W „Zwierzogrodzie” nie ma znaczenia, jakim stworzeniem jesteś – największym z lwów, czy malutką ryjówką. Możesz tam zostać, kim chcesz. Ale nie wszystkie marzenia spełniają się od razu… Ambitna policjantka Judy Hops, pierwszy królik zatrudniony w miejskiej policji, robi wszystko, aby udowodnić swoją wartość. Z ochotą bierze się za rozwikłanie kryminalnej zagadki, chociaż jej partnerem zostaje gadatliwy i przebiegły lis Nick Bajer. Przezabawna opowieść pełna akcji i emocji to gwarantowana rozrywka dla całej rodziny!
Twórcy „Zwierzogrodu” zapragnęli oddać hołd klasycznym animacjom, a jednocześnie zdecydowali się na zupełnie nowe, pogłębione ujęcie tematu. Postanowili osadzić akcję filmu w mieście nietkniętym ludzką ręką, lecz całkowicie zaprojektowanym i zbudowanym przez ssaki.
„Zwierzogród” została wyreżyserowany przez Byrona Howarda („Zaplątani”, „Piorun”) i Richa Moore’a („Ralph Demolka”, „Simpsonowie”). Autorami scenariusza są także Bush i Phil Johnstonowie („Ralph Demolka”). Żywiołową muzykę skomponował Michael Giacchino. Film uświetniła przebojowa piosenka „Try everything” w wykonaniu Shakiry.
W polskiej wersji językowej bohaterom głosów użyczyli między innymi: Julia Kamińska (Judy Hops), Paweł Domagała (Nick Bajer), Krzysztof Stelmaszyk (komendant Bogo), Barbara Kurdej-Szatan (wiceburmistrz Obłoczek), Sebastian Perdek (Pazurian Clawhauser) i Wiktor Zborowski (burmistrz Lewin Grzywalski). Piosenkę Nie bój się chcieć zaśpiewała Paulina Przybysz.
Chcieliśmy zachować rzeczywistą skalę wszystkich zwierząt, co w filmach animowanych rzadko się zdarza. W związku z tym, musieliśmy wymyślić świat skonstruowany tak, aby mogły w nim wygodnie żyć.
mówi producent Clark Spencer.
Restauracja prowadzona przez słonia musiała być urządzona tak, aby mógł z niej skorzystać królik. Było to źródłem wielu wyzwań.
dodał operator Nathan Warner.
Scenografowie, technicy i scenarzyści połączyli siły, aby opracować skomplikowaną infrastrukturę miejską, w której małe środki transportu poruszają się wewnątrz większych, a wszelkiego rodzaju przenośniki, rampy, ruchome schody i przejścia tworzą gęstą sieć komunikacyjną. Chomiczówka, część Zwierzogrodu zamieszkiwana przez najmniejsze zwierzaki, to miasto w skali mikro, w pełni dopasowane do potrzeb gryzoni i otoczone wysokim ogrodzeniem, chroniącym mieszkańców przed większymi zwierzętami. Ekipa wybudowała miniaturowe domy Chomiczówki, a następnie fotografowała je w centrum Los Angeles na tle sylwetki miasta, aby porównać obie skale.
Jednocześnie filmowcy musieli wziąć pod uwagę fakt, że różne gatunki mają odmienne potrzeby i zamieszkują inne środowiska. Zwierzogród trzeba było podzielić na dzielnice odzwierciedlające strefy geograficzne.
Każda z nich jest zaprojektowana specjalnie dla konkretnej grupy zwierząt.
wyjaśnia reżyser Byron Howard.
Wygląd, klimat i całe otoczenie danej dzielnicy są wzorowane na siedlisku niezbędnym tej grupie do życia. Umieszczając wszystkie te rodzaje siedlisk i zwierząt w jednym mieście niczym w wielkim tyglu, tworzymy między nimi nowe relacje nieistniejące w rzeczywistości.
Kierownik artystyczny David Goetz twierdzi, że filmowcy projektujący miasto musieli zacząć myśleć jak zwierzęta.
Zwierzogród jest miastem zbudowanym przez jego mieszkańców, czyli zwierzęta, a nie przez ludzi. Zastosowaliśmy naturalne, organiczne kształty dające zaskakujące efekty. Gdyby wielbłąd dysponował taką samą wiedzą i technologią, co my, ludzie, jak zaprojektowałby Starą Saharę? Co niedźwiedź polarny umieściłby w Tundrówce? Ale oprócz tego dodaliśmy też elementy znane widzom, aby wywołać wrażenie prawdziwej metropolii.
Scenografowie czerpali inspirację przede wszystkim z miast takich jak Nowy Jork czy Londyn, ale łączyli je również z motywami z całego świata ludzi i zwierząt. Na przykład centrum Starej Sahary zostało zainspirowane Monte Carlo i Dubajem. Ze względu na upały większość mieszkańców pustyni prowadzi nocny tryb życia, więc Stara Sahara stała się dzielnicą nocnych rozrywek, z kasynami i wielkim hotelem w kształcie palmy. Ponieważ naturalny klimat Zwierzogrodu przypomina warunki panujące na południu Kalifornii, w poszczególnych dzielnicach stworzono sztuczny klimat z myślą o różnych grupach mieszkańców.
Decyzja o umieszczeniu stref krańcowo odmiennych obok siebie została oparta na solidnych podstawach. Jak mówi Goetz:
Zadaliśmy sobie pytanie: „Jak można umieścić obok siebie tundrę i pustynię?”. Odpowiedź jest bardzo prosta. Trzeba zbudować ogromną ścianę klimatyzatorów oddzielającą dwie strefy. I tak jak w klimatyzatorach, które znamy, z jednej strony wydmuchiwane jest zimne powietrze chłodzące Tundrówkę, a z drugiej gorące ogrzewające Starą Saharę. Z kolei za klimat dzielnicy Las Padas odpowiadają setki ogromnych, jaskrawozielonych sztucznych drzew czerpiących wodę z rzeki i zamieniających ją w parę. W ten sposób uzyskuje się odpowiednią wilgotność powietrza niezbędną dla tutejszych mieszkańców.
Początkowo filmowcy chcieli stworzyć po prostu śmieszny film o zwierzakach, jednak wkrótce zorientowali się, że mają okazję, by opowiedzieć o czymś ważnym. Badania nad zachowaniami zwierząt doprowadziły ich do napisania scenariusza o stereotypach i uprzedzeniach
Opowieść, którą w polskich kinach obejrzało ponad milion pojawi się na Blu-ray 3D™, Blu-ray™ i DVD 20 czerwca.
Q/Galapagos
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/298348-zwierzogrod-juz-na-blu-ray-i-dvd-kulisy-powstania-zjawiskowej-animacji
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.