"Miles Davis at Newport". Znakomite zestawienie twórczości mistrza. RECENZJA

Ukazał się kolejny zestaw nagrań koncertowych Milesa Davisa. Jak widać, istnieje jeszcze sporo niepublikowanej muzyki tego amerykańskiego trębacza, giganta i pioniera nowoczesnej muzyki jazzowej. Chociaż u swoich początków Davis koncentrował się na tradycyjnym brzmieniu, później z biegiem lat zmieniał swoją muzykę, współtworząc nowe odmiany jazzu i łącząc go z rockiem, elektroniką i hip-hopem. Zestaw nagrań obejmuje okres między rokiem 1955 a 1975 i mieści się na czterech płytach trwających w sumie pięć godzin. Dla fanów muzyka to niezła uczta.

Ten poczwórny album („Miles Davis At Newport 1955-1975: The Bootleg Series Vol. 4”) ułożony jest w kolejności chronologicznej, stanowi więc podróż w czasie, od samych początków kariery Milesa Davisa, jeszcze sprzed debiutanckiego albumu, który ukazał się w roku 1957 pod tytułem „’Round About Midnight”. Nagranie tytułowe znalazło się również na omawianym zestawie, naturalnie – w wersji koncertowej. Komplet zawartych na płytach nagrań na żywo zawiera materiały z lat 1955, 1958, 1966, 1967, 1969, 1971, 1973 i 1975, są to więc wyselekcjonowane utwory z różnych występów na żywo. A te odbyły się nie tylko w Newport, ale w Nowym Jorku, na Rhode Island, ale i w Niemczech Zachodnich i Szwajcarii. Najstarsze nagrania pochodzą w festiwalu jazzowego, który odbył się w Newport równe sześćdziesiąt lat temu, a był to sceniczny debiut Milesa Davisa, o czym warto pamiętać, słuchając albumu. Na scenie, oprócz bohatera recenzji, znalazły się takie nazwiska jak Thelenius Monk i Gerry Mulligan. Na innych nagraniach można z kolei posłuchać klasycznego składu z okresu „Kind of Blue”: Johna Coltrane’a, Cannonballa Adderleya, Jimmy’ego Cobba, Paula Chambersa i Billa Evansa.

„Miles Davis At Newport…” stanowi nie tylko podróż w czasie i prezentację talentów wielkich osobistości jazzu, ale jest również eklektycznym zestawem przeróżnych stylów muzycznych, począwszy od tradycyjnego jazzu, poprzez bop, cool i modern jazz, aż do bluesa i jazzrocka. Wszystkie nagrania łączy fakt, że pochodzą z tego samego festiwalu – Newport Jazz Festival. Wszystkie również stanowią dowód niezwykłego kunsztu muzycznego amerykańskiego artysty i towarzyszących mu muzyków.

5/6

Michał Żarski

Miles Davis At Newport 1955-1975: The Bootleg Series Vol. 4, Columbia Records 2015.

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.