Drugi singiel z płyty „Niemen mniej znany” - to utwór „Począwszy od Kaina” autorstwa Czesława Niemena wykonywany w duecie przez Natalię Niemen z Krzysztofem Zalewskim.
„Począwszy od Kaina”, to doskonała piosenka, która łączy w sobie walory komercyjne z artystycznymi. W dobie, kiedy każdy showman jest zaliczany do grona artystów, bardzo ważne jest uściślenie, co stanowi wartość artystyczną, a co czysto komercyjną
—podkreśla Natalia Niemen i dodaje:
Jedynie mistrzom udaje się pożenić te dwa aspekty, jeżeli tylko uznają to za potrzebne. Ów utwór jest bardzo ciekawy pod względem olbrzymiego dysonansu, jakim jest całkowita rozbieżność tekstu z nastrojem, który serwuje nam warstwa muzyczna. Bowiem przekaz pierwiastka literackiego tego dzieła jest bardzo smutny. Tchnie gorzką prawdą o rodzaju ludzkim. Jest zawoalowanym opisem niewidocznych gołym okiem, a mających znaczny wpływ na nasze społeczeństwo, faktów. Autor nie pozostawia nas z cieniem złudzeń, iż będzie na świecie lepiej
—podkreśla artystka i opowiada o swoim odczuciach związanych z tymi głębokimi i niełatwymi słowami.
Czesław Niemen podkreśla, że będzie tylko gorzej. Rzekłabym, iż jest to proroczy zapis tego, co się już dzieje na naszym łez padole: „Historii koniec, zostaje nam margines - totalnej klęski przodkowie nie doznali - my w samobójstwie będziemy doskonali” kończy ów miły dla ucha, przebojowy numer mój tata. Świat stacza się w otchłań pomimo szaleńczej szamotaniny człowieka, by było lepiej i zdajemy się nie mieć na to w ogóle wpływu.
Natalia Niemen opowiada też o pracy nad utorem „Począwszy od Kaina”:
Moją wizją było przekazać ten tekst w tandemie z jakimś dobrze i emocjonalnie krzyczącym mężczyzną. Krzysztof Zalewski ujął mnie tym, że obok talentu, naturalności, artyzmu i oryginalności od razu odebrał telefon oraz że komunikacja z nim i współpraca okazała się bardzo łatwa i przyjemna. Jest to człowiek bijący na głowę ilością talentów i twórczym podejściem większość gwiazd, a pozbawiony jest tejże „gwiazdorki”, tak charakterystycznego dla większości znanych wykonawców skupienia na sobie i budowania wokół siebie aury niedostępności. Wybór Krzysia na współśpiewaka w „Począwszy od Kaina” był zatem strzałem w dziesiątkę. Mam nadzieję, iż „Począwszy od Kaina” przyniesie Państwu wiele pozytywnych, konstruktywnych i głębokich doznań i pobudzi do owocnych przemyśleń. W czasach, kiedy od muzyki, poezji, sztuki bardziej liczy się show, tani popis i teksty o niczym, takie utwory jak „Począwszy od Kaina” są niczym perły godne skupienia nań uwagi.
Natalia Niemen w tekście Czesława Niemena widzi także wiele odniesień do aktualnej sytuacji w naszym kraju.
Ten głęboki i wielowarstwowy tekst „Począwszy od Kaina” nieźle pasuje zarówno do najświeższej zadymy z Opolem, jak i do każdego innego przejawu buntu i histerii ze strony jątrzących w naszym państwie.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/341369-natalia-niemen-w-czasach-kiedy-od-muzyki-bardziej-liczy-sie-show-utwor-poczawszy-od-kaina-sklania-do-myslenia-wideo