Lektury obowiązkowe dla poziomu rozszerzonego to wszystkie określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: „Poetyka”, „Retoryka” (fragmenty) Arystotelesa, „Państwo” (fragmenty) Platona, „Mitologia” (część II - Rzym) Jana Parandowskiego, „Eneida” (fragmenty) Wergiliusza, „Summa teologiczna” (fragmenty) św. Tomasza z Akwinu, „Wielki testament” (fragmenty) Francoisa Villona, „Gargantua i Pantagruel” (fragmenty) Francoisa Rabelaisa, „Próby” (fragmenty) Michela de Montaigne, „Treny” (jako cykl poetycki) Jana Kochanowskiego, „Makbet” i „Sen nocy letniej” Williama Szekspira, „Świętoszek” Moliera, wybrane utwory poetyckie z romantycznej literatury europejskiej (w tym wybrane wiersze angielskich poetów jezior), „Lilla Weneda” Juliusza Słowackiego, „Fortepian Szopena”, „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Czarne kwiaty” (fragmenty) i „Promethidion” (fragmenty) Cypriana Kamila Norwida, realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (do wyboru: Honore’a de Balzaka „Ojciec Goriot”, Charlesa Dickensa „Klub Pickwicka”, Mikołaja Gogola „Martwe dusze”, Gustawa Flauberta „Pani Bovary”).
Na liście obowiązkowej są też „Noc listopadowa” Stanisława Wyspiańskiego, „Szewcy” Stanisława Ignacego Witkiewicza, wybrane opowiadanie z tomu „Sklepy cynamonowe” Brunona Schulza, „Proces” Franza Kafki, „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego, wybrane opowiadanie Jorge Luisa Borgesa, „Antygona w Nowym Jorku” Janusza Głowackiego, wybrane opowiadania Sławomira Mrożka oraz wybrane eseje następujących autorów: Jerzy Stempowski, Gustaw Herling-Grudziński, Zbigniew Herbert, Zygmunt Kubiak, Jarosław Marek Rymkiewicz (co najmniej po jednym utworze).
Na liście lektur uzupełniających dla poziomu rozszerzonego - z których w każdej klasie obowiązkowe będą z tej listy dwie wybrane książki w całości lub we fragmentach - są: „Pochwała głupoty” (fragmenty) Erazma z Rotterdamu, „Utopia” (fragmenty) Tomasza Morusa, „Życie snem” Pedro Calderona de la Barca, „Kandyd” (fragmenty) Woltera, „Nowa Heloiza” (fragmenty) Jeana Jacquesa Rousseau, wybrane utwory epickie okresu romantyzmu (Józef Ignacy Kraszewski „Stara baśń”, Victor Hugo „Nędznicy”, Edgar Allan Poe - wybrane opowiadanie), „Pamiątki Soplicy” (fragmenty) Henryka Rzewuskiego, „Chłopi” (tom II - Zima) Władysława Stanisława Reymonta, „Wieża” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, „Nadberezyńcy” Floriana Czarnyszewicza, „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa, „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, „Imię róży” Umberto Eco, „Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego, „Austeria” Juliana Stryjkowskiego, wybrane wiersze poetów polskich i obcych, wybrana powieść polska i obca z XX lub XXI wieku, wybrany dramat polski i obcy z XX lub XXI wieku lub inne utwory literackie wybrane przez nauczyciela.
W projekcie podstawy programowej znalazły się także zalecane dzieła teatralne i filmowe: „Apocalypsis cum figuris” (reż. Jerzy Grotowski), „Amadeusz” (reż. Miloç Forman), wybrane filmy z cyklu „Dekalog” (reż. Krzysztof Kieślowski), „Dziady” (reż. Konrad Swinarski), „Elektra” (reż. Piotr Chołodziński), „Emigranci” (reż. Kazimierz Kutz), „Kartoteka” (reż. Krzysztof Kieślowski), „Kordian” (reż. Jan Englert), „Lawa. Opowieść o +Dziadach+” (reż. Tadeusz Konwicki), „Moralność pani Dulskiej” (reż. Tomasz Zygadło), „Nad Niemnem” (reż. Zbigniew Kuźmiński), „Noc listopadowa” (reż. Andrzej Wajda), „Noce i dnie” (reż. Jerzy Antczak), „Przedstawienie +Hamleta+ we wsi Głucha Dolna” (reż. Olga Lipińska), „Rewizor” (reż. Jerzy Gruza), „Rękopis znaleziony w Saragossie” (reż. Wojciech Jerzy Has), „Iwona, księżniczka Burgunda” (reż. Zygmunt Huebner), „Sanatorium pod klepsydrą” (reż. Wojciech Jerzy Has), „Szklana menażeria” (reż. Jerzy Antczak), „Śluby panieńskie” (reż. Andrzej Łapicki), „Wizyta starszej pani” (reż. Jerzy Gruza), „Zezowate szczęście” (reż. Andrzej Munk) i „Ziemia obiecana” (reż. Andrzej Wajda).
W projekcie wskazano również teksty źródłowe polecane do samokształcenia: „100 tysięcy potrzebnych słów” (red. Jerzy Bralczyk), „Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej” Jana Białostockiego, „Człowiek Grecji” (red. Jean-Pierre Vernant), „Człowiek renesansu” (red. Eugenio Garin), „Sztuka i piękno w średniowieczu” Umberto Eco, „Historia sztuki w zarysie” Karola Estreichera, „Jesień średniowiecza” Johana Huizingi, „Człowiek średniowiecza” Jaquesa Le Goffa, „Słownik mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego, „Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty” Tadeusza Lubelskiego, „Słownik ojczyzny polszczyzny” Jana Miodka, „Ethos rycerski i jego odmiany” Marii Ossowskiej, „Popularna encyklopedia mass mediów” (pod red. J. Skrzypczaka), „Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów” (red. Ewa Bańkowska i Agnieszka Mikołajczuk), „Słownik literatury polskiego oświecenia” (red. Teresa Kostkiewiczowa), „Słownik literatury polskiej XIX wieku” (red. Józef Bachórz i Alina Kowalczykowa), „Słownik literatury popularnej” (pod red. T. Żabskiego), „Słownik literatury staropolskiej” (red. Teresa Michałowska), „Starożytna Grecja” Stanisława Stabryły, „Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta” i „Rozmowy o Biblii” Anny Świderkówny, „Historia filozofii”, „Dzieje sześciu pojęć”, „Estetyka” Władysława Tatarkiewicza, „Muzyka w dialogu ze słowem. Próby, szkice, interpretacje” Mieczysława Tomaszewskiego, „Krótka historia filozofii” Nigela Warburtona, „Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu” Lidii Winniczuk, „Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce” (red. Katarzyna Kłosińska), „Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje” Teresy Skubalanki, „Film w szkolnej edukacji humanistycznej” Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Barbary Parniewskiej, Ewy Popiel-Popiołek, Haliny Ulińskiej.
Opracowanie nowej podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych jest związane z wprowadzaniem reformy edukacji zmieniającej ustrój szkolny w Polsce, w tym wydłużającej m.in. okres nauki w liceach i technikach oraz wprowadzającej szkoły branżowe w miejsce zasadniczych szkół zawodowych. Zmiana struktury szkół pociąga za sobą zmianę podstawy programowej.
Nowa podstawa programowa dla szkół ponadpodstawowych ma obowiązywać od roku szkolnego 2019/2020 w I klasie 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum i 3-letniej branżowej szkoły I stopnia, do której od roku szkolnego 2019/2020 uczęszczać będą pierwsi absolwenci 8-letniej szkoły podstawowej.
kk/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Lektury obowiązkowe dla poziomu rozszerzonego to wszystkie określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: „Poetyka”, „Retoryka” (fragmenty) Arystotelesa, „Państwo” (fragmenty) Platona, „Mitologia” (część II - Rzym) Jana Parandowskiego, „Eneida” (fragmenty) Wergiliusza, „Summa teologiczna” (fragmenty) św. Tomasza z Akwinu, „Wielki testament” (fragmenty) Francoisa Villona, „Gargantua i Pantagruel” (fragmenty) Francoisa Rabelaisa, „Próby” (fragmenty) Michela de Montaigne, „Treny” (jako cykl poetycki) Jana Kochanowskiego, „Makbet” i „Sen nocy letniej” Williama Szekspira, „Świętoszek” Moliera, wybrane utwory poetyckie z romantycznej literatury europejskiej (w tym wybrane wiersze angielskich poetów jezior), „Lilla Weneda” Juliusza Słowackiego, „Fortepian Szopena”, „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Czarne kwiaty” (fragmenty) i „Promethidion” (fragmenty) Cypriana Kamila Norwida, realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (do wyboru: Honore’a de Balzaka „Ojciec Goriot”, Charlesa Dickensa „Klub Pickwicka”, Mikołaja Gogola „Martwe dusze”, Gustawa Flauberta „Pani Bovary”).
Na liście obowiązkowej są też „Noc listopadowa” Stanisława Wyspiańskiego, „Szewcy” Stanisława Ignacego Witkiewicza, wybrane opowiadanie z tomu „Sklepy cynamonowe” Brunona Schulza, „Proces” Franza Kafki, „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego, wybrane opowiadanie Jorge Luisa Borgesa, „Antygona w Nowym Jorku” Janusza Głowackiego, wybrane opowiadania Sławomira Mrożka oraz wybrane eseje następujących autorów: Jerzy Stempowski, Gustaw Herling-Grudziński, Zbigniew Herbert, Zygmunt Kubiak, Jarosław Marek Rymkiewicz (co najmniej po jednym utworze).
Na liście lektur uzupełniających dla poziomu rozszerzonego - z których w każdej klasie obowiązkowe będą z tej listy dwie wybrane książki w całości lub we fragmentach - są: „Pochwała głupoty” (fragmenty) Erazma z Rotterdamu, „Utopia” (fragmenty) Tomasza Morusa, „Życie snem” Pedro Calderona de la Barca, „Kandyd” (fragmenty) Woltera, „Nowa Heloiza” (fragmenty) Jeana Jacquesa Rousseau, wybrane utwory epickie okresu romantyzmu (Józef Ignacy Kraszewski „Stara baśń”, Victor Hugo „Nędznicy”, Edgar Allan Poe - wybrane opowiadanie), „Pamiątki Soplicy” (fragmenty) Henryka Rzewuskiego, „Chłopi” (tom II - Zima) Władysława Stanisława Reymonta, „Wieża” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, „Nadberezyńcy” Floriana Czarnyszewicza, „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa, „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, „Imię róży” Umberto Eco, „Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego, „Austeria” Juliana Stryjkowskiego, wybrane wiersze poetów polskich i obcych, wybrana powieść polska i obca z XX lub XXI wieku, wybrany dramat polski i obcy z XX lub XXI wieku lub inne utwory literackie wybrane przez nauczyciela.
W projekcie podstawy programowej znalazły się także zalecane dzieła teatralne i filmowe: „Apocalypsis cum figuris” (reż. Jerzy Grotowski), „Amadeusz” (reż. Miloç Forman), wybrane filmy z cyklu „Dekalog” (reż. Krzysztof Kieślowski), „Dziady” (reż. Konrad Swinarski), „Elektra” (reż. Piotr Chołodziński), „Emigranci” (reż. Kazimierz Kutz), „Kartoteka” (reż. Krzysztof Kieślowski), „Kordian” (reż. Jan Englert), „Lawa. Opowieść o +Dziadach+” (reż. Tadeusz Konwicki), „Moralność pani Dulskiej” (reż. Tomasz Zygadło), „Nad Niemnem” (reż. Zbigniew Kuźmiński), „Noc listopadowa” (reż. Andrzej Wajda), „Noce i dnie” (reż. Jerzy Antczak), „Przedstawienie +Hamleta+ we wsi Głucha Dolna” (reż. Olga Lipińska), „Rewizor” (reż. Jerzy Gruza), „Rękopis znaleziony w Saragossie” (reż. Wojciech Jerzy Has), „Iwona, księżniczka Burgunda” (reż. Zygmunt Huebner), „Sanatorium pod klepsydrą” (reż. Wojciech Jerzy Has), „Szklana menażeria” (reż. Jerzy Antczak), „Śluby panieńskie” (reż. Andrzej Łapicki), „Wizyta starszej pani” (reż. Jerzy Gruza), „Zezowate szczęście” (reż. Andrzej Munk) i „Ziemia obiecana” (reż. Andrzej Wajda).
W projekcie wskazano również teksty źródłowe polecane do samokształcenia: „100 tysięcy potrzebnych słów” (red. Jerzy Bralczyk), „Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej” Jana Białostockiego, „Człowiek Grecji” (red. Jean-Pierre Vernant), „Człowiek renesansu” (red. Eugenio Garin), „Sztuka i piękno w średniowieczu” Umberto Eco, „Historia sztuki w zarysie” Karola Estreichera, „Jesień średniowiecza” Johana Huizingi, „Człowiek średniowiecza” Jaquesa Le Goffa, „Słownik mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego, „Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty” Tadeusza Lubelskiego, „Słownik ojczyzny polszczyzny” Jana Miodka, „Ethos rycerski i jego odmiany” Marii Ossowskiej, „Popularna encyklopedia mass mediów” (pod red. J. Skrzypczaka), „Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów” (red. Ewa Bańkowska i Agnieszka Mikołajczuk), „Słownik literatury polskiego oświecenia” (red. Teresa Kostkiewiczowa), „Słownik literatury polskiej XIX wieku” (red. Józef Bachórz i Alina Kowalczykowa), „Słownik literatury popularnej” (pod red. T. Żabskiego), „Słownik literatury staropolskiej” (red. Teresa Michałowska), „Starożytna Grecja” Stanisława Stabryły, „Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta” i „Rozmowy o Biblii” Anny Świderkówny, „Historia filozofii”, „Dzieje sześciu pojęć”, „Estetyka” Władysława Tatarkiewicza, „Muzyka w dialogu ze słowem. Próby, szkice, interpretacje” Mieczysława Tomaszewskiego, „Krótka historia filozofii” Nigela Warburtona, „Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu” Lidii Winniczuk, „Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce” (red. Katarzyna Kłosińska), „Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje” Teresy Skubalanki, „Film w szkolnej edukacji humanistycznej” Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Barbary Parniewskiej, Ewy Popiel-Popiołek, Haliny Ulińskiej.
Opracowanie nowej podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych jest związane z wprowadzaniem reformy edukacji zmieniającej ustrój szkolny w Polsce, w tym wydłużającej m.in. okres nauki w liceach i technikach oraz wprowadzającej szkoły branżowe w miejsce zasadniczych szkół zawodowych. Zmiana struktury szkół pociąga za sobą zmianę podstawy programowej.
Nowa podstawa programowa dla szkół ponadpodstawowych ma obowiązywać od roku szkolnego 2019/2020 w I klasie 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum i 3-letniej branżowej szkoły I stopnia, do której od roku szkolnego 2019/2020 uczęszczać będą pierwsi absolwenci 8-letniej szkoły podstawowej.
kk/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/337726-jakie-lektury-obowiazkowe-dla-liceum-i-technikum-na-liscie-men-min-nowakowski-dukaj-stasiuk-i-tokarczuk?strona=2