujemy się do naturalnej ciekawości każdego Polaka, do chęci zdobywania wiedzy oraz informacji o wydarzeniach przeszłych, które wpływają przecież na naszą teraźniejszość i przyszłość.
Paczka z filmami i wydaniem „wSieci Historii”
Do szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce na początku marca trafi paczka zatytułowana „Historia jest ciekawa”, przygotowana specjalnie dla nauczycieli historii. Proponujemy, by wykorzystali w nauczaniu tego przedmiotu trzy niezwykłe filmy, które znajdą w przesłanych materiałach. Książki z filmami były dołączane do naszego miesięcznika i spotkały się już z uznaniem czytelników. Teraz chcemy, by trafiły do klas liceów i techników w całej Polsce, właśnie na lekcje historii. W książeczkach, do których dołączone są filmy na DVD, znalazły się teksty uzupełniające ich treść – przydatne z pewnością w prowadzeniu zajęć dydaktycznych.
„Kwatera »Ł«”
Dokumentalny film Arkadiusza Gołębiewskiego poświęcony jest odkryciu dokonanemu w lipcu 2012 r. na tzw. Łączce na cmentarzu Powązkowskim, kiedy odnaleziono miejsce pochówku ponad stu Żołnierzy Wyklętych, czyli ofiar terroru komunistycznego w latach 1944–1956. Dokumentalista opowiada o ludziach, którzy na „Łączce” pracowali. Dzięki nim poznajemy bezmiar terroru i ohydną zbrodnię komunistycznych władz, bowiem ci, których szczątki dziś są ekshumowane, mieli być zapomniani, mieli zniknąć z kart historii Polski. Dzięki pracom prowadzonym na „Łączce”, ale też dzięki filmowi Arkadiusza Gołębiewskiego – wiemy więcej i możemy przekazywać kolejnym pokoleniom historię i dramat bohaterów niezłomnych, Żołnierzy Wyklętych.
„Urodziny młodego warszawiaka”
Film fabularny Ewy i Czesława Petelskich z 1980 r.
Dla osób młodszych to ciekawa okazja obejrzenia jednego z ostatnich ważnych filmów o II wojnie światowej – w szczególności o powstaniu warszawskim – zrobionego przez ludzi, którzy sami te zdarzenia widzieli, ba, zaznali ich na własnej skórze. Dotyczy to reżyserów: małżeństwa Ewy i Czesława Petelskich, a przede wszystkim scenarzysty Jerzego Stefana Stawińskiego, współtwórcy tzw. Polskiej Szkoły Filmowej. Ten obraz to zresztą adaptacja jego książki, osnutej na wątkach autobiograficznych. Stawiński, tak jak bohater filmu – Jurek Bielecki – był synem przedwojennej inteligenckiej elity, konspiratorem i powstańcem
– pisze w recenzji obrazu Piotr Zaremba.
„Mit o Szarym”
Dokumentalny film Grzegorza Królikiewicza. Kanwę scenariusza, a więc pierwotny szkic narracji filmowej, stanowi rękopis „Wspomnień Antoniego Hedy »Szarego«”, pisany w stalinowskim więzieniu w połowie lat 50., a dokończony w stanie wojennym, oraz wydane w 1990 r. „Wspomnienia vz Marią Hamilton, córką gen. „Szarego”.
Książki z filmami uzupełnia miesięcznik „wSieci Historii”, którego egzemplarze dołączyliśmy do każdej paczki. W wydaniu m.in.: „Silni duchem, mocni sercem” – sylwetki walczących w powstaniu styczniowym. Andrzej Wroński przedstawia bohaterów tego zrywu: Adama Chmielowskiego, abp. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego, Józefa Kalinowskiego i Romualda Traugutta. O polskiej i niemieckiej polityce historycznej mówi prof. Bogdan Musiał, a kim był „ukraiński szakal Chruszczowa”, wyjaśnia Jerzy Jachowicz. W tym wydaniu także wspomnienie śp. prof. Józefa Szaniawskiego.
KONKURS
Do 30 czerwca będziemy czekać na prace nauczycieli, którzy zdecydują się zmierzyć z ciekawym zadaniem, jakie postanowiliśmy przed nimi postawić. Uczestników konkursu prosimy o przysłanie scenariusza zajęć na interesującą, niebanalną lekcję historii. Można przy tym sięgnąć po dostarczone do szkół pakiety „Historia jest ciekawa”. Pracę do 5 tys. znaków (plus elementy graficzne, zdjęcia, wykresy) należy wysłać na adres: [email protected], do 30 czerwca 2014 r. Najciekawsze, zdaniem konkursowego jury, prace opublikujemy na stronie internetowej www.wsieci.pl. Laureaci będą też mogli podzielić się swoimi pomysłami na łamach wrześniowego i październikowego wydania naszego pisma, gdzie zamieszczone zostaną wyniki konkursu. Wybierzemy również szkoły, z którymi zorganizujemy niecodzienne lekcje historii z gośćmi specjalnymi – reżyserami filmów dokumentalnych, redaktorem naczelnym „wSieci Historii” prof. Janem Żarynem i autorami pisma.
Zapraszamy szkoły i nauczycieli do wzięcia udziału w konkursie i do wykorzystania przesłanych materiałów. Jesteśmy przekonani, iż dzięki temu lekcje staną się jeszcze bardziej interesujące i wspólnie uda nam się przekonać uczniów, że historia jest ciekawa.
Więcej informacji na temat konkursu na stronie www.wsieci.pl
Partnerem konkursu jest:
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/98701-historia-jest-ciekawa