Wybitny francuski kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara Alexandre
Desplat odebrał we wtorek w Katowicach Nagrodę im. Wojciecha Kilara. Uroczystość odbyła się podczas
koncertu inaugurującego 9. Festiwal Muzyki Filmowej.
Gdy myślę teraz o Polsce, to myślę o pewnej linii - Chopin, Szymanowski, Komeda, Kilar. To piękne
powiązanie, ponieważ przechodzi przez kulturę, inspirację, to, co wzniosłe i to, co zawiera w sobie
iskrę dowcipu, która pozwala zakosztować tego, co absolutnie nieoczekiwane. Jeżeli te wszystkie
przymiotniki połączymy, otrzymamy to, kim jest Roman Polański, który dziś nauczył mnie polskiego
słowa: dziękuję.
Nagrodę w postaci sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry z Krakowa lub ze Śląska
ufundowali prezydenci Krakowa i Katowic. Ideą nagrody jest pielęgnowanie pamięci o wybitnym polskim
kompozytorze Wojciechu Kilarze (1932-2013) oraz „podkreślenie etosu kompozytora w
interdyscyplinarnym świecie kina”. Rada merytoryczna Nagrody im. Wojciecha Kilara, w której
zasiadają przedstawiciele czołowych polskich instytucji kultury, zdecydowała o uhonorowaniu
Desplata, podkreślając, że jest kompozytorem płodnym i wszechstronnym, że jego muzyka ma kunsztowną
dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do aktorów, podkreśla ich grę i dodaje jej nowego wymiaru.
Podczas koncertu inauguracyjnego muzykę do filmów Romana Polańskiego - obecnego na sali i
przyjętego przez obecnych owacją na stojąco - wykonała Narodowa Orkiestra Symfoniczna w Katowicach
pod dyrekcją Dirka Brosse, belgijskiego dyrygenta i dyrektora muzycznego International Flanders
Film Festival w Gandawie.
Wspaniałe wydarzenie, sala, w której się znajdujemy, także orkiestra, pod której coraz większym
wrażeniem jestem. Bycie muzykiem to jedna z najtrudniejszych życiowych ról, jaką można wybrać”
powiedział Alexandre Desplat, prosząc o oklaski dla artystów.
Podczas poprzedzającej koncert konferencji prasowej Roman Polański ocenił, że patrona i laureata
nagrody - Wojciecha Kilara i Alexandre Desplata - łączy tylko zawód kompozytora.
Poza tym są
kompletnie różni.
-uznał. Desplat mówił jednak o swej fascynacji muzyką Wojciecha Kilara i tym, że
była dla niego inspiracją. W tym kontekście wymienił muzykę Kilara do „Draculi” Francisa Forda Coppoli.
To, co uderza mnie w jego muzyce, to wolność w pisaniu. Można powiedzieć, że opiera się
na silnych, klasycznych podstawach, ale każde jego dzieło było inne, zawsze starał się uchwycić to,
co oferuje film.
mówił Desplat.
Alexandre Desplat to zdobywca Oscara za muzykę do filmu „Grand Budapest Hotel”, a także Złotego
Globu i dwóch nagród BAFTA. Skomponował muzykę do ponad 140 filmów, m.in: „Jak zostać królem”,
„Ostrożnie, pożądanie”, „Coco Chanel”, „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”. Z Romanem Polańskim
współpracował przy filmach: „Wenus w futrze”, „Rzeź” oraz „Autor widmo”; obaj artyści
planują też wspólnie kolejny film**.
Alexander wie dobrze, o czym film będziemy robić, zna
scenariusz i na pewno już w głowie mu się coś kojarzy” - mówił Polański. „Chciałbym, żeby tak było…
odpowiedział kompozytor.
Roman Polański podkreślił, że praca nad filmem jest na wstępnym etapie.
Są problemy z
dyspozycyjnością aktorów. Niestety, aktorzy kalibru, który nam jest potrzebny do tak
skomplikowanego i drogiego filmu, zwykle mają projekty, które sięgają na co najmniej 2 lata
naprzód. Projektujemy początek filmu na wiosnę następnego roku” - zapowiedział.
„Roman kocha muzykę i w prawdziwym życiu, i w kinie. W swoich filmach pokazywał od początku
kariery, że muzyka to ważna część jego opowieści. Kiedy pracujemy razem, pozwala mojej wyobraźni
fruwać wokół swoich sugestii i pomysłów, co jest rzadkie i wspaniałomyślne” - mówił Desplat.
Zawsze chcę na początku usłyszeć, co kompozytor proponuje. Zwykle to, co proponuje Alexandre,
świetnie pasuje do moich oczekiwań - jak dotąd”
-mówił Polański. Pytany o muzykę z jego filmów,
która najczęściej do niego powraca, mówił o tych kompozycjach, które mają „chwytliwą melodię”.
Są
niektóre rzeczy, które pozostają w głowie i czasami powracają same, np. jeśli chodzi o Alexandra,
to muzyka do „Ghost writer’, zwłaszcza pierwsza scena i ta pogoń. Jeśli chodzi o dawną muzykę, to
oczywiście mój krótki metraż „Dwóch ludzi z szafą” i muzyka Krzysia Komedy” -
powiedział reżyser.
Na konferencji padło też pytanie, co Roman Polański włożyłby do kapsuły czasu, adresowanej do
przyszłych pokoleń. „Myślę, że prawdopodobnie kapsułki viagry” - zażartował. Dodał, że jeśli miałby
wybrać któryś ze swoich filmów, bez wahania wskazałby „Pianistę”. Jego zdaniem najbardziej
uniwersalny byłby jednak przekaz muzyczny.
Jeśli chodzi o muzykę, możemy mieć więcej nadziei, że
przyszłe pokolenia jakoś nawiążą z nią kontakt, nie wiem, czy nawiążą go z viagrą… Wydaje mi się,
że najbardziej zrozumiała jest muzyka Mozarta. To nie znaczy, że to moja ulubiona, prawdopodobnie z
oczywistych, nacjonalistycznych powodów wybrałbym Chopina, ale badania wskazują, że dla jakichś
dziwnych powodów - prawdopodobnie harmonii - Mozart przemawia do największej części ludzkości.
-mówił Roman Polański.
Na program koncertu zaprezentowanego we wtorek w sali głównej Narodowej Orkiestry Symfonicznej
Polskiego Radia w Katowicach, który w środę odbędzie się też w Centrum Kongresowym ICE Kraków,
złożyły się utwory takich kompozytorów, jak Krzysztof Komeda, Wojciech Kilar, Jerry Goldsmith,
Ennio Morricone, Philippe Sarde i Alexandre Desplat. Wśród solistów znalazł się m.in. wybitny
trębacz jazzowy Tomasz Stańko oraz sopranistka Wioletta Chodowicz.
W ramach festiwalu, który potrwa do poniedziałku, zaplanowano też m.in. trzy wielkie koncerty
poświęcone muzyce z animacji, serii Indiana Jones oraz gry o Wiedźminie. Polski Festiwal Muzyki
Filmowej to jeden z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie. Jego organizatorami są:
Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+.
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z
nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.
Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych
Używasz przestarzałej wersji przeglądarki Internet Explorer posiadającej ograniczoną funkcjonalność i luki bezpieczeństwa. Tracisz możliwość skorzystania z pełnych możliwości serwisu.
Zaktualizuj przeglądarkę lub skorzystaj z alternatywnej.