Trudno już wyobrazić sobie wiosnę w Warszawie bez tej imprezy. W dniach 26 marca – 7 kwietnia br. odbyła się w naszej stolicy 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce. Festiwal odbył się pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy, a mecenasem wydarzenia był PKN Orlen
W trakcie 13 dni festiwalu publiczność miała okazję wysłuchać 10 koncertów symfonicznych i pięciu kameralnych, w których wystąpili znakomici soliści, dyrygenci i zespoły, zaproszeni przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego festiwalu. Program koncertów został zbudowany wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem”, naświetlając problem koegzystencji kultury Wschodu i Zachodu w muzyce.
Nie tylko Beethoven
Obok dzieł Ludwiga van Beethovena, którego kompozycje były oczywiście głównymi daniami muzycznymi festiwalu, na scenie zabrzmiały także utwory wielu innych dorównujących mu kunsztem mistrzów, takich jak Wolfgang A. Mozart, Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Gustav Mahler, Heitor Villa-Lobos, Maurice Ravel, George Gershwin, Benjamin Britten, Witold Lutosławski, Leonard Bernstein, Mieczysław Weinberg, Wałentyn Silwestrow, Toshio Hosokawa i Faustas Latėnas.
Niezwykle ważnym elementem programu festiwalu były również utwory Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, którego 90. rocznica urodzin przypadała w br. W koncercie inauguracyjnym Korea National University of Arts Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyoung Chunga wykonała V symfonię Koreańską kompozytora. Solistką koncertu inauguracyjnego była jedna z najciekawszych pianistek młodego pokolenia, Chloe Jiyeong.
W finałowym koncercie, który odbył się w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, zabrzmiały dźwięki „Siedmiu bram Jerozolimy”, jednego z najważniejszych dzieł Krzysztofa Pendereckiego, w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod batutą Sergeya Smbatyana. Koncert ten był wyjątkowy, ponieważ uczcił wielkie dziedzictwo artystyczne Krzysztofa Pendereckiego w dniu przypadającej na 29 marca trzeciej rocznicy śmierci kompozytora. W ramach festiwalu odbyły się również kameralne koncerty, w których brzmiały dzieła mistrza w wykonaniu m.in. takich artystów, jak Apollon Musagète Quartet, Janusz Wawrowski, Claudio Bohórquez, Manuel Escauriaz Martinez-Peñuela, Andrzej Ciepliński i Łukasz Krupiński.
Jubileusz z nagrodami
W uroczystym koncercie z okazji 20-lecia działalności Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, organizatora wielkanocnego festiwalu, zabrzmiała „Missa solemnis” Beethovena pod batutą światowej sławy dyrygenta Leonarda Slatkina. Wspaniałe wykonanie odbyło się przy udziale Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz wybitnych solistów. Rocznica powołania instytucji organizującej festiwalowe wydarzenie stanowiła znakomitą okazję do uhonorowania jej założycieli. Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński przyznał Elżbiecie Pendereckiej prestiżowy złoty medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a Andrzejowi Gizie odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Z koncertami symfonicznymi wystąpiły takie polskie zespoły, jak Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie prowadzona przez Michała Klauzę z pianistą Martinem Garcíą Garcíą, Radomska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Jurka Dybała z flecistą Massimo Mercellim i altowiolistką Sarah McElravy, Polska Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Johna Axelroda z pianistą Danielem Ciobanu i sopranistką Joanną Freszel oraz Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Alexandra Liebreicha ze skrzypkiem Piotrem Pławnerem, który zaprezentował koncert skrzypcowy „Genesis” Toshio Hosokawy (było to polskie prawykonanie utworu). W ramach cyklu „Nieznane opery” Łukasz Borowicz z orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zaprezentował dwie XX-wieczne kompozycje: „Sokratesa” Erika Satie oraz „Alexandra bis” Bohuslava Martinů. O wyjątkowy klimat w czasie tych koncertów zadbali także utalentowani śpiewacy, tacy jak Natalia Rubiś, Dominika Stefańska, Eric Huchet, Adrian Janus i Jan Kubas, którzy zapewnili niezapomniane emocje i wzruszenia swoimi interpretacjami.
Tradycyjnie główny nurt koncertowy został uzupełniony o cykliczne wydarzenia towarzyszące, takie jak wystawa manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej oraz międzynarodowe sympozjum naukowe, które odbyło się w ramach 27. edycji festiwalu. Plakat promujący wydarzenie był autorstwa Grzegorza Kozery.
Wspierajmy muzykę klasyczną, bo warto!
Wsparcie PKN Orlen, który od lat jest mecenasem festiwalu, wpłynęło pozytywnie na jakość organizacji wydarzenia znanego w środowisku z wysokich walorów artystycznych. Festiwal kontynuuje swoją misję wspierania muzyki klasycznej i celebrowania twórczości największych kompozytorów takich jak Ludwig van Beethoven i inni, jak choćby mocno obecny przez swoją twórczość Krzysztof Penderecki.
Przy okazji podsumowania takich wydarzeń jak Wielkanocny Festiwal im. Ludwiga van Beethovena warto pamiętać, że muzyka klasyczna jest jednym z najważniejszych osiągnięć ludzkiej twórczości, stanowiąc nieodłączną część naszej kultury i historii. Muzyka klasyczna jest nie tylko formą sztuki, lecz także dziedzictwem kulturalnym, które przetrwało przez wieki. Muzyczni geniusze w rodzaju Beethovena, Bacha, Mozarta czy Chopina pozostawili po sobie niezapomniane dzieła, które są inspiracją dla kolejnych pokoleń muzyków i słuchaczy. Wspierając koncerty muzyki klasycznej, chronimy i pielęgnujemy to dziedzictwo, pozwalając na jego dalsze przekazywanie przyszłym pokoleniom.
Dodatkowo koncerty muzyki klasycznej są znane z wysokiego poziomu artystycznego i profesjonalizmu wykonawców. Śpiewacy, instrumentaliści i zespoły muzyczne, którzy wykonują muzykę klasyczną poświęcili wiele lat na doskonalenie swojego rzemiosła. Wspierając koncerty muzyki klasycznej, dajemy artystom możliwość prezentowania swojego talentu i pracy na najwyższym poziomie. Koncerty mogą inspirować młodszych słuchaczy do rozwijania swoich zainteresowań muzycznych, poznawania różnorodności gatunków muzycznych i rozwijania krytycznego myślenia wobec sztuki. Obcowanie z wykonywaną na żywo klasyką jest doskonałą okazją do poszerzenia wiedzy muzycznej i rozwijania kulturalnej świadomości. Dodatkowo muzyka klasyczna ma wyjątkową zdolność wywoływania głębokich emocji u słuchaczy. Jej koncerty oferują niepowtarzalne doświadczenia mogące wzbogacać życie wewnętrzne każdego z odbiorców.
PARTNER
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/643942-27-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena